mr_rockster
www.jsfoto.com
Nu börjar det ju dra sig mot slutet av säsongen och jag börjar fundera på nästa år. Några åsikter som jag har. Håller ni med eller är jag helt bakom flötet?
Ang. SM
För FÅ tävlingar. Är det någon av toppförarna som tvingas bryta eller inte kan komma till någon tävling så är de helt borta från de främsta placeringarna. Fyra tävlingar i en SM-serie är på tok för lite enl. mig. MINST sex tycker jag det ska vara. Då har de som inte har kraftigt mycket spons också hoppa över en tävling i skåne/norrland eller så för att spara lite pengar.
Banorna har varit kassa. För mycket grys och för lite asfalt. Idag var det inte ens ett hopp. Så mycket grus som det har varit och i kombination med allt regn som har varit under de fyra tävlingarna har enbart gynnat cross/enduro åkare. De som behärskar asfalt bättre får sämre förutsättningar i motard. Motard SKA ju trots allt vara ca 30% grus och 70% asfalt. Vädret kan man iofs inte göra något åt men...
Man BÖR kunna lägga en tävling som en ENDAGARS. Som det är nu så måste man vara borta hela helgen vilket ibland är lite för mycket för många kan jag tänka mig. Dessutom så kostar det ganska mycket mer.
Det har varit bra arr verkar det som trots att alldeles för många "dömdes bort" nu i götene. Det har även varit bra med publik etc.
Det finns ju trots allt riktiga motardbanor i sverige. Även kinnekulle ring skulle kunnat bli bättre om man lade banan lite mer på asfalten och hade kvar samma grusslinga.
Det BÖR gå att starta en serie till. Jag (och många andra) väljer säkert att inte köra SM för att standarden är så hög. Den SKA vara så hög så det bör finnas någon klass under den. Varför inte starta en "sverigekupp" till nästa år. Om det är en heldag med bara Supermotard på någon bana så kan båda klasserna köra tillsammans, man kan även lägga in enstaka tävlingar i denna "sverigecup". I SM tycker jag att det SKA vara mer riktiga motardbanor vilket även ska främjas i "sverigecupen" men i den senare bör man kunna tulla lite mer på reglerna (och ha t.ex en ren asfaltsbana eller en 50% grus bana). Dessutom så bör det vara ganska MÅNGA tävlingar där så man kan hoppa över några st. om man inte har tid/pengar. I cupen så bör man ha en regel som säger att de som har SM poäng INTE får anmäla sig, eller att de bara får köra ett eller två sådana race för att få in fler av oss som kanske inte är lika vassa. Kan också tänka mig att de kan få fylla upp de "överblivna" platserna fall det skulle vara så. Men de som INTE hävdar sig i SM ska ha första tjing på platserna.
Som det är nu så är det ju ungefär samma folk som vinner alla tävlingar, vore kul om vi som inte är så vassa kan köra lite mer också
Det är väl vad jag kommer på just nu...
Vad tycker ni? Är jag helt bakom flötet? Något bra som jag säger? Kanske kan vara bra att ta upp sådanthär nu innan det är för sent.
- Johan
Ang. SM
För FÅ tävlingar. Är det någon av toppförarna som tvingas bryta eller inte kan komma till någon tävling så är de helt borta från de främsta placeringarna. Fyra tävlingar i en SM-serie är på tok för lite enl. mig. MINST sex tycker jag det ska vara. Då har de som inte har kraftigt mycket spons också hoppa över en tävling i skåne/norrland eller så för att spara lite pengar.
Banorna har varit kassa. För mycket grys och för lite asfalt. Idag var det inte ens ett hopp. Så mycket grus som det har varit och i kombination med allt regn som har varit under de fyra tävlingarna har enbart gynnat cross/enduro åkare. De som behärskar asfalt bättre får sämre förutsättningar i motard. Motard SKA ju trots allt vara ca 30% grus och 70% asfalt. Vädret kan man iofs inte göra något åt men...
Man BÖR kunna lägga en tävling som en ENDAGARS. Som det är nu så måste man vara borta hela helgen vilket ibland är lite för mycket för många kan jag tänka mig. Dessutom så kostar det ganska mycket mer.
Det har varit bra arr verkar det som trots att alldeles för många "dömdes bort" nu i götene. Det har även varit bra med publik etc.
Det finns ju trots allt riktiga motardbanor i sverige. Även kinnekulle ring skulle kunnat bli bättre om man lade banan lite mer på asfalten och hade kvar samma grusslinga.
Det BÖR gå att starta en serie till. Jag (och många andra) väljer säkert att inte köra SM för att standarden är så hög. Den SKA vara så hög så det bör finnas någon klass under den. Varför inte starta en "sverigekupp" till nästa år. Om det är en heldag med bara Supermotard på någon bana så kan båda klasserna köra tillsammans, man kan även lägga in enstaka tävlingar i denna "sverigecup". I SM tycker jag att det SKA vara mer riktiga motardbanor vilket även ska främjas i "sverigecupen" men i den senare bör man kunna tulla lite mer på reglerna (och ha t.ex en ren asfaltsbana eller en 50% grus bana). Dessutom så bör det vara ganska MÅNGA tävlingar där så man kan hoppa över några st. om man inte har tid/pengar. I cupen så bör man ha en regel som säger att de som har SM poäng INTE får anmäla sig, eller att de bara får köra ett eller två sådana race för att få in fler av oss som kanske inte är lika vassa. Kan också tänka mig att de kan få fylla upp de "överblivna" platserna fall det skulle vara så. Men de som INTE hävdar sig i SM ska ha första tjing på platserna.
Som det är nu så är det ju ungefär samma folk som vinner alla tävlingar, vore kul om vi som inte är så vassa kan köra lite mer också
Det är väl vad jag kommer på just nu...
Vad tycker ni? Är jag helt bakom flötet? Något bra som jag säger? Kanske kan vara bra att ta upp sådanthär nu innan det är för sent.
- Johan