Småbarnsföräldrar innehavande av Fyrhjulingar sökes!

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja, nu får det 17 vara nog! :D Min livspartner är emot det (Inte i närheten av Å vara motorintresserad, :tummenner kanske dags å byta/:va Eller Köpa en atv åt henne!:yoparty ) men grabben fyller 5 bast :födelseda i maj:banana ! (Och dottern fyller 2 i dec) Och han/hon SKALL få det jag inte hade!!!:huvet

Jag har funderat på en minicross då han är en jäkel på o cykla men det känns säkrare med en 4hjuling.

:squid
(Han saknar redan 2 tänder i överkäken pga av ständigt raceande med kompisar på sin bmx)
:gnissla :näsblod (jobbig kväll hos tandkirurgen)

SÅÅ! Vad skall jag köpa?

Krav#1 Det skall finnas någon form av strypning trottelstopp/gasspärr :hojsmilie där man kan strypa i den grad man vill.

Krav#2 Det skall finnas en någon form av remote/fjärr så man kan ”döda” :stop maskinen på ett skapligt avstånd.

Krav#3 Den får gärna palla med ett par somrar!

Krav#4 Här får ni gärna fylla på!

Vad har ni för maskiner? Är ni nöjda/missnöjda? Vad rekommenderar ni?

Vad skall kidsen ha för skydd? Hjälm(Självklart så blir det en som skyddar tänderna den här gången) ,armbågs,knä,rygg,stövlar,handskar?

Var köper man skydd till kids ?

Tack på förhand
Dominator-Rocks

Dominator-Rocks skrev:
2600383 Tja, nu får det 17 vara nog! :D Min livspartner är emot det (Inte i närheten av Å vara motorintresserad

Krav#1 Det skall finnas någon form av strypning trottelstopp/gasspärr :hojsmilie där man kan strypa i den grad man vill.

Krav#2 Det skall finnas en någon form av remote/fjärr så man kan ”döda” :stop maskinen på ett skapligt avstånd.

Krav#3 Den får gärna palla med ett par somrar!

Krav#4 Här får ni gärna fylla på!

Vad har ni för maskiner? Är ni nöjda/missnöjda? Vad rekommenderar ni?

Vad skall kidsen ha för skydd? Hjälm(Självklart så blir det en som skyddar tänderna den här gången) ,armbågs,knä,rygg,stövlar,handskar?

Var köper man skydd till kids ?

Tack på förhand
Dominator-Rocks

Angående krav 1 så är det ju bara att sättapå en vanlig varvtalbegränare som du ställer in vid vilket varv den ska strypa. kostar runt 500 har jag för mig.

Jag köpte en begagnad Suzuki 50 fyrhjuling (-99) till tösen p.g.a att jag ville ha möjlighet att få tag på reservdelar hyffsat lätt (och vara möjligt att fixa överhuvudtaget villket många av kina ****et inte är). Den har tumgas med en enkel skruv att ställa ändläget så barnet kan lära sig succesivt samt "manuell" dödare där bak, vilket jag var lite skeptisk till i början men dom små lär sig otroligt fort och man behöver bara gå där bak med dödaren en väldigt kort period, i mitt fall första timmen sen körde hon själv.
En annan fördel med denna och förmodligen andra märkes cyklar är att den hållar för att pappa och kan leka lite :) och att dra pulka med ungarna i på vintern vilket är mycket uppskattat :tummenupp

Vad gäller skydd så började vi med en crosshjälm från närmsta cross handlare, kostade cirka 1200:-, väl investerat när hon kör sladd på grusuppfarten och för att inte snacka om när hon drog rakt igenom häcken :yoparty

Alla små maskiner har ngt form av ställbar begränsning inbyggd.. Typ Suzuki´s små fyrhjulingar har en skruv man ställer tumgaen med..

Ang remote dödare så är väl det enklast till en början tio meter snöre kopplat till orginal dödaren, men annars får man nog bygga själv om det ska vara mer avancerat än så...

Jag har tre döttrar och två av dem kör fyrhjuling. Dom är 2,5 och 4,5 år unga. Jag har en Kazuma med växlar vilket inte är helt optimalt. Det fungerar bra på den mindre dottern då jg helt enkelt låter henne köra på ettan hela tiden. Fyraåringen tycker dock det går för långsamt.
Det finns också en skruv i gasen som är bra att använda i början.
Fjärr stopp saknas på vår maskin men det känns nte som jag nåonsin behövt den. Man får hålla sig till områden där de nte kan skada vare sig själva eller andra om hojen skenar :-)
Jag kommer förmodligen köpa en likadan fast med helautomat om jag inte hittar en rolig tvåtaktare till fyraåringen.
Skydd är viktigt och du har listat allt man behöver. Jag säljer det som behövs för junior racing, men det får jag väl inte skriva här. Det mesta finns även hos andra välsorterade mc-handlare.

Hur som helst är det kul att aktivera ungarna med lite motorsport. Lycka till!

/Jesper

Mina Tvillingar har en var, båda två är mer eller mindre sjövilda grabbar, trots detta har de hållt de kinesiska maskinerna riktigt bra (svetsa en ram + lite andra smågrejer). Så alla varningsflaggor kring Kinesiska maskiner håller jag inte med om, gällande, dessa två då. Hörde en som sa att Jula har godkända crosshjälmar till ett bra pris. Jag köpte mina på Fottas Mc i ludvika till ett skapligt pris. Nå mer skydd än så har de inte för tillfället.
Men kul har de, det kan du vara säker på!!!

JayJ skrev:
2600522
Vad gäller skydd så började vi med en crosshjälm från närmsta cross handlare, kostade cirka 1200:-, väl investerat när hon kör sladd på grusuppfarten och för att inte snacka om när hon drog rakt igenom häcken :yoparty

haha :rofl :rullandeu

klart att dom ska köra grabben började när han var 2.5 år
har en lt 50 till salu om intresse finns. Bra hjulklapp, kul och sladda runt på isen i vinter. Har en del polare som köpte kopior till sina barn men dom funkar inte på snö,sand och i vatten pölar.
Nä lt funkar klockrent alltid inge strul. även byxor och lite annat kan jag nog leta fram. skicka pm.
/ttt

Har en kompis som har sålt en hel del fyrhjulingar till kids ! -eller det är väl rättare sagt föräldrarna som har fåttt öppna plånboken.
Det är Kinamaskiner han säljer mest. Han har lite koll på vid det här laget vad som funkar både till vuxna och småbarn så hör av dig om nu vill ha ett tfnnr.
Jag vågar inte ge mig in på de tekniska frågorna, onödigt att vilseleda nån :)

Suzukis maskiner verkar hålla bra..
Denna har överlevt 3 st brorsbarn..

Dock verkar de hitta skruven för hastigheten relativt snabbt själva..

Killen är 7bast och lär sig bra...:D

Bifogat

• Linussssssssssssssssss.JPG
    Linussssssssssssssssss.JPG
    58.4 KB · Visningar: 656
Dominator-Rocks skrev:
2601308 Tack för alla bra svar

Jag skall försöka summera vad som har sagts i denna tråd och sen börja spana lite smått!

Grabben fyller i maj!

En sånhär kanske:va !!!fjärrkontroll till dödmansgrep!!!!
http://www.blocket.se/vi/9157367.htm?ca=14_s

Tror det är en sån ena tvillingen har, fungerar klockrent:tummenupp
Kan berätta en kul grej som hände med fyrhjulingarna:

Vi har ett suveränt område att vara o leka på med dessa, en vända när vi var där skulle äldsta sonen köra ett race med sin moppe, mot den av tvillingarna som har den med semiautomaten, hörde hur det gassaaa iväg o tänkte för mig själv "mmm det låter att gå fort det där". Jodå 5 åringen kommer först tillbaka till mig flinar i exakt hela ansiktet, då han tokkört i från den 15 åriga storebrodern, med sin trimmade Yamha DT. 15 åringen matt som fan berättar att när han körde i ca 60 kom 5 åringen o körde om o vinka. Gissa om jag fick hjärtat i halsgropen, ungfan hade lärt sig hur man skruva om "gasspärren". Så den är numera Locktaitad. Jösses vad jag skratta senare åt detta, gissa om jag djävlats med 15 åringen.
:D :D

Jag skulle sattsa på någon känt märke tex suzuki, det lönar sig nog i längden. Har 4-hjulingen 12volt elsystem kan du köpa ett larm från www.alarmera.se som har fjärrstart och startspärr med övefallsknapp typ (den kan du använda för att döda 4-hjulingen) 100meter räcker den till.

Lycka till:)

Mr Helmut skrev:
2601727 Jag skulle sattsa på någon känt märke tex suzuki, det lönar sig nog i längden. Har 4-hjulingen 12volt elsystem kan du köpa ett larm från www.alarmera.se som har fjärrstart och startspärr med övefallsknapp typ (den kan du använda för att döda 4-hjulingen) 100meter räcker den till.

Lycka till:)

jag tog stödhjulen från ungens cykel och moterade dom på min minikina (E14), monterade ett trottelstopp själv och sen var det bara för 4-åringen att gasa! Pappa fick springa efter och instruera om när man skulle gasa, släppa gasen och bromsa. Som tur är lärde hon sig fort för den knatar på i 15 km/h :D Jag fick släppa på frambrosen så att den inte tog så hårt där, svårt för en 4-åring att få klämm på framhjuls bromsens dosering :rolleyes: Och nu har jag bytt fjädrar i kopplingen så att jag kan ställa ner gasen lite till, vill att den maxxar typ 10 km/h.

Snälla snälla köp ingen speedy!! absolut inte den fjädrade varianten, arbetar som mek på en firma som sålde sånt här skräp, fick boka in 2 veckor med bara garanti jobb på dom små djävlarna!:huvet

Syftar på en sån som kawamonstret skriver om en bit upp...

Last edited:
Har hittat några till på blocket som verkar vettiga, lite rejälare vilket kanske betyder att jag me´kan få åka lite :D

http://www.blocket.se/vi/7070326.htm?ca=14_s

Och så den här som någon tipsade om http://www.blocket.se/vi/7070323.htm?ca=14_s

SkogsBjorneN skrev:
2601793 Snälla snälla köp ingen speedy!! absolut inte den fjädrade varianten, arbetar som mek på en firma som sålde sånt här skräp, fick boka in 2 veckor med bara garanti jobb på dom små djävlarna!:huvet

Syftar på en sån som kawamonstret skriver om en bit upp...

Tack för tipset!

Hade facktiskt inte tänkt å köpa en sån, den ser smäckig ut!

Varför skall jag inte köpa en föressten för min eller din skull?:D

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2601809 Har hittat några till på blocket som verkar vettiga, lite rejälare vilket kanske betyder att jag me´kan få åka lite :D

http://www.blocket.se/vi/7070326.htm?ca=14_s

Och så den här som någon tipsade om http://www.blocket.se/vi/7070323.htm?ca=14_s

Tack för tipset!

Hade facktiskt inte tänkt å köpa en sån, den ser smäckig ut!

Varför skall jag inte köpa en föressten för min eller din skull?:D

hehe bor du inte i skövde området så får du köpa en för då slipper iaf jag laga den hela tiden :arsele

serious: får ju säga att det är för din egen skull :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...