Smörjning Husaberg 650

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Jag har fått en liten udda teori om att göra något åt smörjningen på en husa 650 -03.

Jag vet inte om någon gjort det tidigare och kan bidra med lite tyckande men min tanke började så här:

Montera en behållare på vevhusventilationen för att slippa att oljan far in i luftburken på den.

Därefter dra en slang från denna form av behållare ner till påfyllnadshålet för olja genom en slang och lyckas få detta tätt på något vis.

Om man kör med för mycket olja i motorn så ska det väl bara trycka ut det ur vevhusventilationen? Har jag fel? Rätta mig gärna.

Om nu oljan sprutar ut den vägen så kan man medvetet hälla i lite för mycket olja för att hålla det cirkulerande hela tiden och vid bakjulsåka flytta oljan lite framåt i motorn och förhoppningsvis rädda den lite ytterligare än i vanliga fall.

Olja i luftburken är ju heller inget kul, därav burken. Det ska ju gärna tillbaka i motorn igen tycker jag.

Detta är egentligen bara lösa tankegångar så rent teoretiskt tycker jag det skulle funka med lite modifikation.

Någon som kan ge någon hjälpteori eller finns någon som byggt om tidigare?

Vissa stuntförare gör väl något med bågen för att anpassa den till ett hjul i luften?

Oseriösa svar undanbedes då detta är väldigt snabbt uppkomna tankar efter att ha haft en husa i två dygn endast.
 

burt

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
kinna
Hoj
housemountain 650 sm-02+fe400-97
tja..ja tror nog tyvärr ikke de hjälper..oljan till vevlagret o kolven trycks in genom ett hål i vevaxeln på vänstersidan...behövs nog en hel del överfyllnad för att där ska finnas olja vid höga weelies..men ja kör mycke lek ..hade nere motorn allt såg bra ut..bytte alla lager o ringar bara... :yoparty
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
burt skrev:
tja..ja tror nog tyvärr ikke de hjälper..oljan till vevlagret o kolven trycks in genom ett hål i vevaxeln på vänstersidan...behövs nog en hel del överfyllnad för att där ska finnas olja vid höga weelies..men ja kör mycke lek ..hade nere motorn allt såg bra ut..bytte alla lager o ringar bara... :yoparty


Hur långt hade den gått då? Långe wheelisar?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
sånt görs på många vässade bilar. Du vinner egentligen inget på det, om den nu inte trycker ur sig massor?
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
-PLM- skrev:
sånt görs på många vässade bilar. Du vinner egentligen inget på det, om den nu inte trycker ur sig massor?

Just nu så har den faktiskt gjort med men det verkar inte som ifrån vevhusventilationen även att motorn har en tunn oljehinna på sig överallt och dessutom är tändstift och tändhatt oljig.

Hur har vi det med oljekunskapen på detta ställe nu då?

Instruktionsbok säger att den ska köras på 5W-50 helsyntet, minimum 10w-50

Vad säger ni om jag häller i en 10w-40 olja helsyntet i?

Bokstavslektion?

API SG/CF skulle det ju vara. Vad har jag för nytta av detta? Jag har haft en lektion i detta en gång och något säger mig att bokstaven G och F ska vara så långt ner i alfabetet som möjligt för att oljan ska vara bra. Stämmer detta eller är det tvärt om?

Om jag nu häller i en olja som är API SL/CF 5w-50 helsyntet så borde den enligt mig vara bättre än vad som är rekommenderat. Är det så?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Nej du kan inte göra det så enkelt.
Trycket kommer då att bli för högt. Om du bara återför det till motorn igen menar jag. Anledningen för att vevhusventen finns där är ju just för att få bort det.

Daniel
 

burt

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
kinna
Hoj
housemountain 650 sm-02+fe400-97
tja

vet inte riktigt men ca 60 timmar skulle ja tro..kanske har ja någongång lyckats med en kilometer weelie..kanske har ja haft tur..men ja tycker bara den går o går :tomten ..ja kör med mobil ett olja..för bil..helsyntet..samma skit bara ett tillsatsämne i för att motverka kopplings slir..min slirar inte iaf..sen kan ju folk tycka o tänka om de men ja har rätt :lol ..shell helix e me en bra olja..
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Vi har haft slutet system på de flesta av våra husaberg 650, Oljefälla med evack ut i de fria, retur olja tillbaka till olje avtappningsplugg.
Fungerar utan problem.
Prata med Olle Ohlson MC-sport arlanda, han har färdiga pluggar för äldre Husaberg som inte har magnet plugg för avtappningen.

Thomas
www.enginehardware.se

Grrrooov skrev:
Jag har fått en liten udda teori om att göra något åt smörjningen på en husa 650 -03.

Jag vet inte om någon gjort det tidigare och kan bidra med lite tyckande men min tanke började så här:

Montera en behållare på vevhusventilationen för att slippa att oljan far in i luftburken på den.

Därefter dra en slang från denna form av behållare ner till påfyllnadshålet för olja genom en slang och lyckas få detta tätt på något vis.

Om man kör med för mycket olja i motorn så ska det väl bara trycka ut det ur vevhusventilationen? Har jag fel? Rätta mig gärna.

Om nu oljan sprutar ut den vägen så kan man medvetet hälla i lite för mycket olja för att hålla det cirkulerande hela tiden och vid bakjulsåka flytta oljan lite framåt i motorn och förhoppningsvis rädda den lite ytterligare än i vanliga fall.

Olja i luftburken är ju heller inget kul, därav burken. Det ska ju gärna tillbaka i motorn igen tycker jag.

Detta är egentligen bara lösa tankegångar så rent teoretiskt tycker jag det skulle funka med lite modifikation.

Någon som kan ge någon hjälpteori eller finns någon som byggt om tidigare?

Vissa stuntförare gör väl något med bågen för att anpassa den till ett hjul i luften?

Oseriösa svar undanbedes då detta är väldigt snabbt uppkomna tankar efter att ha haft en husa i två dygn endast.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Precis, så kan man göra utan problem, men ge dig inte på att bara koppla venten rätt in i motorn igen utan fälla då blir den inte långlivad när du börjar varva.

Daniel
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
ypvs skrev:
Precis, så kan man göra utan problem, men ge dig inte på att bara koppla venten rätt in i motorn igen utan fälla då blir den inte långlivad när du börjar varva.

Daniel

Säljer dom färdiga oljefällor nånstans eller får det bli något hemmabygge? Nån bild på hur det kan se ut?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top