Smörja in skinnställ på bästa sätt?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Du har just beskrivit hur man INTE ska behandla ett skinnställ: Dränka det, tvåla det, och hänga ut det i solen. Bra att du fettar in det men jag gissar att du också använder silvertejp?

Ehhh jaså?? Men hur kommer det sig att mitt skinnställ hållt sig både fint och rörligt i så många år?? Jag lär mig gärna om det finns bättre metoder men det känns ju som att hästfolk vet hur sånt här fungerar då deras sadlar består av skinn. Som sagt rätta mig gärna men skriv gärna hur det ska gå till i så fall. Gör alla fel som duschar med sina skinnställ med då? Hir ska man göra rent det utan att tvåla in det? Utsätts inte ditt skinnställ för solsken? Förklara.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tvätta strumpor :confused:
Det är väl bra om man kan känna vems strumpor det är?

Bra att det gick bra med ditt ställ i alla fall. Och kul för dig att det luktar hallon nu! :trixie

Ställen tål ju mycket, som exempelvis körning i regn. Men det sliter i längden såklart.

Hir många år använder du dina ställ? Tvättar du dig själv med fuktig trasa med??

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Du har just beskrivit hur man INTE ska behandla ett skinnställ: Dränka det, tvåla det, och hänga ut det i solen. Bra att du fettar in det men jag gissar att du också använder silvertejp?

Du (eller någon annan) får jättegärna berätta problematiken med silvertejp också, jag silvertejpar nämligen insidan av knäna eftersom mina stompgrips sliter upp skinnet där.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Rengöring av skinnställ?
Testa våtservetter till barn.
Tar bort all skit och smörjer samtidigt.
Testade detta efter tips i Bike. Positivt överraskad.

Visst är det smidigt? Dessutom i princip gratis och fungerar ju till händer (och annat) också.

Jag använder dessa till handskar och stövlar också. Inget för den som satsar på en grovrengöring en gång om året men jag torkar av mina grejer ofta för att hålla dem rena och fina.

Ganska kul när jag sätter mig på redax och torkar av stället. Då brukar de andra bli inspirerade och snart luktar det barnavårdscentral inne hos oss - kanske inte hur man tror att det ska dofta på en hojtidningsredaktion...

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Du (eller någon annan) får jättegärna berätta problematiken med silvertejp också, jag silvertejpar nämligen insidan av knäna eftersom mina stompgrips sliter upp skinnet där.

Det gör oftast jag med, fast nu har jag limmat på extra skinn där.

Det jag menade var att hans ställ antagligen spricker om det hela tiden hanteras som det beskrevs.

Allt handlar ju om att få stället att hålla så att ta till drastiska metoder på ställen som ändå går sönder, som insida knä, är ju naturligt.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ehhh jaså?? Men hur kommer det sig att mitt skinnställ hållt sig både fint och rörligt i så många år?? Jag lär mig gärna om det finns bättre metoder men det känns ju som att hästfolk vet hur sånt här fungerar då deras sadlar består av skinn. Som sagt rätta mig gärna men skriv gärna hur det ska gå till i så fall. Gör alla fel som duschar med sina skinnställ med då? Hir ska man göra rent det utan att tvåla in det? Utsätts inte ditt skinnställ för solsken? Förklara.

I teorin finns korrekta sätt att ta hand om skinn. Sen måste man i praktiken anpassa sig. Det finns medel (se ner i tråden) som är lämpliga för att rengöra skinn med. Självklart utsätts ett ställ för regn som övergår i sol osv, och allt handlar väl om att vara 'snäll' mot skinnet mellan de tillfällena så att det håller?

Blött skinn bör torka långsamt utan extra värmekällor som sol, torkskåp eller element.

Hir många år använder du dina ställ? Tvättar du dig själv med fuktig trasa med??

Skämtade lite, men ok, jag tvättar ibland insidan av stället och har ibland lite bakterieborttagning. Men jag har inga krav på att det ska vara helt rent och dofta kamomill.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snabb fråga om lädervård.

Är det fortfarande Ekols läderolja som gäller? Se länk. Har ett heldställ som jag ska behandla samt lite diverse handskar. https://www.hooks.se/hast/skotsel-vard/materialvard/laderolja-ofargad-ekol

Eller finns det andra produkter som är bättre lämpade för mc-utrustning idag? :)

Blir säkert jättebra ! Idag såsom förr ! :)

Annars här tips bakom betalvägg ! :D
https://www.gp.se/livsstil/hälsa/så-slipper-du-torr-hud-på-vintern-1.38598405
Direkt till hennes webshop :D
https://www.amytiz.se/shop/
Jag hade dock valt Ekols läderolja. :)

Bifogat

• 2020-Torr-Hud-GP.png
    2020-Torr-Hud-GP.png
    377.5 KB · Visningar: 2
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ja det är nog bäst. Held använder sig nämligen av en speciellt framavlad kossa vars hud endast bör behandlas med Helds egna specialframtagna produkt.
I nödfall kan dock Motuls skitdyra produkt användas. Den är också anpassad för mc-kossor.

:tummenupp Exakt, precis så är det, finns risker man inte vill utsätta sig för, skulle vara intressant att få en inblick i Helds ko-fabrik. :tungan

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag gjorde ett test för något år sedan och slängde in ett gammalt skinnställ i tvättmaskinen, använde lädertvål istället för tvättmedel och körde en fintvätt och det blev kanonbra, rent både på ut och insidan sen var det bara att smörja in det igen.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för tipsen alla! Blir att inhandla ekols vid tillfälle tror jag. Återkommer med results! :yoparty:hej

Raderad medlem 51742

Guest
Jag använder Gliptone Liquid Leather till både bilen och skinnstället sedan många år tillbaka. Riktigt bra produkter.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin