Småbarnsföräldrar innehavande av Fyrhjulingar sökes!

  • Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
JayJ skrev:
2600522 Jag köpte en begagnad Suzuki 50 fyrhjuling (-99) till tösen p.g.a att jag ville ha möjlighet att få tag på reservdelar hyffsat lätt (och vara möjligt att fixa överhuvudtaget villket många av kina ****et inte är). Den har tumgas med en enkel skruv att ställa ändläget så barnet kan lära sig succesivt samt "manuell" dödare där bak, vilket jag var lite skeptisk till i början men dom små lär sig otroligt fort och man behöver bara gå där bak med dödaren en väldigt kort period, i mitt fall första timmen sen körde hon själv.
En annan fördel med denna och förmodligen andra märkes cyklar är att den hållar för att pappa och kan leka lite :) och att dra pulka med ungarna i på vintern vilket är mycket uppskattat :tummenupp

Jag gjorde samma bedömning som JayJ vid inköpet av Suzuki 50cc 4hjuling till mina barn. (5 resp. 7 år) Ett väletablerat märke med bra möjlighet till att köpa reservdelar (vilket iof aldrig behövdes). Kvalitetsinköp kan löna sig.
Jag behövde inte heller gå/jogga bakom 4hjulingen speciellt länge och rycka i dödarsnöret. Dom lärde sig köra jättefort trots att dom inte hade någon tidigare erfarenhet. Tumgasen hade dom inte heller några problem med.
Jag kan rekomendera Suzukin. Grannarna har en också och är supernöjda även dom.
Lycka till.
 
Last edited:
"Cub cadet" har inbyggd remote dödare. Kommer inte ihåg på rak arm vad 50 cc kostar. "Mtd trädgårdsmaskiner" i falkköping importerar deras produkter i Sverige. Finns reservdelar att få tag på utan några som helst problem.

Kan vara värt att kolla på.
 
Jag fick min första cross när jag var 5.
Det var en 50cc suzuki av 94 års modell. jag blev väldigt glad och den höll..den funkar fortfarande trots stort påfrestande. Tror att det är bättre än någon billig kina kopia man kan få dom rätt billigt beg..:tummenupp
 
Så man ska inte låta sina barn köra.?? konstigt motiverat om man sätter på dom rätt skydd och gör upp en riktig bana så är det inte farligt.
min grabb är 3 nu och älskar att köra har inte tvingat honom på ngt sätt.
Min dotter som körde tycker inte det är lika kul men det är hennes val hon har hoj och kläder. Orolig? inte ett j##la dugg.
moget inlägg skriv ngt du har kunskap om.
 
JayJ skrev:
2600522
Vad gäller skydd så började vi med en crosshjälm från närmsta cross handlare, kostade cirka 1200:-, väl investerat när hon kör sladd på grusuppfarten och för att inte snacka om när hon drog rakt igenom häcken :yoparty
låter de är nått man kan se på AFV på 5an eller va de är på eftermiddagarna ;) :yoparty
 
Köpte en Jeep när junior var tre veckor, det tog ett år innan han körde..
Köpte en fyrhjuling när han var 2,5år och då en Kina modell Yamoto med fjädring, fjärravstängning, larm, belysning, egentligen en ren kopia av Yamaha Raptor med den skillnaden att originalet kostar ca 28kkr och kopian 9,9kkr. Skälet att köpa kopian är främst fjärravstängningen men prisskillnaden är betydande och att hitta en beg 50cc Raptor är inte enkelt..

Motorer från Kina fungerar rätt bra för det bruk det är frågan om när småbarn kör dem, det är ramarna och ev fjädring som är kassa om man jämför med märkesmaskiner. Jag fick börja med att bygga om chassiet och har fått förstärka det då ena svingen gick av pga felaktigt montage hos fabriken(ena svingen var dragen utan distanser varvid den dragits stummt).

När det gäller tvåhjulingar så är det kvalitet som bör avgöra och därför köpte jag en Yamaha PW50 när han var tre år, har som trådskaparen en sambo med släkt som inte delar min glädje och juniors då de anser att man minst kan vara typ 18 innan man kör något med motor..:rolleyes:

Frågan är nu, hur lyckas jag få igenom ett inköp av barnskoter?
 
Tösen (2år) har fått ta över pågens(5år) 2hjuling, hon kör iofs ingenstans själv ännu .
Men sonen som är 5 nu, fick den när han fylde 3 och vi är inte oroliga när han "träcker" runder precis.
Frun var lite i början men det släppte rätt snabbt.
Letar nu efter något annant motorfordon till sonen. glidare kanske:D , vi får se.
 
Lite divergerande åsikter...

Jag valde att köpa en tvåhjuling istället.. Jag tror att barnen slår sig mindre när de vurpar med den, än NÄR de vurpar med en 4-hjuling :va

Testa sina gränser kommer de att göra omedelbart..

Vidare tror jag att de utvecklas mer som förare på en tvåhjuling.

Jag vet inte om det stämmer, men så resonerade jag :tummenupp


Den lilla började cykla utan stödhjul då han var tre år. Övergången till crossen var problemfri.

Som lite kuriosa till trådstartaren, då han "bestämt" sig för en Fyrhjuling; grabben testade en fullstor 4-hjuling, ca 250 cc, i somras. Tack vare att det var ställbar gas på den också så var det inga problem. Dock hade han svårt att nå ner till fotpinnarna (110 cm kort) och därför var det besvärligt när underlaget var guppigt..

Ang skydd - FULL SKYDDSUTRUSTNING så klart !!!
Blocket har det mesta...

/ M
 
Last edited:
E-ton Viper 50. E-ton brukar vinna de flesta testerna i USA.

Bra kvalité, brukar busa runt på Lillgrabbens och inget har gått sönder ännu trots en hel del smisk. Ingen fjärr, men börja åk med bakpå och sen släpper man iväg dem när de har lärt sig. Är en uppfostringsfråga...

4570-m.jpg

4569-m.jpg


3110-m.jpg




Fullt skydd är det som gäller!


/R
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top