Smörja kopplingsvajer smart?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Jag är utrustad med digital koppling. På eller av. Det visade sig bero på en kopplingsvajer som rycker sig fram genom höljet med alldeles för mycket massor med friktion.

Frågan är alltså, hur smörjer man en kopplingsvajer på ett smart sätt?

Haynes rekommenderar specialutrustning för att trycka olja igenom eller att försöka hälla olja genom vajerhöljet (med wire i) med en liten tratt som passar runt höljets ände. Det känns som att det skall gå att göra på smidigare sätt. Olja på synlig del av vajern och pumpa som sjutton fungerar på pedalcykeln men jag har ingen lust att få MC:n lika kladdig som cykeln brukar bli av den metoden...

Rekommenderad olja? Vanlig smörjolja a'la cykelkedja eller något skojigare och hutlöst dyrt?

Hur ser man lättast om vajer eller hölje är slitna och behöver bytas, när man ändå är igång och river?

Nej, jag är nog ingen van mekaniker. Och gudarna skall veta att jag är alldeles tillräckligt kass på krypkörning för att kunna klumpa till det utan kopplingskrångel! :D

Tack på förhand!
/Fredrik

5-56 i rikliga mängder brukar tvätta ur gammal gegga. Sen smörjer du med något som inte blir trögflytande vid låga temperaturer.

En modern vajer har ett inre hölje av PFTE, nylon eller annan typ av plast. När den "slitplasten" blivit söndernött blir vajern "digital".

Byt.

Håhå, någon kallar min -82:a modern! :Bugar

Jag skall kolla hur det ligger till med det. Den lär ju vara bytt sedan -82 också. Om inte så är det läge i vilket fall! Borde ju inte vara någon större investering, även om jag lärt mig att "borde" är ett farligt ord i de här sammanhangen. :)

Med den här vajersmörjaren smörjer du kablarna snabbt och enkelt. Skruva fast smörjaren i ena änden på kabeln. Spruta in olja i kabeln och du har den välsmord och rengjord. (Använd CRC vitt litiumfett best nr 54-2169).

Pris 79:-
Ifrån Touringbutiken.se

Bifogat

• 84-6437.jpg
    84-6437.jpg
    9.7 KB · Visningar: 3,235
Vajersmörjare fungerar fint och är inte dyrt. Jag brukar använda WD40.

Tänk på att sluta smörja innan det rinner ut i andra ändan. Om du fortfarande smörjer då så kommer det aldrig att sluta rinna.

ft skrev:
Håhå, någon kallar min -82:a modern! :Bugar

Jag skall kolla hur det ligger till med det. Den lär ju vara bytt sedan -82 också. Om inte så är det läge i vilket fall! Borde ju inte vara någon större investering, även om jag lärt mig att "borde" är ett farligt ord i de här sammanhangen. :)

En väl skött vajer fungerar i princip hur länge som helst.

En sanning med modifikation!

:)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S