Smörja kopplingsvajern?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har lite problem med nåt skit i vänster handled vilket kör att jag får ont som f*n när jag är gör på gatan och då måste växla ofta. Vid bankörning verkar adrenalinet ta bort smärtan :tummenupp

För att underlätta så mycket som möjligt har jag köpt ett ställbart kopplingshandtag och nu undrar jag om det finns något sätt att få själva kopplandet att bli lätter, dvs mindre påfrestande för handleden?
Kan man smörja kopplingen på något sätt så att vajern löper lättare?

Last edited:
sandstream skrev:
.. gör på gatan ...
Gör på gatan? Somliga kanske gör i stället när det går undan men på gatan? :D

Kopplingsvajrarna (dvs innervajern) har oftast en yta av teflon som gör att friktionen mot höljet blir minimal men lite halka-lätt (vanlig motorolja) skadar inte. Även om skillnaden är liten så är det mer plus än minus. Men smörj inte i överflöd, börjar vajern samla på sig skit så går det snart jättetungt.

Växla upp utan kopplingen?
Köra mer i stan = träna vänsterlabben?
Gym för vänsterlabben?
Skaffa dig en gammal järnsäng frän början på 80-talet, lagom sliten vajer ger bra träning. :D

Själv får jag värk i vänsterhanden varje vår den första veckan efter stadsåka men det går över efter ett tag.

Jawa 250 automat kanske?

Nej då, skämt åsido, hör med din mc-handlare om det finns mjukare kopplingsfjädrar som FUNGERAR till din hoj.

Lycka till och hoppas handleden kryar på sig!

Robban_C skrev:
Gör på gatan? Somliga kanske gör i stället när det går undan men på gatan? :D
Fixat!

Robban_C skrev:
Kopplingsvajrarna (dvs innervajern) har oftast en yta av teflon som gör att friktionen mot höljet blir minimal men lite halka-lätt (vanlig motorolja) skadar inte. Även om skillnaden är liten så är det mer plus än minus. Men smörj inte i överflöd, börjar vajern samla på sig skit så går det snart jättetungt.
Har teflonspray på flaska som kanske borde passa för detta.

Robban_C skrev:
Växla upp utan kopplingen?
Köra mer i stan = träna vänsterlabben?
Gym för vänsterlabben?
Skaffa dig en gammal järnsäng frän början på 80-talet, lagom sliten vajer ger bra träning. :D

Själv får jag värk i vänsterhanden varje vår den första veckan efter stadsåka men det går över efter ett tag.
Trodde också att det skulle gå över efter ett tag men det är samma sak varje gång jag är ute. Har köpt en sån där liten v-formad klämgrej som brukar säljas ihop med kungsfjädrar och tränat med men inte f*n har det blivit bättre. Börjar mer och mer tro att det är något skit inne i handleden som är trasigt. Jobbade som plattsättare tidigare och det slet rätt hårt på kroppen :(

Mjukare kopplingsfjädrar ger större risk för slirande koppling. Kopplingens förmåga att överföra vridmoment är ju liksom en funktion av lamellernas friktion mot stålskivorna och fjäderpaketets tryck.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick