Smörja kedjan med?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Inte att rekommendera till vita fälgar - ett satans stänk och fälg mm ser ut som en dalamatiner efter en stund...

Jag har provat Biltema en gång bara för att se vad det var. En gång & aldrig mer, värre sörja & kladda ner har jag inte varit om. Smörjegenskaperna är säkert jättebra, men för min del så faller det bort totalt om varje körning innebär 30min tvätt av kedjekladd vid hemkomst :tummenner

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Sågkedjeolja - Tandborste - Trasa.
Den gör rent samtidigt som den smörjer.
Å kan någon komma med en kedja som får mer stryk än på en motorsåg?

Sedan slipper man att ta fram spatteln för att få bort all vax ink grus vid det främre drevet...

/M

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Sågkedjeolja

Har faktiskt funderat på sågkedjeolja. Maken till klistrigare och trådigare olja får man leta efter. Den ligger nog kvar på kedjan betydligt bättre än t.ex. hypoidolja. Kostar bara 139:-- för en 4 litersdunk på Jula. Den biologiskt nedbrytbara någon tia till. Har ju redan en dunk till motorsågen.

Det där med grusvax låter inte så kul, borde kanske inspektera den drivande kedjekransen med omgivning.

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 690 duke -08
Köpte Motul chain lube till min hoj, men tror jag gjort fel när jag spreja på det.. på tuben vissar dom att man ska skaka flaskan, spruta på och sen vänta 15min.. men frågan är om kedjan ska va varm innan elle inte.. på min blev det som en vit hinna nu som bara är kladig som fan... känns ju inte som mycke till smörj effekt då?

Hur gör jag rent kedjan igen på bästa sätt och hur ska jag sen göra för att de ska bli rätt??

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0