Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Delar inte din mening
Med 38 års erfarenhet kan jag lämna min mening att vill du köra hoj för nöje då är 600 med "spettsig karraktär" kanon men ännu roligare är en RGV, men ska du åka till och från jobbet köp en CZ eller Jawa dom är lite lungnare och passar kanske din åkstil bättre.
Sen kan jag inte låta bli att fråga 30 decenniers hojmodeller, det är en väldig massa år, var de tidiga modellerna vedeldade eller var det tranolja man körde på (det var före min tid). Jag förstår vad du menar kunde bara inte låta bli.
tänker lite på de hojar som var före din tid så som honda RC 149 o RC 166 125cc 5 cylindra 20500 r/m resp 250 cc 6 cyl 18000 r/m där var det ett begränsat bottendrag men vilket ljud mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Tänkte precis påpeka det som Ess2 skrev. Köp en CZ eller jawa. Köp min närmare bestämt. Detta tokvarvande du snackar om kommer du inte ifrån om du inte vill köra tändkulemotor.
 

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
"Vrider om startnyckeln, petar i ettan, ger lite gas och släpper upp kopplingen..

Motorn tokrusar men hojen rör sig knappt framåt.. Att fortsätta varva när det knappt rör sig framåt känns ju sinnessjukt, så i med tvåan..

Samma sak.. Motorn tokrusar men mycket mer händer inte.. Petar i trean och har äntligen passerat 30 km på mätaren."


Du kanske har haft för lite blinkersvätska i förhållande till alpluft/vacuum-blandning i däcken?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
är lite nyfiken nu, vad är det som automatiskt gör nån till allvetare för att den personen kört hoj i 20 år? låter faktiskt ganska insnöad på en hojtyp.
Visst är lådorna lite lägre växlade på en mindre motor men så farligt är det inte, om nu exemplaret du testade orkade dra från 50 km i sexan så måtte den väl orkat med att växlas lite tidigare än det så kallade "tokruset", ev din beskrivning tvivlar jag starkt på att den överhuvudtaget gör 200.
Kan faktiskt inte påstå att min twin varvar så mycket annorlunda än min 750 r4 gjorde på högsta växeln.
Det finns inga ideala växellådor som passar alla vid alla tillfällen, isf fall får man köpa nån automatlåda.

xl 600 = ylande raket... haha så vill jag inte minnas en sån..

Men en buell xb12 låter som det du ska ha.. fast det var väl din tjej som skulle ha hojen o köra med eller tog jag fel? kanske skulle låta henne avgöra vad som passar henne istället.
kanske en royal enfield passar som handen i handsken att åka på pro mötena med :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
är lite nyfiken nu, vad är det som automatiskt gör nån till allvetare för att den personen kört hoj i 20 år? låter faktiskt ganska insnöad på en hojtyp.
Många har kört bil i 40-50 år och kör fortfarande som krattor, och vet inget om bilar. "jag har kört bil i 40 år.." ja, Volvo 125DL, bytte upp till en 245:a, och när det var dags att skrota den, då blev det en saab 900 eller liknande. Vår ThunderGubbe är nog en av dessa personer.
Visst är lådorna lite lägre växlade på en mindre motor men så farligt är det inte, om nu exemplaret du testade orkade dra från 50 km i sexan så måtte den väl orkat med att växlas lite tidigare än det så kallade "tokruset"
Det finns tillräckligt med vrid i Fazern så man inte behöver "tokrusa". Jag ligger oftast på under 3000 varv tills jag har fått upp temperaturen och den drar fint redan från 1500 varv.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
finns en annan sak som skulle vara intressant att få svar på..
Förekommer på flera ställen ett påstående om att 600:eek:r skulle vara nedtrimmade motorer... vad tänker farbror att en 600 har för effekt i "orginal" utförande? 180 dalahästar?
Eller menas att 600an är en nedskalad 1000cc? är väl snarare så att större motorer är uppskalade för i begynnelsen var motorerna små och blev större.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
finns en annan sak som skulle vara intressant att få svar på..
Förekommer på flera ställen ett påstående om att 600:eek:r skulle vara nedtrimmade motorer... vad tänker farbror att en 600 har för effekt i "orginal" utförande? 180 dalahästar?
Eller menas att 600an är en nedskalad 1000cc? är väl snarare så att större motorer är uppskalade för i begynnelsen var motorerna små och blev större.

Tror han menar fz6 motorn jämfört med r6 motorn. Att fz6 motorn skulle vara en nertrimmad r6 motor?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
finns en annan sak som skulle vara intressant att få svar på..
Förekommer på flera ställen ett påstående om att 600:eek:r skulle vara nedtrimmade motorer... vad tänker farbror att en 600 har för effekt i "orginal" utförande? 180 dalahästar?
Eller menas att 600an är en nedskalad 1000cc? är väl snarare så att större motorer är uppskalade för i begynnelsen var motorerna små och blev större.
Är väl rätt vanligt att "nakenhojarna" delar rätt många motorkomponenter med helkåpsräserna, men med bl.a. mildare kammar. Tyvärr brukar avklädningen även innebära bl.a. tyngre ram, billigare bromsar och fjädring, synd.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har aldrig funderat över att det är du som är besserwisser här?
Att det är dina referensramar som är skeva?
En DR 800 är en lågvarvig dyndryg elefant som inte är bra på något, annat än att vara lågvarvig då...
Nja.
DR800n är egentligen bara bra på att vara en 800cc enstånka.
Ingen behöver et bottenvri en encylindrig 800 kan ge.
Därför är motorn i grunden ganska högvarvig - Med kortslagig konstellation.
Dock är det rätt stora bitar som rör sig i motorn = Skulle man utnyttja potentialen så får man räkna med ras..
När sound of singles var "nytt" provade en del att bygga med nämnda motor.
Funkar dåligt.
Jag tycker att det optimala är motorer med en cylindervolym mellan 250 och 500cc.
Kvadratiska.
Brukar ge en trevlig balans mellan bottenvrid och mellanregister utan att toppvarvet blir löjligt lågt.
Till bankörning har man dock inte stor nytta av bottendrag.
Men:
MC-motorer på över 600cc har tillräckligt vrid.
Därför kan man gott välja en kortslagigare variant för att kunna plocka ut mer på toppen.

Detta gäller dock bara mig!
Jag uppskattar ett starkt mellanregister emedan jag gärna blir stressad av högvarviga motorer och ligger och pressar för att få ut effekten.
På en fåcylindrig storkubikare ligger jag och njuter av slippa växla.
Bara känna kraften mata på ur kurvorna..
Brukar gå ungefär lika fort.
Smaksak.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag har torrjuckat alla existerande motortyper (okej.. Ingen wankel..).

Med över 30 decenniers torrjuckande i ryggsäcken så vidhåller jag att den moderna nedtrimmade 600:an är en styggelse.:arsele

Vad är detta för larv...

Visst, helt ok att dissa hojmodeller, eftersom smaken är som :arsele .

Men vad är det du jämför med:lol

Tror att det stämmer bättre överens ifall jag fulquota lite :gnissla
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Är väl rätt vanligt att "" delar rätt många motorkomponenter med helkåpsräserna, men med bl.a. mildare kammar. Tyvärr brukar avklädningen även innebära bl.a. tyngre ram, billigare bromsar och fjädring, synd.
Så sant...men det gäller inte alla "nakenhojar"..:yoparty
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
är lite nyfiken nu, vad är det som automatiskt gör nån till allvetare för att den personen kört hoj i 20 år? låter faktiskt ganska insnöad på en hojtyp.
Visst är lådorna lite lägre växlade på en mindre motor men så farligt är det inte, om nu exemplaret du testade orkade dra från 50 km i sexan så måtte den väl orkat med att växlas lite tidigare än det så kallade "tokruset", ev din beskrivning tvivlar jag starkt på att den överhuvudtaget gör 200.


Det mest komiska med detta forum är ju att nästan ingen verkar kunna läsa innantill och förstå en enkel text..

Insnöad på en modell? Skrev nyss att jag kört alla upptänkliga hojtyper under mina 20 år.. Allt utom Wankel..

Jag har heller inte sagt att den inte orkade växlas tidigare utan att den knappt rörde sig framåt då..




Jag förklarade att den faktiskt orkade dra från 50 km på sexan bara för att förtydliga det vansinniga i att ha en motor som då bevisligen är hyfsat råstark så jävla lågt växlad på ettan och tvåan..

Nästan ingen på forumet verkar ha fattat vad jag menar med mitt inlägg. Men hetsa upp sig och gå i försvar med allehanda dåliga vitsar och sarkasmer går ju bra ändå..

Är måtten på kolvarna relativa till IQ kan man undra..

Då är det ju förstås ingen slump att jag kör en DR BIG..:tummenupp

Å du robban..

Erkänn nu att din ER-6 är bättre än allt fyrcylindrigt skräp..:D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag tror att du växte upp med betong i sandlådan, blev mobbad i skolan och därför hoppade av. Jag har ju ändå gått i skolan i över 1 decennium år så jag vet ju sånt
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har tittat på en hoj vars utväxling,motorkaraktär och effektuttag inte faller dig i smaken!

Fine,låt bli den då.

Att titta på en 600 med maxeffekt vid 12´ och bli förvånad att inget händer under 6´ eller att hojen är växlad så att man måste använda lite av befintligt varvtal för att få den att röra på sig och sen gnälla på det istället för att leta upp något som funkar för dig och hylla den är väl förmodligen bara något du gör för att skapa en liten storm i denna lilla ankdammen.

Har samma "problem" på både hojar och bil,måste upp till halva maxeffektvarvet för att det ska bli en någorlunda mjuk körning utan att man står still helt vid växling men samtidigt är det ett medvetet val då jag gillar att det skriker lite när man är på det humöret och utnyttjar fordonet till något annat än ren transport.

Hade jag inte gillat det så hade jag haft något annat,föreslår att du gör detsamma istället för att reta dig på något som inte är "your cup of tea".

Henrik
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Vet inte vad ts provat för fazer??:confused: Hade en fazer 600-00 som första hoj o märkte då aldrig av det du beskriver på dom 1,5 åren jag ägde den:va Tyckte det var en trevlig o förhållandevis rapp hoj..
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Javaguru: Vad gör din fazer på 1:an vid, säg 6000 rpm så man får en uppfattning?

Har aldrig kört en sån själv men på en ss 600 så är det ju jävligt låg utväxling på ettan. (Dvs förhållandevis låg utväxlingsgrad mellan svänghjulet och utgående axeln på lådan, för att förtydliga)
 

Snowman89

Guest
Det mest komiska med detta forum är ju att nästan ingen verkar kunna läsa innantill och förstå en enkel text..

Insnöad på en modell? Skrev nyss att jag kört alla upptänkliga hojtyper under mina 20 år.. Allt utom Wankel..

Jag har heller inte sagt att den inte orkade växlas tidigare utan att den knappt rörde sig framåt då..




Jag förklarade att den faktiskt orkade dra från 50 km på sexan bara för att förtydliga det vansinniga i att ha en motor som då bevisligen är hyfsat råstark så jävla lågt växlad på ettan och tvåan..

Nästan ingen på forumet verkar ha fattat vad jag menar med mitt inlägg. Men hetsa upp sig och gå i försvar med allehanda dåliga vitsar och sarkasmer går ju bra ändå..

Är måtten på kolvarna relativa till IQ kan man undra..

Då är det ju förstås ingen slump att jag kör en DR BIG..:tummenupp

Å du robban..

Erkänn nu att din ER-6 är bättre än allt fyrcylindrigt skräp..:D
Jag har en fazer 600 från 99 och den tycker jag inte är speciellt lågt växlad 1-3an. Tvärtom så är den högt växlad mot den ktm 640 jag hade förut. Fazern gör ca 100 på 1an och ktmen använde man bara 1an till att starta på. Sen på 3an så gjorde väl ktmen kanske 80-100 medans man då är runt 150 tror jag med fazern.
 

Aragorn

Guest
...
Det går ju bevisligen att ta sig fram på en 600 om man varvar tillräckligt. Men varför ska man nöja sig med det?

Är man en människa med lite sans och ett gott motoröra så är det ju bara plågsamt..

I framtiden kommer ingen fatta den stora skarans fascination för detta självplågeri när man faktiskt kan köra en charmig twin istället..:tummenupp

Då är vi många på det här forumet som saknar både sans och gott motoröra i så fall. Inse att inte alla har samma smak som dig. Om du inte trivs med en 600:a - köp ingen. Det är ingen som tvingar dig. En Boss Hoss kanske skulle passa dig bra. Den har en Cheva V8 med automatlåda.

PS. Kan du inte lägga upp en bild på dig och din hoj. DS
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top