SM, SO, B race?

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Hej,

på er. Är helt oerfaren i tävlignssammanhang och försöker förstå de olika klasserna. SM antar jag är Sverigemästerskap men resten som SO och B-race och allt vad det heter har jag inte koll på alls. Var kan man läsa mer om olika klasser/nivåer/divisioner inom road racing? Är också intresserad av att lära mig mer om setup på chassi, bromsar och ev trim, någon bra länk eller skrivsugen erfaren åkare?

/Coach

Edit: Noterar på en lapp att sätta på min panna: Kolla forumet en extra gång innan jag ställer frågor här. Tar gärna emot bra länkar dock.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
SM är svenskt mästerska, SO betyder Scandinavian Open och är en cup som körs tillsammans med SM vid ett par tillfällen, B-race är Rookie-race, alltså inte öppet för Elitförare.

Kolla på http://www.roadracing.se :tummenupp

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
För att få tävla krävs licens. Gravt förenklat och utan att ta upp alla olika licenser och licenstyper så nämner jag två stycken:

1. Seniorlicens (kallades innan 2009 för B-licens)
2. Elitlicens (kallades innan 2009 för A-licens)

B-race är ett folkmunsbegrepp för tävlingar för folk med seniorlicens, t.ex Rookie 600 eller Rookie 1000.

Sedan finns en uppsättning klasser att ställa upp i, vissa är öppna för folk med seniorlicens, vissa för folk med elitlicens och vissa är öppna för folk med någon av licenserna. T.ex:

Elitlicens: Superstock 600, Superbike Challenge
Seniorlicens: Rookie 600, Rookie 1000
Blandad: 125R (rätta mig om jag har fel?)

Sedan finns olika mästerskap t.ex Svenska Mästerskapen, Scandinavian Open och STCC där olika klasser kör. Många arrangemang delas mellan SM/SO.

Allt om licenser och reglementen finns på www.svemo.se. På http://www.karlskogamotorstadion.com/roadracing/indexrr.htm kan du läsa om SO, och iMaster har gett dig länken till www.roadracing.se där du kan läsa om SM.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
250 R är också öppet för förare med senior och elitlicens.
Vi har ju även Juniorlicensen.

Det är bara i SM-serierna som man kör om SM-poäng. För rookies gäller det att samla uppklassningspoäng och för att klassa upp till Elit så ska man i teorin ha tagit i snitt 8 poäng per tävling.

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Tack,

Uppklassningspoäng, hur tar man de? Är det endast på SM tävlingar?

/Coach

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tack,

Uppklassningspoäng, hur tar man de? Är det endast på SM tävlingar?

/Coach
Uppklassningspoäng kan du tillgodoräkna dig på alla tävlingar som är öppna för B-förare, SM, SO, B-race etc. Poängräkningen är samma som för vanliga tävlingar dvs 25 pinnar för vinst etc.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept