smörjning "bakaxel" R6:a

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
smörjning "bakaxel" och kedja R6:a

det är så att jag håller på att byta drivpaket på hojen (r6).
men undrar vad jag ska smörja axeln bak med? när jag drog ur den och tog bort hjulet blev den så skitig så va tvungen att torka av den..

m.v.h Danne
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vanligt litiumbaserad kullagerfett funkar bra, det är det man vanligtvis även har till hjullager. Finns på macken, eller det borde göra det men gäller inte alla mackar nuförtiden :gnissla
 

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
ok får fixa det! nice med snabba svar:tummenupp
ändrade topic lite.. funderade på kedjan oxå, är en RK rx-ring kedja. vad är bäst att smörja den med?

m.v.h
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
ok får fixa det! nice med snabba svar:tummenupp
ändrade topic lite.. funderade på kedjan oxå, är en RK rx-ring kedja. vad är bäst att smörja den med?

m.v.h


Kedjevax eller kedjefett är väl bäst... Smörj helst när du har vart ute och åkt eftersom det sitter kvar bättre då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok då får de bli Kedjevax. vet ni något märke som är extra bra?

De flesta kedjesprayer som är godkända för o-ringskedjor smörjer bra. Det som skiljer de finare/dyrare sprayerna från de billigare är mer att de inte flyger av och smörjer hela hojen. Det är detta som vaxerna är bättre på: att sitta kvar. Jag tycker att Castrol Chainwax är en bra sådan spray, den sitter kvar. Det som kan döda en o- eller x-ringskedja i förtid är om man gör rent den med trycktvätt, man pressar då in vatten som inte kommer ut.
En annan viktig sak för säkerhet och livslängd på kedjan är att alltid leta redan på spändaste stället genom att rotera bakhjulet innan man justerar in rätt spänning. Det kan faktiskt variera även när allt är nytt. Men det visste du säkert.

/J
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top