Smörja kedjan... (Efter DB-krashen)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Excalibur skrev:
Dags att smörja kedjan! Den gamla tråden försvann så vi gör en ny...

Era förslag till sporthojens bästa kedjefett?

Något som jag alltid använder är "Mobil Polylube 830" lite osäker på sista siffrorna men detta är ett spray som inte kladdar ner så förb... samt att det verkar smörja väldigt bra.
Det kan dock vara lite svårt att få tag i, eller det var det för 5 år sedan när jag köpte min burk, och ja jag brukar smörja min kedja varje eller varannan vecka beroende på behov.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Jag kör med Maxima kedjevax...

Drivpaketet på ZX12an höll i 3200 mil innan det började säga upp sig så någon nytta gjorde ju vaxet.... :)

Ett stort plus även att slippa fälgen nerkladdad med smörjskit är det åxå!!
 

R1Ola

A Radical Rider
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
MT 09
Använde repsol kedjespray hela förra säsongen och kört 1200 mil
och kedjan e som ny fortfarande.

Repsol= :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Magnus_RF900 skrev:
Visserligen är rullarna smorda på insidan, men kontaktytan vid rullarna som ligger an mot kuggarna på drevet behöver också smörjning.
Annars nöts ju både rullarna och dreven ner i en rasande takt :rolleyes:

Nästa gång du byter kedja, kolla in hur den är uppbyggd. Rullkedja heter det pga en speciell anledning. ;) En fräsch kedja som går i ett friskt drev sliter inte på varandra trots avsaknaden av extern olja. Den lilla eventuella oljefilm som kan finnas på dreven och kedja håller iaf inte för det tryck som rullen (externt) får uppleva. Rullen i sig ligger still i drevets kontur medan rullens innandöme snurrar - dvs den del som är infettad och innanför o-ringarna.

Om kedjan inte spårar kommer kedjan att hålla längre om den smörjs för smörjandets skull, dvs innersidan på länkplattorna. Ivfsh gör det att kedjan går het - vilket i sin tur gör att o-ringarna kan börja läcka.

En Scott-Oiler gör att vilken kedja som helst räcker längre.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
andersbrink skrev:
Nästa gång du byter kedja, kolla in hur den är uppbyggd. Rullkedja heter det pga en speciell anledning. ;) En fräsch kedja som går i ett friskt drev sliter inte på varandra trots avsaknaden av extern olja. Den lilla eventuella oljefilm som kan finnas på dreven och kedja håller iaf inte för det tryck som rullen (externt) får uppleva. Rullen i sig ligger still i drevets kontur medan rullens innandöme snurrar - dvs den del som är infettad och innanför o-ringarna.

Om kedjan inte spårar kommer kedjan att hålla längre om den smörjs för smörjandets skull, dvs innersidan på länkplattorna. Ivfsh gör det att kedjan går het - vilket i sin tur gör att o-ringarna kan börja läcka.

En Scott-Oiler gör att vilken kedja som helst räcker längre.

Se där ja...en bakläxa då :rodnar :p

Nåja. liiiiite nytta bör det väl göra med olja mellan rullar och drev ?
Precis som du säger, att kedjan spårar kanske dåligt.
Kedjan rör sig inte heller med fullständig precision i längsled, även om den "spårar", utan kan får lov att röra sig en aning i sidled oxå.
Mycket ryck och slag belastar ju kedjan.
Eller är jag lite fel på det ?
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Men...?...
Betyder då detta med att göra rent och smörja inte behövs på en O-ringskedja (som väl sitter på 90% av hojarna??)

Mer än att då kanske det kan vara bra att få bort den värsta skiten ibland för att inte nöta för mycket med rost som följd?

Ni får väl ursäkta en helt novis.. men vad finns det annars för kedja? än O då..
och hur vet man när man tittar på den vad det är? (enkelt)

Om jag tittar på min Cbr så förväntas där sitta en? O-rings?
 

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
Bulan skrev:
Men...?...
Betyder då detta med att göra rent och smörja inte behövs på en O-ringskedja (som väl sitter på 90% av hojarna??)

Mer än att då kanske det kan vara bra att få bort den värsta skiten ibland för att inte nöta för mycket med rost som följd?

Ni får väl ursäkta en helt novis.. men vad finns det annars för kedja? än O då..
och hur vet man när man tittar på den vad det är? (enkelt)

Om jag tittar på min Cbr så förväntas där sitta en? O-rings?

Läs ordentligt nu..... :)

andersbrink skrev:
Lixom, en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas....OBS!!!! annat än att förhindra rostangrepp.....OBS!!! Rullarna är ju permanentsmorda med fett. Avfettning och högtryckstvätt är döden. 556 är inte döden. Förgasarrengöring är döden. Fotogen och diesel är inte döden. Bromsavfettning är döden. Bensin är döden. Sträckt kedja är döden.

Håll kejan rostfri och ej krut-torr, så ska du se att det rullar fint.......
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Upp med tråden igen....

Hade en Hynda Hornet förut.
I manualen stod det att man inte skulle använda kedjespray (pga att det kunde skada o-ringarna) utan växellådsolja.

Tycker bara att den där växellådsoljan rann ner på bakfälgen och asfalten....man undrar hur mycket som blev kvar på kedjan.

Ngn annan som provat?
 

KINGFRAT

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
teby
Hoj
750 kubik
Jag brukar smörja kedjan var 631:a mil,då borstar jag den med en vass stålborste och sedan smörjer jag den med spillolja som jag får gratis från en gubbe som byter olja på gamla bilar,han är jättesnäll.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
För det första, använd fotogen..har funkat alldeles perfa för mig, eftersom det tar bort eventuellt fett! Sedan är det väll så att man inte ska ha till exempel 5-56 på O-ring för att olja löser upp gummi (eller är det bara som jag fått för mig?) Det sa en bil-lackerare till mig..för att dom brukar använda olja till däcksidorna på bilarna för att ge en fräshare look! Just pga att det sakta men säkert löser upp gummit..Så vax är väll att rekommendera?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har aldrig gjort rent kedjan på min sporthoj. jag sprejar bara på med biltemakedjesprej på den. jag trodde inte man behövde göra rent den.
den ser ju aldrig smutsig ut. visst är det svart/oljig/kladdig men det gör väl inte så mycket.
på crossen brukar jag bara spola av den med vatten när den är full med gegga och så. den kedjan håller ju den också.
måste man verkligen göra rent kedjan så ofta?

om man nu ska göra rent den med fotogen eller disel som ni tipsar om. ska man då fylle ett fat med fotogen/disel och sänka ner kedjan i och skaka och om borsta på den och så eller hur går ni tillväga? eller låter ni den sitta kvar på hojen och bara torkar rent den med trasa och borste?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Excalibur skrev:
Jag har blivit allergisk mot skitiga kedjespel. Tror jag höll på i 5h igår och rensa och tvätta drivpaketet och kåporna. Fan va skit där va'...

Tyvärr så fick sig ju kedjan en massa avfettningsmedel på sig också så jag skulle behöva fetta in den snabbt innan rosten kommer krypande...

Så Castrol ChainWax! Kan ju alltid prova.


tvätta drivpaketet med disel! ett tipps jag har fått har inte testat själv men avfettning är ju inte att rekomendera!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tipsa om vax/oljor som sitter kvar bra på kedjan och inte kladdar och har sig för mkt.

Jag gör gärna rent kedjan med diesel ofta för att sedan smörja/fetta in den med nått bra.

Kom med rekomendationer.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag brukar göra rent min kedja med Lampolja, rent och fint blir det men jag vet inte om den skadar kedjan. Tyckte jag läste att den inte gjorde det nånstans.

5-56 + plast har jag också fått för mig är en jävligt dålig idé så det verkar ju konstigt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Själv satsar jag på att smörja ofta med kedjeolja (på varm kedja). Jag tvättar inte kedjan eftersom skiten uppenbarligen ändå lämnar kedjan, det syns ju på bakfälgen. Min kedja är aldrig skitig mellan länkar o rullar, men detta beror säkert på hur ofta man smörjer. Jag åker sällan mer än 30-40 mil mellan smörjningarna, ofta kortare.
Kör man länge mellan smörjningarna tror jag det är viktigare att tvätta rent.

Har ännu inte provat kedjevax men har en burk står på nån hylla som jag ska testa.

Ang motorolja med mer till kedja:
För tunt, kastas av redan efter 500 meter. Typ.
Stod för många år sen utanför garaget i Tumbo och smorde kättingen på min dåvarande 1100EF -84, då med växellådsolja eftersom jag för dagen inte hade nåt annat. Vxlådsolja är ju åtminstone bättre än helt torrt. Polarna kom förbi och frågade om jag skulle hänga med till Strömsholm och fika. Sagt och gjort, vi for iväg via Kvicksund. I vänstersvängen upp mot Sanda (vid grillen) fick jag värsta highsidern :skrämd , stod nästan på händerna på styret, landade i damsadel med båda benen ut åt vänster. Direkt efter v-böjen kommer en höger, inte kul att börja svänga höger när man sitter med båda benen ut åt vänster!
Orsaken var att det hade stänkt olja på vänstersidan av bakdäcket!
Men jag klarade hojen!
Slutsatsen av detta är ju alltså att man efter smörjning (oberoende av olja) bör köra en kort bit och därefter torka av ev olja från tofflan.
Observera att kedjeoljor ska torka fast i kedjan INNAN ni ger er ut och kör!

Anders:
Jag håller iofs med om att kedjan rör sig inannför o-ringarna, dvs där den är internt smord, men föroreningar mellan drev och rullar måste ju slita på dreven även fast rullarna inte rör sig relaterat dreven?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
bmwjohan skrev:
om man nu ska göra rent den med fotogen eller disel som ni tipsar om. ska man då fylle ett fat med fotogen/disel och sänka ner kedjan i och skaka och om borsta på den och så eller hur går ni tillväga? eller låter ni den sitta kvar på hojen och bara torkar rent den med trasa och borste?

Du kan gott låta den sitta kvar och använda en bit tvättsvamp doppad i fotogen. Det löser upp olje-smuts-geggan hur bra som helst. Torka sedan så torrt det går med papper. Är det för mycket rester av fotogenet kvar på kedjan fäster inte kedjesmörjningen något vidare...

Fotogen = :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top