SM och tävlingar nästa år.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Nu börjar det ju dra sig mot slutet av säsongen och jag börjar fundera på nästa år. Några åsikter som jag har. Håller ni med eller är jag helt bakom flötet?

Ang. SM

För FÅ tävlingar. Är det någon av toppförarna som tvingas bryta eller inte kan komma till någon tävling så är de helt borta från de främsta placeringarna. Fyra tävlingar i en SM-serie är på tok för lite enl. mig. MINST sex tycker jag det ska vara. Då har de som inte har kraftigt mycket spons också hoppa över en tävling i skåne/norrland eller så för att spara lite pengar.

Banorna har varit kassa. För mycket grys och för lite asfalt. Idag var det inte ens ett hopp. Så mycket grus som det har varit och i kombination med allt regn som har varit under de fyra tävlingarna har enbart gynnat cross/enduro åkare. De som behärskar asfalt bättre får sämre förutsättningar i motard. Motard SKA ju trots allt vara ca 30% grus och 70% asfalt. Vädret kan man iofs inte göra något åt men...

Man BÖR kunna lägga en tävling som en ENDAGARS. Som det är nu så måste man vara borta hela helgen vilket ibland är lite för mycket för många kan jag tänka mig. Dessutom så kostar det ganska mycket mer.

Det har varit bra arr verkar det som trots att alldeles för många "dömdes bort" nu i götene. Det har även varit bra med publik etc.

Det finns ju trots allt riktiga motardbanor i sverige. Även kinnekulle ring skulle kunnat bli bättre om man lade banan lite mer på asfalten och hade kvar samma grusslinga.

Det BÖR gå att starta en serie till. Jag (och många andra) väljer säkert att inte köra SM för att standarden är så hög. Den SKA vara så hög så det bör finnas någon klass under den. Varför inte starta en "sverigekupp" till nästa år. Om det är en heldag med bara Supermotard på någon bana så kan båda klasserna köra tillsammans, man kan även lägga in enstaka tävlingar i denna "sverigecup". I SM tycker jag att det SKA vara mer riktiga motardbanor vilket även ska främjas i "sverigecupen" men i den senare bör man kunna tulla lite mer på reglerna (och ha t.ex en ren asfaltsbana eller en 50% grus bana). Dessutom så bör det vara ganska MÅNGA tävlingar där så man kan hoppa över några st. om man inte har tid/pengar. I cupen så bör man ha en regel som säger att de som har SM poäng INTE får anmäla sig, eller att de bara får köra ett eller två sådana race för att få in fler av oss som kanske inte är lika vassa. Kan också tänka mig att de kan få fylla upp de "överblivna" platserna fall det skulle vara så. Men de som INTE hävdar sig i SM ska ha första tjing på platserna.

Som det är nu så är det ju ungefär samma folk som vinner alla tävlingar, vore kul om vi som inte är så vassa kan köra lite mer också ;)

Det är väl vad jag kommer på just nu...

Vad tycker ni? Är jag helt bakom flötet? Något bra som jag säger? Kanske kan vara bra att ta upp sådanthär nu innan det är för sent.

- Johan
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Jag tycker du är bakom flötet fast håller med dig :tummenupp
Sugen som tusan att tävla lite fast vet inte om min ekonomi skulle hålla för att gå "hela vägen". Har helt klart varit vettigt men en typ av korpserie eller dyligt så att mer folk har möjlighet att prova på.
Swedie kanske vill sponsra oss? :D
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Banorna i SM har varit SKIT utom i kalix men där regnade det (skyfall) före finalen så det vart SKIT det med. det är ju motard som ska åkas o inte rallycross på 2 hjul, banorna är otäcka med armco räcken överallt ,nu hade ju alla tur i år !!! eftersom ingen hamnade i räcket men det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan det händer om det ska köras på samma banor igen.
Finalen i Kinnekulle var det sämsta jag sett ,de sopade en 20 meters sträcka innan FINALEN i SM ,grus å lera över hela banan FY FAAN vilken dålig stil.
Visning i TV är ju fränt men det är ju inte motard som visas tyvärr, knappt ett enda coolt motardställ (inbromsning) på hela året.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mkt av det du säger håller jag med till 100% om.

Snacket har tydligen varit uppe ang. nästa års SM. Exakt vad som diskuterats där & vad det lutar åt vet jag inte.

Jag tycker man helt skippar "rally motard" när det gäller SM. Det missgynnar, precis som du nämner, många motardförare samt ger en aningen fel bild av sporten.
Jag tycker det en klass delning hade varit roligt dessutom. Det mest narturliga vore kanske en <450cc & >450cc så som i VM bl.a. Men jag tror det hade blivit betydligt roligare race med en uppdelning i A & B förare istället, och det hade lockat fler förare till SM (mig bl.a.)

Ang. en regel för att hindra toppen i SM att ställa upp i en eventuell "Sverige cup" tror jag blir svårt & delvis orättvist. Det är för få tävlingar som det är för att man ska kunna neka "för bra" förare att ställa upp. Sen tror jag arrangörer & publik är mer intresserade av att just få dit dom förarna än oss talanglösa :tungan
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
lite förslag som diskuterades på ett möte med de flesta som tävlade på Kinnekulle i helgen:

SM ska fortsätta att köras med rallycrossen OM vi får va kvar till -05, men med 3-4 tävlingar extra på "riktiga" motardbanor.
alltså 7-8 race totalt i SM.

450 och 650 klass körs samtidigt i samma heat vid rallycross/motard SM pga av tidsbrist under tävlingsdagarna.

vid övriga tävlingar utanför rallycross/motard SM så körs 450 och 650 separat i olika heat.
en "B-klass" för nybörjare, och de som vill prova på ska försöka ordnas.
kanske med lite regler för att dra ned kostnaderna tex: inga däckvärmare, gatdäck osv.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Japps, vet tyvärr att det är såhär. Man skulle ju kunna köra vissa tävlingar tillsammans med de som går i SM t.ex (förutom de som går ihop med rallycrossen på grund av tidsbrist). Man skulle även kanske kunna lägga någon/några tävlingar samtidigt som motard SM (kanske t.ex på lördagen när de kör ihop med rallycrossen så har man möjlighet att åka och kolla finalerna med)... På så sätt så delas grupperna upp ändå och de toppförare som vill vara med och köra sverigecupen med kanske inte har lika stor chans att komma först där också...

Eller?

Endagars, inga däckvärmare låter bra som exempel på att hålla nere kostnaderna. Jag ser mycket hellre en uppdelning i A/B förare än 450/650 klasser. Om det dessutom inte är uppdelat i SM mellan 450/650 så kommer det bara betyda att de B förare som e sugna på att köra måste köra 450 för att inte komma toksist.. eller?

- Johan

Chris Husky skrev:
Ang. en regel för att hindra toppen i SM att ställa upp i en eventuell "Sverige cup" tror jag blir svårt & delvis orättvist. Det är för få tävlingar som det är för att man ska kunna neka "för bra" förare att ställa upp. Sen tror jag arrangörer & publik är mer intresserade av att just få dit dom förarna än oss talanglösa :tungan
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
På de 3-4 tävingarna som man inte kör med rallycrossen vore det ju toppen med en B-klass med.

Kan man inte göra om banorna som körs ihop med rallycrossen lite mer? Vet inte riktigt hur de andra banorna ser ut (strängnäs vet jag iofs, och där kanske det kan bli lite svårt men...). På kinnekulle kan man ju t.ex dra ut banan som det blir mer asfalt eller mindre grus.

- Johan

rejser skrev:
lite förslag som diskuterades på ett möte med de flesta som tävlade på Kinnekulle i helgen:

SM ska fortsätta att köras med rallycrossen OM vi får va kvar till -05, men med 3-4 tävlingar extra på "riktiga" motardbanor.
alltså 7-8 race totalt i SM.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Efter den till synes lyckade tävlingen på Sviestad för ett par veckor sedan har LMS bestämt sig att inte anordna några supermotardträningar nästa år. :va
Istället funderar vi på att arrangera 2 kvällstävlingar i stil med den senaste och ha träning veckan innan. Vad det skall bli för status eller typ av tävlingar har vi inte bestämt.
Sist jag försökte få med oss i SM-serien var 2003 men då fick jag beskedet att jag var för sent ute. Hur det sedan kunde ramla in tävling efter tävling i kalendern under året har jag fortfarande inte fattat!

/HW
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kör man kvällstävlig finns det inte tid för mer än 1 klass. Det måste ju ändå vara bättre att ha semifinaler och sista chansen än att få flera klasser men kanske bara ett tävlingsheat. Eller?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Större banor med högre hastighet behövs också. Nu gynnas bara de lätta mopparna, medan fullvuxna cyklar inte har en chans (att nyttja effekten fullt ut). Kinnekulle kan bli riktigt bra - det är en fin asfaltbana och med ett lagom grusparti på rätt ställe så... likaså många av de svenska RR-banorna.

BTW: Vi har lite diskussioner om att förlägga en tränings/tävlingsvecka på Åland nästa sommar. Tillsammans med pocketbike och mopperacing. Men mycket arbete återstår för att se om det går att genomföra som t.ex. nationell tävling (trots att det är utomlands). Och så måste det finnas intresse bland förarna att deltaga också.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Trist att tävlingen inte blev lyckad i Linköping.

Har man däremot en serie vid sidan om SM så TROR jag att fler kommer. Får man poäng så vill ju så många som möjligt vara med på så många tävlingar som möjligt för att samla poäng. Det bästa vore även om man skulle kunna få ut mer reklam (kanske få en "reklamsponsor" till serien?) så det kommer lite mer publik (kanske försöka få lite seriösa stuntare och köra också?) och man då även kan ha lite prispengar vilket lockar förare. Eller?

Jag har ingen erfarenhet av att anordna tävlingar men det VERKAR som det är lite för krångligt här i sverige. Rätta mig om jag har fel...

- Johan

HW skrev:
Efter den till synes lyckade tävlingen på Sviestad för ett par veckor sedan har LMS bestämt sig att inte anordna några supermotardträningar nästa år. :va
Istället funderar vi på att arrangera 2 kvällstävlingar i stil med den senaste och ha träning veckan innan. Vad det skall bli för status eller typ av tävlingar har vi inte bestämt.
Sist jag försökte få med oss i SM-serien var 2003 men då fick jag beskedet att jag var för sent ute. Hur det sedan kunde ramla in tävling efter tävling i kalendern under året har jag fortfarande inte fattat!

/HW
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Japps! Nu är det nästan en fördel att åka på en 450 eller så på många banor. Kollar man de "riktiga" motardbanorna ute i europa så är de STORA och SNABBA jämfört med det mesta här hemma.

ALLA som kör borde dessutom skaffa fram en "buttplugg" eller "db-silencer" etc. Smälla på krashpuckar och ngt skydd under fotpinnarna och SEDAN kontakta go-cart föreningarna och fråga om vi får köra där så vi kanske kan få lite mer träningstillfällen i sverige nästa år.

- Johan

TomK skrev:
Större banor med högre hastighet behövs också. Nu gynnas bara de lätta mopparna, medan fullvuxna cyklar inte har en chans (att nyttja effekten fullt ut). Kinnekulle kan bli riktigt bra - det är en fin asfaltbana och med ett lagom grusparti på rätt ställe så... likaså många av de svenska RR-banorna.

BTW: Vi har lite diskussioner om att förlägga en tränings/tävlingsvecka på Åland nästa sommar. Tillsammans med pocketbike och mopperacing. Men mycket arbete återstår för att se om det går att genomföra som t.ex. nationell tävling (trots att det är utomlands). Och så måste det finnas intresse bland förarna att deltaga också.
 

madsenfoto

www.madsenfoto.nu
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Lidköping
Hoj
nej, men har kamera
Jag är dåligt insatt i era tävlingar å sådant.. Men varför inte starta en klubb som anordnar tävlingar på "alla" nivåer?. Ungefär som Cup-turneringar och sådant.. Det MÅSTE ju inte kosta flis.. Jag tror med lite marknadsförning så kan motard tävlingar på alla nivåer bli stort! Intresset finns ju och kan bli större.

Jag pratade en del med funktionärerna på motard sm på kullen en hel del.. Man hörde direkt att så snart motard skulle köra så var det "Suck" .. men efter några varv va det :yoparty

Tycker det är synd att Motard är lite undanskymt som det är :(
Tävlingsanordnarna kanske inte prioriterar motard?? :kocko :näsblod

Jag hjälper gärna till i den mån jag kan ... Bilder fixar vi lätt ju :gnissla
 

Bifogat

  • CRW_5601-2s.jpg
    CRW_5601-2s.jpg
    42.8 KB · Visningar: 67

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ok, nu måste jag rätta lite här i tråden.

1. Tävlingen i Linköping var helt lyckad. I alla fall har samtliga reaktioner jag fått höra varit positiva. Vi som arrangerade är också helnöjda. De träningstillfällen som funnits under säsongen har varit mycket glest besökta så därför ha vi beslutat att inte köra så många sådana utan sikta in oss på att arrangera tävlingar istället.

2. Det är inte krångligt att arrangera en tävling i Sverige. Det är i alla fall inte krångligare än i något annat land. I princip behöv en bana som är eller kan bli godkänd av svemo, det krävs polistillstånd och ett godkännande från svemo samt en tävlingsledning.
Sen är det i princip bara att köra men för att det skall fungera i slutänden krävs givetvis lite merarbete. Någon måste lägga ner några kvällar på att "fixa" med tävlingen, anmälningar, tidtagning, funktionärer osv men det måste krävas på alla tävlingar i alla länder så det är inte unikt för oss Nordbor.

/HW
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
1: Okej! Det var jag som fattade fel ;)..

2: Det jag har fått för mig är att det är krångligt att anordna en tävling på en "tillfällig bana". Är banan redan godkänd för mc-åkning så tror jag inte att det är några problem. Men som sagt, jag vet inget om det där, bara ngt jag har fått för mig.

Bra annars! Fram för mer tävlingar! Och gärna fler klasser med!

- Johan

HW skrev:
Ok, nu måste jag rätta lite här i tråden.

1. Tävlingen i Linköping var helt lyckad. I alla fall har samtliga reaktioner jag fått höra varit positiva. Vi som arrangerade är också helnöjda. De träningstillfällen som funnits under säsongen har varit mycket glest besökta så därför ha vi beslutat att inte köra så många sådana utan sikta in oss på att arrangera tävlingar istället.

2. Det är inte krångligt att arrangera en tävling i Sverige. Det är i alla fall inte krångligare än i något annat land. I princip behöv en bana som är eller kan bli godkänd av svemo, det krävs polistillstånd och ett godkännande från svemo samt en tävlingsledning.
Sen är det i princip bara att köra men för att det skall fungera i slutänden krävs givetvis lite merarbete. Någon måste lägga ner några kvällar på att "fixa" med tävlingen, anmälningar, tidtagning, funktionärer osv men det måste krävas på alla tävlingar i alla länder så det är inte unikt för oss Nordbor.

/HW
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
1: Det var min första motardtävling. Jag har sällan haft så kul nån gång, bra
arrangemang och en kanonbana!!!! Jag kommer absolut prioritera de tävlingar
som ni ska anordna nästa år, kontra de som går på gocartbanor och
framförallt rallycrossbanor.
Och såhär i efterhand när man varit hos er känns det absolut som det är värt
att åka även för träningar. Nackdelen är att de är på vardagkvällar i dagsläget
men jag förstår att RR prioriteras på helgerna. Dock kanske man skulle kunna
lägga motardträning på eftermiddag/kväll efter RR varit? T.ex. på en söndag?
Då får ni nog bra underlag/intäkter. Dessutom är ni ju redan på banan, allt är
öppet, funktionärer är där osv.

2: Måtte ni arrangera många tävlingar nästa år! Gärna i regn! :tummenupp

Angående ideellt arbete. Det är svårt att få folk som engagerar sig. Men jag
tror inte att förarna bryr sig om det kostar 4 eller 500:- att köra ett race, om det
kan hjälpa er att t.ex. dela ut en liten ekonomisk ersättning till er som jobbar med
det = det blir attraktivare att engagera sig = det blir mer race & träningar och alla
blir nöjda och glada :tungan



HW skrev:
Ok, nu måste jag rätta lite här i tråden.

1. Tävlingen i Linköping var helt lyckad. I alla fall har samtliga reaktioner jag fått höra varit positiva. Vi som arrangerade är också helnöjda. De träningstillfällen som funnits under säsongen har varit mycket glest besökta så därför ha vi beslutat att inte köra så många sådana utan sikta in oss på att arrangera tävlingar istället.

2. Det är inte krångligt att arrangera en tävling i Sverige. Det är i alla fall inte krångligare än i något annat land. I princip behöv en bana som är eller kan bli godkänd av svemo, det krävs polistillstånd och ett godkännande från svemo samt en tävlingsledning.
Sen är det i princip bara att köra men för att det skall fungera i slutänden krävs givetvis lite merarbete. Någon måste lägga ner några kvällar på att "fixa" med tävlingen, anmälningar, tidtagning, funktionärer osv men det måste krävas på alla tävlingar i alla länder så det är inte unikt för oss Nordbor.

/HW
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top