Små hjälmar?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hej!

Jag har en fråga, kanske ställd till de som är föräldrar till ungdomar alternativt som själva kör 125 jr, var får ni tag i hjälmar? Jag menar, någon mera måste ju ha lika litet huvud som jag... :gnissla

Har en Shoei XR-1000 i stl XXS, den är FÖR STOR! HJÄLP! Jag har forskat runt, och det verkar inte ens tillverkas mindre hjälmar...
Förra året hade Arai en modell som hette Astro/J, den fanns ner till XXXS, men de tycks ha slutat med den... Och Shoei har iofs både Raid II, XR-1000 och X-spirit i XXS enligt sin hemsida, men det är ju som sagt lite för stort... :huvet

Jag blir så trött! Är jag extremt liten eller vad??? :(

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Syss skrev:
2128624 Hej!

Jag har en fråga, kanske ställd till de som är föräldrar till ungdomar alternativt som själva kör 125 jr, var får ni tag i hjälmar? Jag menar, någon mera måste ju ha lika litet huvud som jag... :gnissla

Har en Shoei XR-1000 i stl XXS, den är FÖR STOR! HJÄLP! Jag har forskat runt, och det verkar inte ens tillverkas mindre hjälmar...
Förra året hade Arai en modell som hette Astro/J, den fanns ner till XXXS, men de tycks ha slutat med den... Och Shoei har iofs både Raid II, XR-1000 och X-spirit i XXS enligt sin hemsida, men det är ju som sagt lite för stort... :huvet

Jag blir så trött! Är jag extremt liten eller vad??? :(

Min tjej är kalasliten - eller ja, jag vet inte hur liten du är men hon är strax under 1.60 och rätt smal av sig - och hon köpte sig en Arai SV i storlek XS. Den satt som gjuten på henne medan Arai Condor i XS var på tok för stor, likaså alla Shoei-hjälmar.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
hej och hå...

Mitt tips är Shoei Z-One XXS, sjuuuukt liten!
utgått ioförsig men vissa affärer har kvar, glöm prutmånen på den krukan bara :tomten
Mycket mindre än Raid 2 o xr-1000 xxs.

Glöm en normal Arai L-typ hjälm Strl XS om en raid2/xr-1000 xxs inte är tillräckligt trång.

Arai Signet GT finns i XXS likaså nya chasern, vill jag minnas.

imaster skrev:
2129289 Min tjej är kalasliten - eller ja, jag vet inte hur liten du är men hon är strax under 1.60 och rätt smal av sig - och hon köpte sig en Arai SV i storlek XS. Den satt som gjuten på henne medan Arai Condor i XS var på tok för stor, likaså alla Shoei-hjälmar.

Huvudstorlek har ju verkligen med övriga kroppsmått att göra... :3freak

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Superbee skrev:
2129322Huvudstorlek har ju verkligen med övriga kroppsmått att göra... :3freak

Det finns ju faktiskt vissa propotioner. Dock så har hon litet huvud, eftersom jag inte vet hur litet skrev jag upp övriga kroppsmått - som i viss mån står i proportion till huvudet - så hon skulle ha nåt att relatera till.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Superbee skrev:
2129322 hej och hå...

Mitt tips är Shoei Z-One XXS, sjuuuukt liten!
utgått ioförsig men vissa affärer har kvar, glöm prutmånen på den krukan bara :tomten
Mycket mindre än Raid 2 o xr-1000 xxs.

Glöm en normal Arai L-typ hjälm Strl XS om en raid2/xr-1000 xxs inte är tillräckligt trång.

Arai Signet GT finns i XXS likaså nya chasern, vill jag minnas.

Huvudstorlek har ju verkligen med övriga kroppsmått att göra... :3freak

Hm, det är bara att jaga runt, alltså? Jag visste faktiskt inte ens att Z-One tillverkats i XXS... :gnissla
Jag har varit inne på Arais hemsida, och där står det bara storlekar i XS och uppåt... Men de ska alltså ha i XXS?

Funderar på att försöka få tag i en X-Spirit och prova, det kan ju vara en annan form på den, en form som passar mig bättre... :)

BTW, jag är 163,5 stolta cm över havet, så jag är inte pytteliten... Men jag har litet huvud och små händer! Gör att det är svårt att hitta utrustning ändå... :(

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Signet-GT ska gå att få tag i strl 52(xxs)

Chaser blir nog svårare kom jag på...

GSXR 750 -95

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL 1000R
Inredning

HAr för mig att jag har sett i Duellskatalogen att det finns viss inredning typ kindkuddar att byta ut till större eller mindre, om det kan va till nån hjälp...
Lycka till!!!

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
GSXR 750 -95 skrev:
2130098 HAr för mig att jag har sett i Duellskatalogen att det finns viss inredning typ kindkuddar att byta ut till större eller mindre, om det kan va till nån hjälp...
Lycka till!!!

Jo, det finns utbytbara kindkuddar... Men mina är de nästa tjockaste. Tänkte dock beställa de tjockaste och prova med. :)

Tack för tipset! :tummenupp

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Tja, har idag varit runt och provat hjälmar... Och kommit fram till att en Shoei X-spirit i stl S är oerhört mycket bättre än min XR1000 i XXS, undrar då hur en X-spirit i XXS skulle vara... :brinnerup

Men man vill ju inte beställa en utan att fått prova... Någon som vet var det kan finnas åtminstone en X-spirit i XS man kan testa? :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024