Smörja kedjan... (Efter DB-krashen)

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Dags att smörja kedjan! Den gamla tråden försvann så vi gör en ny...

Era förslag till sporthojens bästa kedjefett?
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Castrol Chainwax funkar utmärkt om du har en varm kedja
Biltemas kedjeolja funkar utmärkt om du smörjer ofta (Efter varje färd)
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Freppa skrev:
Castrol Chainwax funkar utmärkt om du har en varm kedja
Biltemas kedjeolja funkar utmärkt om du smörjer ofta (Efter varje färd)

Är vaxer bra? Jag har hört att det drar till sig mycke' skit...
 

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -01
Excalibur skrev:
Är vaxer bra? Jag har hört att det drar till sig mycke' skit...

Använder själv oftast vax. Vaxsmörja smörjer nog inte riktigt lika bra som "riktig" olja, men det håller sig på kedjan, och skitar inte ner den fjolligt vita bakfälgen direkt. Vaxytan är ju torr, så den borde inte dra till sig skit.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA
BILTEMA


Kedjespray 34:90.
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Gasarn skrev:
Använder själv oftast vax. Vaxsmörja smörjer nog inte riktigt lika bra som "riktig" olja, men det håller sig på kedjan, och skitar inte ner den fjolligt vita bakfälgen direkt. Vaxytan är ju torr, så den borde inte dra till sig skit.
Jag har blivit allergisk mot skitiga kedjespel. Tror jag höll på i 5h igår och rensa och tvätta drivpaketet och kåporna. Fan va skit där va'...

Tyvärr så fick sig ju kedjan en massa avfettningsmedel på sig också så jag skulle behöva fetta in den snabbt innan rosten kommer krypande...

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Excalibur skrev:

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.

....är tyvärr värdelöst om du har kall kedja vilket jag antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;). Vill du bara skydda den temporärt använd 5-56.
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Freppa skrev:
....antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;).
Jo fan jag är på E6:an nu 260 på mätaren, laptop:en med WLAN på tanken... :skrämd

Det är bara böja sig och börja kleta in menar du? :D
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Freppa skrev:
....är tyvärr värdelöst om du har kall kedja vilket jag antar att du har för du kör väl inte med den just nu ;). Vill du bara skydda den temporärt använd 5-56.

5-56 åt upp o-ringarna på min kedja. Den sträckte sig 1 centimeter på en dag. :(
Blev till att köpa ny kedja på saligt (?) insomnade Lillian Holms.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ghost skrev:
5-56 åt upp o-ringarna på min kedja. Den sträckte sig 1 centimeter på en dag. :(
Blev till att köpa ny kedja på saligt (?) insomnade Lillian Holms.

Hoppsan! Och lilla jag som kört på 5-56 och Biltemas Multispray i 250 mil med samma kedja som fortfarande är som ny...
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
tvätta inte med avfettning. använd diesel, rengör bra samtidigt som den inte torkar ut kedjan.
:tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Teddy skrev:
Hoppsan! Och lilla jag som kört på 5-56 och Biltemas Multispray i 250 mil med samma kedja som fortfarande är som ny...

Iofs så var det väl ändå dags att byta den kedjan kanske var 5-56 nådastöten. Jag har inte vågat använda 5-56 efter det iaf.
Jag har för mig att mekanikern sa något om 5-56+kedja=ajja bajja men det är många år sedan & utvecklingen har gått framåt så... :)
 

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
Har alltid använt Silkolene

Klistrigt och skitar ner men funkar kanon, kör fortfarande med samma drivpaket efter 4600 mil och än är det inte slut! :tummenupp
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Ghost skrev:
Iofs så var det väl ändå dags att byta den kedjan kanske var 5-56 nådastöten. Jag har inte vågat använda 5-56 efter det iaf.
Jag har för mig att mekanikern sa något om 5-56+kedja=ajja bajja men det är många år sedan & utvecklingen har gått framåt så... :)
Skulle förr tro att 5-56-duschen löste några kärva länkar och att kedjan "sträckte" sig av den anledningen. Jag brukar rengöra min kedja med 5-56, torka (eller gasa) torrt och rent och sen spreja på kedjesmörja. Nu har mitt drivpaket gått 1500 mil vilket är rekord för mig.
O-ringarna håller bara skiten borta från rullarna, och verkar tåla 5-56 bra.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas annat än att förhindra rostangrepp. Rullarna är ju permanentsmorda med fett. Avfettning och högtryckstvätt är döden. 556 är inte döden. Förgasarrengöring är döden. Fotogen och diesel är inte döden. Bromsavfettning är döden. Bensin är döden. Sträckt kedja är döden.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Ugluk

En teori som förmodligen stämmer ganska bra med vad som igentligen hände.
Jag kan ha kommit ihåg fel vad mekanikern sa eller så ville han sälja mer kedjespray helt enkelt.


andersbrink

Jaha då var det klarlagt vad som funkar & inte funkar, tydligare än så där kan det knappast bli. :tummenupp
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Mitt drivpaket har gått 1700mil och är som nytt, jag använder lysfotogen för rengöring 1gång i veckan (kliniskt rent) samt smörjer med Maxima kedjevax. Detta måste vara en bra kombination eftersom att allt ser ut som nytt. :tummenupp
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
andersbrink skrev:
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas annat än att förhindra rostangrepp. Rullarna är ju permanentsmorda med fett.

Visserligen är rullarna smorda på insidan, men kontaktytan vid rullarna som ligger an mot kuggarna på drevet behöver också smörjning.
Annars nöts ju både rullarna och dreven ner i en rasande takt :rolleyes:

Castrols kedjespray är ett dem som stänker ner fälgen mest av alla, så den köper jag aldrig mer!
Har provat kedjespray från Repsol, och den verkar bra.
Sitter kvar bra på kedjan, samt är väldigt ljus i färgen, vilket ju gör att ev. stänk syns mindre.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top