Smörja bromsokens kolvar med?

Jag har fattat det som att oljebaserade fetter hårdnar och sväller såpass att saker som ska röra sig börjar kärva när det handlar om bromsdelar.. litium och silikonfett beter sig inte så och håller därför längre. Meeen man ska ju serva bromsarna varje år, drt gör ni väl allihop? :)
 
Jag har fattat det som att oljebaserade fetter hårdnar och sväller såpass att saker som ska röra sig börjar kärva när det handlar om bromsdelar.. litium och silikonfett beter sig inte så och håller därför längre. Meeen man ska ju serva bromsarna varje år, drt gör ni väl allihop? :)
Nästan, det är packningarna som sväller av det :)
 
Det får du gärna utväckla!! Vi snackar glidkolvar inte bromsbelägg,
Av vilken anledning skulle man inte kunna använda petrolium prudukter när man smörjer glidbultarna??? Och vad skulle det ev. Leda till för skador?
Jag har ALDRIG hört att man inte får smörja bromssystem ( exkluderat skivor och belägg) med petroliumpridukter. Och då har jag jobbat som bilmekaniker i snart 20 år

Eh, är det inte bromscylindrarna vi pratat om hela tiden, iaf det bullysmile började med och folk svara på i tråden verkar det som...
GlidPINNAR heter väl ändå dom två pinnar med gäng i änden som bromsoket på ickeradiella bromsar rör sig på?
https://www.google.se/search?safe=o....8.0....0...1c.1.53.hp..3.7.425.0.KrWpheie7N4

Men visst, glidpinnarna smörjes med vettigt vanligt fett som inte är allt för lättflytande, bromskolvar/bromscylinderar/o-ring i bromscylinder smörjes med icke petroliumbaserat fett, tex silikonfett. (vilket det är i biltemas små vita tuber)
 
Last edited:
Nu är det nog äpplen och päron bakom ordväxlingen.
Till okens kolvar rekommenderar många bromstillverkare att man använder silikonfett. Detta är inte svårt att få tag på, finns tex på Biltema och Mekonomen. Anledningen till denna rekommendation är oftast kolvtätningarna. Den gummikvalite som sitter där ska tåla bromsvätska, men kan då i många fall svälla och påverkas av mineralfett/mineralolja.
Litiumfett är kortform för litiumtvålfett. Dvs det är oftast en högviskös mineralbasolja förtjockad med litiumtvål. Vanligt universalfett brukar tex vara litiumfett. Så det är således inte lämpligt på bromskolvar, om inte annat anges.
Glidbultar är en annan sak. här det oftast inget krav eller fördel att använda silikonfett.

Som regel är det bästa att titta i verkstadshandboken till fordonet ifråga.

Jörgen

Edit: Pucktvåa
 
Eh, är det inte bromscylindrarna vi pratat om hela tiden, iaf det bullysmile började med och folk svara på i tråden verkar det som...
GlidPINNAR heter väl ändå dom två pinnar med gäng i änden som bromsoket på ickeradiella bromsar rör sig på?
https://www.google.se/search?safe=o....8.0....0...1c.1.53.hp..3.7.425.0.KrWpheie7N4

Men visst, glidpinnarna smörjes med vettigt vanligt fett som inte är allt för lättflytande, bromskolvar/bromscylinderar/o-ring i bromscylinder smörjes med icke petroliumbaserat fett, tex silikonfett. (vilket det är i biltemas små vita tuber)

Rätt och riktigt.... Men du skrev "bromssystem"
 
Min Bil hade problem med kärvande kolvar i oket. Efter mycket googlande hittade jag att ATF olja ska fungera bra. Många gummipackningar i aut lådor. Löste problemet på bilen. Vet inte om det är det bästa men har fungerat bra. Fördelen är att det bara är att dra packningen åt sidan sen spruta in lite ATF olja och motionera kolven lite.
 
Lite sent svar: har läst på nätet att man inte rekomenderar bromsolja. Då det kan vara hygrodkopiskt o få med sig fukt. Vilket inte är bra om kolvaena är av alu. Tror set jan ligga något i det. Men kanske varken glr bu eller bä, kanske blir lite bättre :)

Lämplig smörjning av kolvarna i bromsoket är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mshydraulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/
Tänk på om du tar ut kolvarna för rengöring att sätta tillbaks dem i samma bromscylinder.
För kolven kan vara "matchad" mot cylinderdiametern.
För allt eftersom cylinderbrotschen slits så blir ju cylinderdiametern mindre.
 
Last edited:
Nu är det nog äpplen och päron bakom ordväxlingen.
Till okens kolvar rekommenderar många bromstillverkare att man använder silikonfett. Detta är inte svårt att få tag på, finns tex på Biltema och Mekonomen. Anledningen till denna rekommendation är oftast kolvtätningarna. Den gummikvalite som sitter där ska tåla bromsvätska, men kan då i många fall svälla och påverkas av mineralfett/mineralolja.
Litiumfett är kortform för litiumtvålfett. Dvs det är oftast en högviskös mineralbasolja förtjockad med litiumtvål. Vanligt universalfett brukar tex vara litiumfett. Så det är således inte lämpligt på bromskolvar, om inte annat anges.
Glidbultar är en annan sak. här det oftast inget krav eller fördel att använda silikonfett.

Som regel är det bästa att titta i verkstadshandboken till fordonet ifråga.

Jörgen

Edit: Pucktvåa

Glidbulatrnas gummidamasker gillar dock inte vanlig oljebaserade grejer...utan blir dubbelt så stora..precis som oringstätningarna o okena.Så silicon är att föredra även där
 
Glidbulatrnas gummidamasker gillar dock inte vanlig oljebaserade grejer...utan blir dubbelt så stora..precis som oringstätningarna o okena.Så silicon är att föredra även där
Jag själv vågar inte säga att det är så på samtliga motorcykelmodeller. Så jag uttryckte mig lite mer allmänt. Men bäst är som sagt att följa verkstadshandboken till resp mc-modell. Sannolikt är det säkrare att använda silikonfett även på glidbultarna om info saknas.
 
Last edited:
Lämplig smörjning av kolvarna i bromsoket är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mshydraulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/
Tänk på om du tar ut kolvarna för rengöring att sätta tillbaks dem i samma bromscylinder.
För kolven kan vara "matchad" mot cylinderdiametern.
För allt eftersom cylinderbrotschen slits så blir ju cylinderdiametern mindre.

Slits svarven dom svarvar kolvarna med också då, eller gör man dom mindre och mindre också?
Hur mycket mindre blir brotchen innan byter den? Är cylindrarna på ett ok tillverkat i slutet av året några millimeter mindre altså? :tungan
Låter otroligt att cylindrarna skulle vara märkbart succesivt mindre på en hoj(serie).
Möjligtvis att dom skulle kunna slita ihop sig under användning, men det känns inte som nåt som skulle påverka överdrivet just på en bromscylinder på en hoj...
 
Slits svarven dom svarvar kolvarna med också då, eller gör man dom mindre och mindre också?
Hur mycket mindre blir brotchen innan byter den? Är cylindrarna på ett ok tillverkat i slutet av året några millimeter mindre altså? :tungan
Låter otroligt att cylindrarna skulle vara märkbart succesivt mindre på en hoj(serie).
Möjligtvis att dom skulle kunna slita ihop sig under användning, men det känns inte som nåt som skulle påverka överdrivet just på en bromscylinder på en hoj...

Frambromsoken på Triumph Sprint RS består av två ihopskuvade delar. Två olika delar.
Fyra bromskolvar per OK.
Kolvdiametern är 30mm respektive 34mm. Ingen garanti att de två 34mm kolvarna i bromsoket.
ska in i hål brotschade med samma brotsch direkt efter varandra.
Troligare är att man först kör cylindrarna i ena delen.
Därefter cylindrarna i andra delen.

I ett monoblockok kan du ha rätt. Men efter jobbat en sommar med att brotscha hål till rätt diameter
så skulle inte jag garantera att den cylinder som brotschen först och sist passerar inte är lite den större än den cylinder som ligger längst in.
(För man tar väl monoblockok från samma sida?)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top