Små vibrationer i styret GSXR 1000 K7

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Tjena,

Jag har en GSXR 1000 K7 som jag har lite "problem" med.. Som titeln lyder så har jag små små vibrationer i mitt styre vid körning och det börjar vibrera mer när jag bromsar. Jätte svårt att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar!

Jag har nytt framdäck och det är balanserat (likadant innan däckbytet), kontrollerat styrlagret och det är inget glapp, bromskivorna kärvar inte i "flytningarna". Finns det någon som varit med om liknande eller har några tips på vad som kan orsaka detta?

//Frippe :yopartyGIXXER.jpg

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Även om det inte är glapp i styrlagret så kan det ändå vara skadat. Ju brantare gaffelvinkel, ju känsligare är det. Min VFR hade bara gått ca 2500mil när jag fick byta styrlager. Fick lätt vobbel när jag satte mig upprätt och sträckte på ryggen, räckte med att lägga ett finger på styret för att det skulle sluta. Inget glapp men hittade små märken i styrlagret, bytte till koniska rullager och problemet försvann.

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Även om det inte är glapp i styrlagret så kan det ändå vara skadat. Ju brantare gaffelvinkel, ju känsligare är det. Min VFR hade bara gått ca 2500mil när jag fick byta styrlager. Fick lätt vobbel när jag satte mig upprätt och sträckte på ryggen, räckte med att lägga ett finger på styret för att det skulle sluta. Inget glapp men hittade små märken i styrlagret, bytte till koniska rullager och problemet försvann.
Hmm, ja alltså hojen har ”bara” gått 2800 mil.. Kanske får offra mig på att byta styrlager för att se om det blir skillnad och om inte så har man nya lager då ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vara konstigt däckslitage eller bara ett däck som slits så det ger vibrationer med.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vara dåliga hjullager med, kände du på dem när du bytte däck? Pressa dem lite i sidled och snurra för att bättre känna problem.

Och vad gäller moment på hjulaxeln så är det inte spännskruvarna, utan hjulaxeln frågan gäller tror jag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ju bra att du inte har kärvande flytningar :hihi

Vad har du för skivor? Sitter dom helt plant på navet, och är dom runda? Har du kollat så att skivorna inte kan röra sig i rotationsriktningen också? Är medbringarna, eller hålen, slitna så kan skivan hamna ocentrerat och ge vibrationer, svårt att upptäcka vid vanlig balansering.

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Det är ju bra att du inte har kärvande flytningar :hihi

Vad har du för skivor? Sitter dom helt plant på navet, och är dom runda? Har du kollat så att skivorna inte kan röra sig i rotationsriktningen också? Är medbringarna, eller hålen, slitna så kan skivan hamna ocentrerat och ge vibrationer, svårt att upptäcka vid vanlig balansering.
Har inte kollat om dom kan röra sig i rotationsriktning.. Bilden i tråden är på motorcykeln det gäller, vet inte vad det är för skivor exakt men inte original ;)

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hmm, ja alltså hojen har ”bara” gått 2800 mil.. Kanske får offra mig på att byta styrlager för att se om det blir skillnad och om inte så har man nya lager då ;)
Att byta själva styrlagret är ju inte så farligt mycket jobb, allt jobb för att komma åt styrlagret är det bökigaste (särskilt speciellt när hojen saknar centralstöd).....

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Att byta själva styrlagret är ju inte så farligt mycket jobb, allt jobb för att komma åt styrlagret är det bökigaste (särskilt speciellt när hojen saknar centralstöd).....
Haha precis, både styrlager och hjullager beställt så byter båda i en smäll och hoppas att problemet är där någonstans!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tänk på att du ska hålla på frambromsen när du drar fast oken, så att de centrerar över skivorna.

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Hej igen, nu åter hemma och har idag bytt styrlager och hjullager.

Har inte hunnit åka så långt än men det känns mycket bättre vid inbromsning än innan. Styrlagrena var nästintill torra på fett så det var verkligen på tiden :)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej igen, nu åter hemma och har idag bytt styrlager och hjullager.

Har inte hunnit åka så långt än men det känns mycket bättre vid inbromsning än innan. Styrlagrena var nästintill torra på fett så det var verkligen på tiden :)
Det är inte så att nu sitter gaffelbenen i samma höjd?

Jag hade samma symptom på samma hoj jag har nu för 10 år sedan. Guru här på Sporthoj som tipsade mig att kolla det.
Vibbarna, försvann.

Frippee

Ny medlem
Gick med
21 May 2024
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2007
Det är inte så att nu sitter gaffelbenen i samma höjd?

Jag hade samma symptom på samma hoj jag har nu för 10 år sedan. Guru här på Sporthoj som tipsade mig att kolla det.
Vibbarna, försvann.
Mycket möjligt att det var orsaken men det känns rätt skönt att lagrena är bytta nu också för dom var inte vackra :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024