Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Jag har en fazer 600 från 99 och den tycker jag inte är speciellt lågt växlad 1-3an. Tvärtom så är den högt växlad mot den ktm 640 jag hade förut. Fazern gör ca 100 på 1an och ktmen använde man bara 1an till att starta på. Sen på 3an så gjorde väl ktmen kanske 80-100 medans man då är runt 150 tror jag med fazern.


Kan inte tänka mig att Fazern är högre växlad än en storstånka.. Däremot kan den ju gå fortare på ettan för att den varvar nästan dubbelt så mycket..

När jag säger att Fazern är onödigt lågt växlad så menar jag att den skulle vara mycket mera lättkörd med en högre etta och tvåa. Den verkar såpass stark att det inte skulle vara något problem med orken ändå..
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag personligen kan inte förstå detta någonstans, nu har jag inte en fazer så ja kan inte utala mig om den generellt, men jag har en nerdrevad cbr 900 som gissninsvis gör c:a 90-100 på ettan, dvs. ungefär som fazer´n

jag förstår inte hur den inte kan dra iväg på 1:an och 2:an..
När jag drar på så nästan flyger den iväg, så ja kan inte förstå att inte fazern gör ungefär likadant..

kan de vara så att du har "segat" på gasen? då skulle ja kunna tänka mig att de känns lite som att motorn rusar, man ligger ju inte gärna på 3:an i jämn hastighet i - låt säga 120km/h så varvar den ju onödigt mkt eftersom behovet av acceleration inte är nödvändigt..

sen måste ja säga att när jag hade orginaldrevning så blev hojen nästan svår att krypköra med så ja förstår varför fazern är "lågt" drevad..

Sen måste ja bara säga att om du tycker en 600:a drar bra från 50knyck på 6:an så förstår jag att du inte böhöver så mkt motor i de hojar du kör, testa och håll gasen i botten nästa gång så kanske den rör på sig mer...?

För att tilllägga en sak till så brukar jag bara använda 1:an till att komma iväg på, så att säga... men att starta på 2:an går fetbort...
 
Last edited:

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
jag förstår inte hur den inte kan dra iväg på 1:an och 2:an..
När jag drar på så nästan flyger den iväg, så ja kan inte förstå att inte fazern gör ungefär likadant..

För femte gången eller nåt..

Fazern är för lågt växlad.. Därför går den knappt framåt på ettan, om man inte drar i rullen hela vägen..

Men det ska väl för sjutton inte behövas..:huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ingen bara ta fram fabriksuppgifterna på utväxling på respektive växel, slutväxel och rullomkrets så kan vi göra ett fint stapeldiagram hur fort fet går att köra på olika växlar vid givet varvtal med en Fazer.


Hojen kan inte var så värdelös, då den ändå är en storsäljare.
 

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
WR450
För femte gången eller nåt..

Fazern är för lågt växlad.. Därför går den knappt framåt på ettan, om man inte drar i rullen hela vägen..

Men det ska väl för sjutton inte behövas..:huvet

Du vill alltså att det ska göra en 20-30 på tomgången? Eller nåt åt det hållet?
Eller är jag också fel ute?:confused:
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag har endurolåda på min GS. Ännu lägre etta. Mycket fint tillbehör. Citycyklar gör sig bäst med lite lägre utväxling...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kan ingen bara ta fram fabriksuppgifterna på utväxling på respektive växel, slutväxel och rullomkrets så kan vi göra ett fint stapeldiagram hur fort fet går att köra på olika växlar vid givet varvtal med en Fazer.


Hojen kan inte var så värdelös, då den ändå är en storsäljare.

Jag tror inte det skulle göra någon skillnad, Thunderchild skulle fortfarande hävda att den är för lågt växlad :jisses
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Du vill alltså att det ska göra en 20-30 på tomgången? Eller nåt åt det hållet?
Eller är jag också fel ute?:confused:

Du är helt rätt ute..

Fast uppåt 30 på tomgång är kanske att ta i..

Men man kan väl få önska att en hoj på 100 hästar ska börja röra sig framåt på ettan utan att man ska behöva dra rullen halvvägs i botten?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Det mest komiska med detta forum är ju att nästan ingen verkar kunna läsa innantill och förstå en enkel text..

Insnöad på en modell? Skrev nyss att jag kört alla upptänkliga hojtyper under mina 20 år.. Allt utom Wankel..

Jag har heller inte sagt att den inte orkade växlas tidigare utan att den knappt rörde sig framåt då..




Jag förklarade att den faktiskt orkade dra från 50 km på sexan bara för att förtydliga det vansinniga i att ha en motor som då bevisligen är hyfsat råstark så jävla lågt växlad på ettan och tvåan..

Nästan ingen på forumet verkar ha fattat vad jag menar med mitt inlägg. Men hetsa upp sig och gå i försvar med allehanda dåliga vitsar och sarkasmer går ju bra ändå..

Är måtten på kolvarna relativa till IQ kan man undra..

Då är det ju förstås ingen slump att jag kör en DR BIG..:tummenupp

Å du robban..

Erkänn nu att din ER-6 är bättre än allt fyrcylindrigt skräp..:D


Står forfarande fast vid uttalandet om insnöad på en hojmodell, för den enda du verkar nöjd med är en gammal enstånka... visst förstår jag charmen med en cylinder och ett bra bottendrag man ska vi vända på det så vad fasen ska man med en hoj till som slutar dra mitt i en omkörning eller känns som motorn ska explodera?
Men förtydliga gärna för oss obildade nötter som rantar runt i gummistövlar o overall här på sporthoj vad du anser är mycket varv? 2000 3000 4000?
Vem bryr sig egentligen om hur ettan är? den använder man ju bara precis i starten o sen glömmer man den.
Jag menade att om den nu var så råstark så hade dt väl bara varit o kasta in en högre växel eller två på en gång, brukar jag göra, visst kan jag med dra från 50 i sexan men inte så bra som i tvåan eller trean.. måste varit ett pizzadrev på den hojen.
Vill absolut inte gå ut med nåt påstående att min er6a är bättre än nåt annat, den har sin charm med lättkördhet o billiga drift men nån superraket är den inte efter 150 o när jag kör i 7000 varv med den så är det samma 7000 varv som i en r4, enstånka, r3, v2 eller whatever fast en 4:a är skönare att varva.

Ang det här med 20 års erfarenhet.. är fortfarande ingen självklarhet att man är expert bara pga hög ålder o testrepor.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Javaguru: Vad gör din fazer på 1:an vid, säg 6000 rpm så man får en uppfattning?

Har aldrig kört en sån själv men på en ss 600 så är det ju jävligt låg utväxling på ettan. (Dvs förhållandevis låg utväxlingsgrad mellan svänghjulet och utgående axeln på lådan, för att förtydliga)

jag berättar nästa gång jag "luftar" den
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Kan ingen bara ta fram fabriksuppgifterna på utväxling på respektive växel, slutväxel och rullomkrets så kan vi göra ett fint stapeldiagram hur fort fet går att köra på olika växlar vid givet varvtal med en Fazer.

Wow!

Jag är djupt imponerad över detta tecken på initiativförmåga på forumet.

En trevlig motvikt till de totalt meningslösa idiotinläggen som skrevs precis innan..

Jag är inte så van vid att dreva om hojar, men om man minskade några få kuggar på bakdrevet.. Skulle Fazern bli slö på ettan tror du och inte lika snabbt komma upp i 40, 70 eller 90 km eller vad som kan vara ett rimligt krav?

Om man söker en praktisk vardagshoj som hojen faktiskt utmålas som i tidningarna så skulle det väl rentav inte göra nåt om den tappade nån tiondel upp till 90 på ettan, om den blev så mycket mera följsam och lättkörd i stan?

Fast känslan jag fick vid min provkörning var att man kunnat minska många kuggar innan den på något sätt skulle bli trög eller svår att snabbt komma iväg med på ettan..
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Du är helt rätt ute..

Fast uppåt 30 på tomgång är kanske att ta i..

Men man kan väl få önska att en hoj på 100 hästar ska börja röra sig framåt på ettan utan att man ska behöva dra rullen halvvägs i botten?

här har vi lösningen på problemet, skulle den hojen göra runt 20-30 på tomgången skulle den nästan vara omöjlig att starta med från noll. den har för dåligt vridmoment för detta och man skulle förmodligen behöva varva på den innan start och slira på kopplingen ganska regält...
 

Aragorn

Guest
Wow!

Jag är djupt imponerad över detta tecken på initiativförmåga på forumet.

En trevlig motvikt till de totalt meningslösa idiotinläggen som skrevs precis innan..

Jag är inte så van vid att dreva om hojar, men om man minskade några få kuggar på bakdrevet.. Skulle Fazern bli slö på ettan tror du och inte lika snabbt komma upp i 40, 70 eller 90 km eller vad som kan vara ett rimligt krav?

Om man söker en praktisk vardagshoj som hojen faktiskt utmålas som i tidningarna så skulle det väl rentav inte göra nåt om den tappade nån tiondel upp till 90 på ettan, om den blev så mycket mera följsam och lättkörd i stan?

Fast känslan jag fick vid min provkörning var att man kunnat minska många kuggar innan den på något sätt skulle bli trög eller svår att snabbt komma iväg med på ettan..

Jag kör en Honda Hornet 600, Hondas motsvarighet till Fazer. Även fast jag inte har 20 års erfarenhet tycker jag att den är väldigt lätt att köra i stan. Har ännu inte fattat vad som är det svåra. Lägg i ettan, varva till 6000 rpm peta i tvåan. Tvåan är lagom i stan, 50 km/h -> ca 5000 rpm.
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Står forfarande fast vid uttalandet om insnöad på en hojmodell, för den enda du verkar nöjd med är en gammal enstånka... visst förstår jag charmen med en cylinder och ett bra bottendrag man ska vi vända på det så vad fasen ska man med en hoj till som slutar dra mitt i en omkörning eller känns som motorn ska explodera?

Hur kan du fortfarande påstå att jag är insnöad på en hojmodell när jag precis sagt att jag i princip kört alla olika typer av hojar som finns på marknaden???

Har inte nånstans framhållit min gamla BIG som bäst på något sätt. Men som en kompromiss för en tunn plånbok kan jag inte komma på nåt mera allsidigt att köra på.. En riktig Paris-Dakar hoj som är byggd för att kunna köras hur långt som helst på vilka vägar som helst.. Det passar mig.

Att den skulle lägga av mitt i en omkörning?? Var har du fått det ifrån??

Hade jag pengar och ett stort garage skulle jag komplettera med någon större sporttwin i klassisk stil. Troligen någon av Guzzis senare hojar..

Har som sagt kört allt mellan en och sex cylindrar så jag jämför med så mycket mer än bara BIG:en..
 

Snowman89

Guest
Kan ingen bara ta fram fabriksuppgifterna på utväxling på respektive växel, slutväxel och rullomkrets så kan vi göra ett fint stapeldiagram hur fort fet går att köra på olika växlar vid givet varvtal med en Fazer.


Hojen kan inte var så värdelös, då den ändå är en storsäljare.
1: 2,846
2: 1.947
3: 1.545
4: 1.333
5: 1.190
6: 1.074

Rullomkrets får nån annan fixa. Hittade det där i min manual till min 99a
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kör en Honda Hornet 600, Hondas motsvarighet till Fazer. Även fast jag inte har 20 års erfarenhet tycker jag att den är väldigt lätt att köra i stan. Har ännu inte fattat vad som är det svåra. Lägg i ettan, varva till 6000 rpm peta i tvåan. Tvåan är lagom i stan, 50 km/h -> ca 5000 rpm.

det är för att det inte finns någon poäng att fatta .. du har köpt en hoj som du gillar, du kör den som du vill (som som den är tänkt att köras antar jag) och du gör allt detta utan att tycka att allt annat än just vad du kör är skit.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top