Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

andrevas

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
karlskoga
Hoj
ducati ss -95
Hmm. Som du beskriver det finns ju bara inte.

Men jag tycker att det känns klent att köra en 600 radfyra, ljudet lurar en att tro att det varavar mer än det gör.

Min Ducce 750 känns som den har massa hästar på låga varv och man tycker att det går som fan tills man kollar på hastighetsmätaren :gråta (men jag tycker om den ändå).

Hade en Bandit 600 innan och det är ju en liknande hoj som fazern, visst toppeffekten ligger ju vid 10 000rpm och inte fan varvade den så mycket i låga farter.

Köp tvin eller stånka så blir du nog nöjd.



Ps. kolla varvräknaren nästa gång du kör en fyra ds.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Och du glömde säga att du är oinformerad och sitter på väldigt gamla uppgifter
Jag sitter med Motorrad framför mig. Långtest av Ducati 999, 5000 mil. Verkar som Ducati har en bra bit kvar kvalitetsmässigt innan de är på japsnivå:

Poäng slitage/skick Maxpoäng 30p

Ducati 999 9p
ZX-10R 27p
GSX-R 1000 23p

Totalpoäng Maxpoäng 100p

Ducati 999 40p
ZX-10R 67p
GSX-R 1000 70p
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gjorde ett försök att få min att gå i 30 på 3an,vid strax över 2000rpm stod det fortfarande 33 på mätaren så då tröttnade jag växlade ner och åkte hem.

Trodde tokvarv var de sista 10/15% av tillgängligt varv jag.

Henrik
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kör en Fazer S2. Jag kan förstå vad Thunderchild (eller ThunderSeniorCitizen) menar, ibland tycker jag att jag varvar för mycket, tittar på varvräknaren, och jag ligger på 8000 - och jag kan varva lika mycket till. WOHOO ! Utmärkt ! jag kan både köra lugnt och fint i 6:an i stan, eller varva så jag spräcker backspeglarna på bilarna jag kör om. Det passar mig perfekt, det ger mig VALFRIHET.

Vad som är tråkigt är alla dessa människor som är så drastiska och tycker att hoj av typen X mer karaktär Y är det enda som gäller, och allt annat är skit och borde läggas ner.

Det är som med kvinnor .. ju fler former och färger, desto bättre. Då hittar du alltid något som faller dig i smaken, oavsett hur vriden du är och vilken dålig smak du har.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det är ganska komiskt att komma med påståenden som "tokrusar" i 30 km/h på trean, för att se'n försöka argumentera att alla andra på forumet är idioter när de inte tycker likadant. Debatten blir inte så saklig när en person lägger fram sina åsikter, blir motargumenterad och se'n försvarar sig med personangrepp och påståenden.
 

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Hornet
Men ok... Du gillar inte 600:eek:r helt enkelt. Kör inte det då men du bara för att det inte passar dig behöver du ju inte racka ner på andra för att de gör det. Enstånkor har sin charm, twinnar sin och radfyror sin. Vad man gillar är väl upp den som kör den.

Smaken är som baken: hårig...
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Det är ganska komiskt att komma med påståenden som "tokrusar" i 30 km/h på trean, för att se'n försöka argumentera att alla andra på forumet är idioter när de inte tycker likadant. Debatten blir inte så saklig när en person lägger fram sina åsikter, blir motargumenterad och se'n försvarar sig med personangrepp och påståenden.

Jag tycker det är ganska komiskt med alla som retar upp sig på påståendet att motorn tokrusar på trean i 30 km..

Jag har nämligen aldrig sagt det..

Det är oxå lite komiskt att bland alla "Messerschmittar" i den här tråden som gärna gör sig komiska över min provkörning så kan den enda som faktiskt kör den omtalade Fazern förstå min känsla av att motorn är väldigt högvarvig..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tycker det är ganska komiskt med alla som retar upp sig på påståendet att motorn tokrusar på trean i 30 km..

Jag har nämligen aldrig sagt det..

Det är oxå lite komiskt att bland alla "Messerschmittar" i den här tråden som gärna gör sig komiska över min provkörning så kan den enda som faktiskt kör den omtalade Fazern förstå min känsla av att motorn är väldigt högvarvig..

jag förstår att du tycker att den varvar mycket, med tanke på att du har kört hoj i 20 år och antagligen bara trötta glidare. Känner fler som dig som inte förstår sig på "dagens ungdomar" eller liknande. 70 åringar som tycker att det e bara BMW hojar som gäller, allt annat e bara trams. Däremot förstår jag inte hur du kan dumförklara oss andra och jag citerar
Men innan man som sagt kommer dit så känns ju hojen som rena skämtet...
Kan förstå varför ER-6 blev en sån succe.. Finns väl ingen anledning för någon vettig människa att tramsa runt på en lite radfyra när man kan få en lättkörd radtvåa..
när det egentligen e fel på dig .. det e trots allt DU SOM INTE FÖRSTÅR
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är oxå lite komiskt att bland alla "Messerschmittar" i den här tråden som gärna gör sig komiska över min provkörning så kan den enda som faktiskt kör den omtalade Fazern förstå min känsla av att motorn är väldigt högvarvig..

Du har aldrig funderat över att det är du som är besserwisser här?
Att det är dina referensramar som är skeva?
En DR 800 är en lågvarvig dyndryg elefant som inte är bra på något, annat än att vara lågvarvig då...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
äää varför tokrusa när gammla hederliga kawasaki zx10 behöver bara köras upp till 6000varv för att känna bra acc o långt över 160km/h på 3an med rätt utväxsling, sen om man vill går de ju varva till 12000 :yoparty

Eller kawasaki z1000j från 1982 :D den toppar hela 90km/h på 12000varv på 1an, slänger man i 2 an o vrider fult o låter varvräknan fara upp till 12000 igen så har du paserat 150km/h utan problem, sen finns ju några växslar till :D :yoparty o hojen väger ju 230kg torr :huvet

Den går köra so men bil okså varva maxs 3000varv o den funkar utmärkt :yoparty
 
Last edited:

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Du har aldrig funderat över att det är du som är besserwisser här?
Att det är dina referensramar som är skeva?
En DR 800 är en lågvarvig dyndryg elefant som inte är bra på något, annat än att vara lågvarvig då...


Lite skojigt att du uttalar dig om mina referensramar.

Mina referensramar utgörs av en mängd varierande hojmodeller från -77 och fram till modeller som kommit ut de allra senaste åren.

Jag har kört alla existerande motortyper (okej.. Ingen wankel..).

Tror att det är mycket möjligt att mina referensramar faktiskt är mycket bredare än flertalet på detta forum som verkar ha en historia som lyder: Tokgasat den trimmade moppen-tokgasat 125:an.. och fortsätter tvångsmässigt att tokgasa en liten 600:a

Med över 3 decenniers hojmodeller i ryggsäcken så vidhåller jag att den moderna nedtrimmade 600:an är en styggelse.:arsele
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
:D Suzukilover må ha gått vidare till andra stordåd men nu har vi en fullgod
ersättare:tummenupp Blygsam, kunnig och hjälpsam. Lysande!

Den här tråden börjar bli sliten. Snälla, starta en ny.:banana

Popcornen e framme.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Tror att det är mycket möjligt att mina referensramar faktiskt är mycket bredare än flertalet på detta forum som verkar ha.

Om du är en sådan duktig gammal räv, men ändå inte fattar vad du ska ha för typ av moppe så är man inte så smart om man lyssnar på dig, köp dig nu en rullstol och sätt på en gammal stånka med 40hk som går som ett as.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men hallå!!!

Hojen var ju raceväxlad, och du som slirade allan på kopplingen! Klart att den går bra på "6:an" då :D :D :D :D

:Flääjjm
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Lite skojigt att du uttalar dig om mina referensramar.

Mina referensramar utgörs av en mängd varierande hojmodeller från -77 och fram till modeller som kommit ut de allra senaste åren.

Jag har kört alla existerande motortyper (okej.. Ingen wankel..).

Tror att det är mycket möjligt att mina referensramar faktiskt är mycket bredare än flertalet på detta forum som verkar ha en historia som lyder: Tokgasat den trimmade moppen-tokgasat 125:an.. och fortsätter tvångsmässigt att tokgasa en liten 600:a

Med över 30 decenniers hojmodeller i ryggsäcken så vidhåller jag att den moderna nedtrimmade 600:an är en styggelse.:arsele

Delar inte din mening
Med 38 års erfarenhet kan jag lämna min mening att vill du köra hoj för nöje då är 600 med "spettsig karraktär" kanon men ännu roligare är en RGV, men ska du åka till och från jobbet köp en CZ eller Jawa dom är lite lungnare och passar kanske din åkstil bättre.
Sen kan jag inte låta bli att fråga 30 decenniers hojmodeller, det är en väldig massa år, var de tidiga modellerna vedeldade eller var det tranolja man körde på (det var före min tid). Jag förstår vad du menar kunde bara inte låta bli.
tänker lite på de hojar som var före din tid så som honda RC 149 o RC 166 125cc 5 cylindra 20500 r/m resp 250 cc 6 cyl 18000 r/m där var det ett begränsat bottendrag men vilket ljud mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.
Ser att Thunderchild ändrat sin tidigare uppgift och nu blivit 270 år yngre.
 
Last edited:

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Jag vet exakt vilken hoj du vill ha, den skulle passa dig strålande! En HELT NY Suzuki GSX-R 1000 K8. Kör den på B-läget tills du vant dig. Suzuki har tydligen rea nu, så lycka till och akta dig för linjeförskjutning och nya däck - dom är tydligen så hala att man kan köra ihjäl sig bara man tittar på dom!

Se till att du förhandlar till dig ett kit också, med matchande skinnställ. Läs instruktionsboken noga innan du tar på dig det, så kan du känna dig säker på gatan sen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top