Smörja eller inte smörja vajrar, vad gäller?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Tänkte serva hojen själv och i Haynes står det att man ska smörja alla vajrar men har lyckats läsa mig till på internet att en del anser att man skall undvika det då det förstör höljena och bara ger försämrad funktion.

Skall säga att jag inte har några problem med vajrarna utan det vore bara som en serviceåtgärd i så fall.

Så vad gäller, ska man eller ska man inte smörja vajrarna och i så fall, hur går man bäst tillväga?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Förstöra höljena? Är det plasten som skulle ta skada då.

Smörj med en Atf-olja för det är snällt mot gummi. Eller om du hittar en spray som är snäll mot det

Hittat via google:
Smörj alla vajrar med wire spray, WD-40 eller liknande var 10-20 timme. använd inte 5-56 då denna avdunstar fort och då inte smörjer längre. Dessutom är 5-56 aggressiv mot gummidetaljer och får dessa att svälla upp.
 
Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Mina erfarenheter säger mig att det inte är någon större idé att smörja vajrar..

Jag har provat de flesta olika smörjmedel men resultatet brukar bli det samma, det blir bättre (vajern går lättare) ett tag, men sen blir det sämre än det var från början.

Numera smörjer jag bara en gång som nödlösning när någon vajer börjar gå trögt, sen är det bara att byta skiten!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Numera är de flesta vajerhöljen teflonklädda = smörjning gör bara att damm fastnar, följer med in och gör det sämre.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
För nya vajrar med teflon finns ingen större orsak att smörja, precis som redan sagts.

Däremot för en old school kille som mig kom jag fram till att vanlig motorolja fungerar bäst. Det tar sin lilla tid att smörja upp en vajer, men när det var gjort hade jag inte problem med dem igen under tiden jag ägde fordonet.

Dutta på en droppe, jucka tills den är borta, dutta på en droppe, jucka tills den är borta, fortsätt så tills det kommer ut olja i andra änden. Inte det som är snabbast, men det jag fann gav bäst resultat. Detta var under 90talet, :gnissla Såklart enklast att göra detta med vajern lös så den lilla olja man får i åt gången trots allt rinner genom höljet.

Provade med diverse medel på tryckflaska för att snabba på processen, men även om det kortsiktiga resultatet var bra så gick det över efter allt mellan några timmar till någon vecka. :huvet

Rätt eller fel, ingen aning. Det funkade för mig i alla fall. Idag finns det säkert flashiga produkter att köpa på burk som är avsedda för ändamålet.

/ W
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Detta funkar för mig...(men jag säger inte att det är rätt :rolleyes:)

Alla leder/anläggningsytor som ansluter till vajern torkar jag av och smörjer regelbundet.
Just själva vajern smörjer jag aldrig. När den går trögt så byter jag istället. Har man väl börjat smörja den så måste man göra det noggrant kontinuerligt är min erfarenhet.
Däremot brukar jag regelbundet kladda ner med något envist fett i bägge ändarna på vajern som agerar "dammskydd". Så är tanken iaf.... :tummenupp

//KaliZ
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag brukar smörja någon gång när jag känner mig seriös.
Motorolja.
Bara för att hålla fukten borta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För nya vajrar med teflon finns ingen större orsak att smörja, precis som redan sagts.

Däremot för en old school kille som mig kom jag fram till att vanlig motorolja fungerar bäst. Det tar sin lilla tid att smörja upp en vajer, men när det var gjort hade jag inte problem med dem igen under tiden jag ägde fordonet.

Dutta på en droppe, jucka tills den är borta, dutta på en droppe, jucka tills den är borta, fortsätt så tills det kommer ut olja i andra änden. Inte det som är snabbast, men det jag fann gav bäst resultat. Detta var under 90talet, :gnissla Såklart enklast att göra detta med vajern lös så den lilla olja man får i åt gången trots allt rinner genom höljet.

Provade med diverse medel på tryckflaska för att snabba på processen, men även om det kortsiktiga resultatet var bra så gick det över efter allt mellan några timmar till någon vecka. :huvet

Rätt eller fel, ingen aning. Det funkade för mig i alla fall. Idag finns det säkert flashiga produkter att köpa på burk som är avsedda för ändamålet.

/ W

Precis...

Höljena är teflonbeklädda och bör därmed gå torra. Smörjningen innebär bara att det drar till sig damm och smuts vilket förkortar livslängden. När en wire börjar gå trögt är det läge att smörja den en gång och beställa en ny...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gammelvajrarna jag har smörjde jag med olivolja. Och det funka riktigt bra.
Detta var dock vajrar utan teflon.
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Mopeden brukar gilla en droppe på dom synliga delarna, men där e inget under 30 år gammalt. Hojen struntar nog mest i vilket.
Kärvar vajern OCH ekonomin kan man klabba med smörja å grejjer, vrida höljet, mm..
Kärvar inget, gör man inget. :tummenupp
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag har lite annan erfarenhet än tidigare inlägg. Pillar aldrig på vajrar som fungerar men om/när de börjar kärva smörjer jag dem med lämpligt medel.

5-56 och WD-40 funkar inte, försvinner nästan lika fort som man sprutar på det. Motorolja funkar bättre men bäst funkar tunnare oljor typ symaskinsolja. Mitt sätt är att lossa vajern i ena fästet, forma till en tratt med silvertejp, fyll upp "tratten" med olja och låt oljan rinna ner i vajerhöljet under ett par timmar.

För er som tvekar om smörjning... Låt mig citera vad det står det om exempelvis gasvajern i verkstadshanboken till min CBR600 -07 "Lubricate the throttle cables, if throttle operation is not smooth."

Enligt specifikationslistan i samma handbok skall kopplings-, gas- och avgasventilvajer smörjas med "Cable lubricant".
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Tackar för alla svar, verkar som det är bäst att låta det vara tills det börjar kärva då.

Dock undrar jag liksom Hoztic när de här teflonklädda höljena kom? (jag äger en -99)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag skulle testa teflonolja (Teflube), det är inte en riktig olja utan består av små mjuka partiklar av teflon som inte drar åt sig smuts samt korta teflonkedjor som är flytande. (Se det som flytande teflon)

Har absolut ingen aning om det fungerar men borde vara bättre än andra oljor om man redan har teflon i vajern. Någon som testat?

Finns på Elfa :tummenupp (jag jobbar där ibland :rolleyes:)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hojar från tidigt åttiotal har inte teflonhöljen vet jag genom bitter erfarenhet. Garagevändningar övade jag när jag började med digital koppling - på eller av... Det visade sig sedan att det inte gick att köpa annat än teflonklätt när jag skulle byta vajern.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top