Själv satsar jag på att smörja ofta med kedjeolja (på varm kedja). Jag tvättar inte kedjan eftersom skiten uppenbarligen ändå lämnar kedjan, det syns ju på bakfälgen. Min kedja är aldrig skitig mellan länkar o rullar, men detta beror säkert på hur ofta man smörjer. Jag åker sällan mer än 30-40 mil mellan smörjningarna, ofta kortare.
Kör man länge mellan smörjningarna tror jag det är viktigare att tvätta rent.
Har ännu inte provat kedjevax men har en burk står på nån hylla som jag ska testa.
Ang motorolja med mer till kedja:
För tunt, kastas av redan efter 500 meter. Typ.
Stod för många år sen utanför garaget i Tumbo och smorde kättingen på min dåvarande 1100EF -84, då med växellådsolja eftersom jag för dagen inte hade nåt annat. Vxlådsolja är ju åtminstone bättre än helt torrt. Polarna kom förbi och frågade om jag skulle hänga med till Strömsholm och fika. Sagt och gjort, vi for iväg via Kvicksund. I vänstersvängen upp mot Sanda (vid grillen) fick jag värsta highsidern
, stod nästan på händerna på styret, landade i damsadel med båda benen ut åt vänster. Direkt efter v-böjen kommer en höger, inte kul att börja svänga höger när man sitter med båda benen ut åt vänster!
Orsaken var att det hade stänkt olja på vänstersidan av bakdäcket!
Men jag klarade hojen!
Slutsatsen av detta är ju alltså att man efter smörjning (oberoende av olja) bör köra en kort bit och därefter torka av ev olja från tofflan.
Observera att kedjeoljor ska torka fast i kedjan INNAN ni ger er ut och kör!
Anders:
Jag håller iofs med om att kedjan rör sig inannför o-ringarna, dvs där den är internt smord, men föroreningar mellan drev och rullar måste ju slita på dreven även fast rullarna inte rör sig relaterat dreven?