Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Tror min Hornet gör 97 km/h, eller liknande, på 1:an...

Det är inte där en 600:a falerar. Upp till 100-120 är man oftast lika snabb som literhojar.

Det är mellanregistret jag saknar. På kurviga landsvägar runt 70-120 märks det att det saknas vridmoment.
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Hahaha! Årets bästa fulkvot? :rofl

Skratta ni.. Men allvarligt så är det nog så framtiden ser ut.. Aprilia har ju oxå en automathoj..

Jag behöver det faktiskt inte men tänk på den stora Vespagenerationen som härjar runt nu.. Dom kan ju inte växla alls. Finns snart en jättemarknad för automathojar..
 

Aragorn

Guest
...
Har som sagt kört allt mellan en och sex cylindrar så jag jämför med så mycket mer än bara BIG:en..

Ursäkta en okunning, men vad är en BIG för en motorcykel?

Du har kört allt mellan en och sex cylindrar, alltså 2 till och med 5 cylindrar? (Jag kunde faktiskt inte låta bli, det var ju öppet mål)
 
Last edited:

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Vad som är tråkigt är alla dessa människor som är så drastiska och tycker att hoj av typen X mer karaktär Y är det enda som gäller, och allt annat är skit och borde läggas ner.

Det är som med kvinnor .. ju fler former och färger, desto bättre. Då hittar du alltid något som faller dig i smaken, oavsett hur vriden du är och vilken dålig smak du har.

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men man kan väl få önska att en hoj på 100 hästar ska börja röra sig framåt på ettan utan att man ska behöva dra rullen halvvägs i botten?
Men på den förhöjda tomgång du vill puttra omkring på ger den inte i närheten av 100hk,utan snarare 15 eller nåt...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skratta ni.. Men allvarligt så är det nog så framtiden ser ut.. Aprilia har ju oxå en automathoj..

Jag behöver det faktiskt inte men tänk på den stora Vespagenerationen som härjar runt nu.. Dom kan ju inte växla alls. Finns snart en jättemarknad för automathojar..
Moto-guzzi, Honda och Husqvarna har sålt automatare.
Har ett svagt minne av att någon Yamahamodell går att få med automat.
Ingen av dom är bra.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Ursäkta en okunning, men vad är en BIG för en motorcykel?

Du har kört allt mellan en och sex cylindrar, alltså 2 till och med 5 cylindrar? (Jag kunde faktiskt inte låta bli, det var ju öppet mål)

Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet. Jag har för mig att effekten kom runt 19000 r/m så 12000 låter då mer som förhöjd tomgång
men har han provat så många hojar som han säger borde han var ett par hundra år gammal
förstår för övrigt inte varför han inte köper en hoj som passar honom istället för att gnälla
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet.

Hondas GP-hoj är/var väl V5a?

Men frågan är om han testat den:va
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Jag tror inte att han kört någon femcylindrig maskin den enda jag kommer på så här är just den jag skrev om innan Hondas RC 149 och det var på 60talet. Jag har för mig att effekten kom runt 19000 r/m så 12000 låter då mer som förhöjd tomgång
men har han provat så många hojar som han säger borde han var ett par hundra år gammal
förstår för övrigt inte varför han inte köper en hoj som passar honom istället för att gnälla

Varför måste jag vara 200 år för att hunnit prova lite olika hojar? Räcker med en urdragning på stor väg samt några kurvor i stan för att känna hur en hoj uppför sig.

Jag är lite gnällig för att jag trodde en modern 600:a kunde vara ett bra val för min tjejkompis som bestämt sig för att byta sin Virago 750 mot en lätt hoj med ABS. Nu har hon bestämt sig för en Kawa ER-6 och efter min provkörning så måste jag ju konstatera att det inte finns nåt annat alternativ för henne.

Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Men på den förhöjda tomgång du vill puttra omkring på ger den inte i närheten av 100hk,utan snarare 15 eller nåt...

Vid 12000 varv utvecklar motorn nästan 100 hästar. Det gör att hojen toppar kring 200 på sexans växel..

Om man fattar vad en växellåda är och vad dess funktion är så borde man inse att det inte behövs närmelsevis samma varv på motorn för att den skall orka börja rulla på ettan..

Så vad är vitsen egentligen? Godkänner dom nya reglerna att man får dra husvagn med hoj eller??
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.

du har nog inte fattat det där, gillar man att varva köper man en riktig sporthoj och tamefan inte en fazer.

fattar inte poängen med din tråd och onödiga inlägg, jobbar du för Kawa eller har du hamnat i kläm med nån på yamaha? de kanske har klämt, känt, borrat o smakat på din fru/man/sambo/kille/tjej/katt/hund/höna/kanin eller what ever:pannkyss
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
du har nog inte fattat det där, gillar man att varva köper man en riktig sporthoj och tamefan inte en fazer.

fattar inte poängen med din tråd och onödiga inlägg, jobbar du för Kawa eller har du hamnat i kläm med nån på yamaha? de kanske har klämt, känt, borrat o smakat på din fru/man/sambo/kille/tjej/katt/hund/höna/kanin eller what ever:pannkyss


Häng på nån annan tråd då om du har svårt att fatta nånting..

Jag startade den här tråden som nu är mer än 8 sidor lång. Av dessa sidor så består minst 5 av totalt jävla meningslösa inlägg. Å dom kommer inte från mig..:arsele
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Varför måste jag vara 200 år för att hunnit prova lite olika hojar? Räcker med en urdragning på stor väg samt några kurvor i stan för att känna hur en hoj uppför sig.

Jag är lite gnällig för att jag trodde en modern 600:a kunde vara ett bra val för min tjejkompis som bestämt sig för att byta sin Virago 750 mot en lätt hoj med ABS. Nu har hon bestämt sig för en Kawa ER-6 och efter min provkörning så måste jag ju konstatera att det inte finns nåt annat alternativ för henne.

Lilla Fazern och liknande påstås ju vara lämpliga nybörjarhojar medans jag blir mer och mer övertygad om att dom enda som kan älska dom hojarna är de varvgalna sportdårarna som befolkar detta forum.

Fazern är ju känd för att den är lättkörd och har vrid.
Kör själv två olika hojar med olika motorer en Thruxton 900 2cyl och en trea Daytona 675, bägge funkar i stan trots olika karaktär, så det handlar nog mest om vad man gillar.
Att jämföra en rad4a sport med en Viagra 750 går nog inte.
I mina ögon blir det som att jämföra en linjebuss med en Porsche, men jag är ju sporthojdåre:D
 
Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Vid 12000 varv utvecklar motorn nästan 100 hästar. Det gör att hojen toppar kring 200 på sexans växel..

Om man fattar vad en växellåda är och vad dess funktion är så borde man inse att det inte behövs närmelsevis samma varv på motorn för att den skall orka börja rulla på ettan..

Så vad är vitsen egentligen? Godkänner dom nya reglerna att man får dra husvagn med hoj eller??

Vad killen menar är helt enkelt att hojen inte är i närheten av sitt
effektpeak när man kör på eco-drivingvarv (dvs upp till ca 7 000 rpm?).
Hela frågeställningen är ju lite dum, eller ja, det är väl egentligen ingen
fråga. Det känns som om du bara vill provocera...

Körstilarna skiljer sig åt mellan de olika mc-typerna, det är ju meningen
att det ska finnas många alternativ eftersom olika förare föredrar olika
körstilar. Simple as that!

Du har gång på gång klargjort att du inte tycker om den sportiga körstilen.
Det finns alltså ingen mening att fortsätta diskussionen? ...Eller?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
nån kanske ska stänga den här onödiga tråden .. även om det börjar bli lite småroligt
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Vad killen menar är helt enkelt att hojen inte är i närheten av sitt
effektpeak när man kör på eco-drivingvarv (dvs upp till ca 7 000 rpm?).
Hela frågeställningen är ju lite dum, eller ja, det är väl egentligen ingen
fråga. Det känns som om du bara vill provocera...

Å jag försöker gång på gång förklara att hojen inte behöver nå sitt effektpeak för att orka dra iväg på ettan.. Om man som sagt inte behöver dra en husvagn eller nåt..

Visst inser jag att det här är meningslöst.. 8 sidor och knappt någon på forumet klarar att läsa innantill.

För mig står det helt klart varför sporthojspremien är skyhög. Vad som är svårare att fatta är hur människor som har så svårt att ta till sig information nånsin klarade körkortsteorin..

Nåväl.. Vissa saker får man inga svar på. Jag ger upp nu..

Skinkvarma hälsningar till er alla!:arsele
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top