Smörja Kedjan!

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Vad använder ni när ni smörjer eran kedja? använder ni Fet på sprayburk eller vanligt fett ni smörjer in med fingrarna? och vilka märken är bra på dem olika fetten? och fungerar det utan att skvätta av, å landa på fälgen..

varegång jag har smörjt kedjan och även nåra dargarns körning efteråt håller all fett på att skvätta av och landa på fälgen.. fälgen blir helt svart och äckligt.. vad ska jag göra för att undvika detta??? hjälp mig snälla.. mvh johan
:va

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Valfett. :rolleyes:

Jag kör med en sprayburk som det står "Chain oil" på, och den fungerar bra. Mer vet jag inte. :(

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
gasgas_johan skrev:
Vad använder ni när ni smörjer eran kedja? använder ni Fet på sprayburk eller vanligt fett ni smörjer in med fingrarna? och vilka märken är bra på dem olika fetten? och fungerar det utan att skvätta av, å landa på fälgen..

jag kör på catrol klister spray...och smörjer när jag ska ställa den för natten när kedjan e varm fortfarande dom rådde mig det när jag köpte spayen....och det har funkat skitbra.....

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
jag kör på catrol klister spray...och smörjer när jag ska ställa den för natten när kedjan e varm fortfarande dom rådde mig det när jag köpte spayen....och det har funkat skitbra.....[/QUOTE]

Låter ju bra.. har med den castrol klistersprayen.. men det skvätter.. men har bara sprayat 1 min innan avfärd:D.. ska testa spraya å låta det stå under natten:D :tungan

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
gasgas_johan skrev:
Låter ju bra.. har med den castrol klistersprayen.. men det skvätter.. men har bara sprayat 1 min innan avfärd:D.. ska testa spraya å låta det stå under natten:D :tungan
Sprayar du precis innan du åker är det inte konstigt att du får en kladdig fälg. För att oljan ska verka effektivast ska du spraya efter att du varit ute och åkt, när hojen är varm.

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KalleNorton skrev:
Sprayar du precis innan du åker är det inte konstigt att du får en kladdig fälg. För att oljan ska verka effektivast ska du spraya efter att du varit ute och åkt, när hojen är varm.

Jo det låter Rimligt. men 2 dar efter jag sprayat skvätter det ändå.. men det kanske beror på att olja inte fastnar så bra när kedjan har vart kall :S

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
gasgas_johan skrev:
Jo det låter Rimligt. men 2 dar efter jag sprayat skvätter det ändå.. men det kanske beror på att olja inte fastnar så bra när kedjan har vart kall :S

motuls kedje spray :tummenupp

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Som jag har sagt tidigare, Motuls Kedjespray är det enda jag rekommenderar. Jag har testat Castrol, motorex och några fler, men det är bara Motul som inte skvätter! :tummenupp

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
SolitudE skrev:
Som jag har sagt tidigare, Motuls Kedjespray är det enda jag rekommenderar. Jag har testat Castrol, motorex och några fler, men det är bara Motul som inte skvätter! :tummenupp

Vart Köper du Motuls Kedjespary då? :) MVH Johan

Sewn

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ER-6N
Den här tråden fick mej faktiskt att resa mej upp från datorn och gå ut och kolla vad fan jag använde för kedjespray egentligen, men nu kan jag berätta att jag använder "Castrol Chain Wax" och det har alltid fungerat bra för mej... Sprayar alltid efter körning när kedjan är varm och låter hojen stå över natten. Inga problem...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sewn skrev:
Den här tråden fick mej faktiskt att resa mej upp från datorn och gå ut och kolla vad fan jag använde för kedjespray egentligen, men nu kan jag berätta att jag använder "Castrol Chain Wax" och det har alltid fungerat bra för mej... Sprayar alltid efter körning när kedjan är varm och låter hojen stå över natten. Inga problem...

Klen hoj? :hihi Skvätter satan över min fälg iaf

Sewn

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ER-6N
Ljunghusen skrev:
Klen hoj? :hihi Skvätter satan över min fälg iaf

Tror snarare det handlar om hur mycket spray man använder och hur länge hojen får stå efteråt... men visst har jag en klenare hoj också, klen och nöjd :hihi

Bio_Head

Newbie, nu mera MED lämp
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Honda XR125L
jag undrar, hur ofta ska man smörja kjedjan ? :rolleyes:
jag har inte gjort det på min moppe än å den har gått 100 mil, men kedjan ska inte vara torr ? sen spelar det inte någion roll intervallen imellan smörjningarna ?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Bio_Head skrev:
jag undrar, hur ofta ska man smörja kjedjan ? :rolleyes:
jag har inte gjort det på min moppe än å den har gått 100 mil, men kedjan ska inte vara torr ? sen spelar det inte någion roll intervallen imellan smörjningarna ?
Smörjer min nästan varje dag/ggn jag ska ut och köra.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!