Sm Supermoto 2006

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Hallå !

Peter & Jag jobbar inom sektionen och med arrangörerna för att försöka lösa Supermoto/MX krocken !
Att lösa dessa 4 mx-herrars problem är att minst 80 förare, team,klubbledare, sponsorer, MC-tillverkare, press och inte minst publiken inte ska behöva ställa in 1a SM-Supermoto-deltävling för att tillmötesgå 4 MX-killars dubblering i 1a deltävlingen i Supermoto-SM ?
Det är deras önskan att få köra båda disiplinerna och deras prioritering är MX !

Men att vi försöker hitta en annan lösning.
Datumbyte fungerar ej!

[B]Vårt förslag som ligger på bordet just nu hos arrangören och MX-sektionen är att dessa 4a MX-killar får kvala en annan tid än Söndag em tex. Måndag morgon, då MX kör Sön-Mån. och Supermoto Lö-Sön.
banorna ligger 2.5timme från varrandra vilket gör att det går att lösa deras problem med dubblering ![/B]

Vi är oxå för att om man har vart anmäld till alla SM-deltävlingar får man välja bort en valfri deltävling i slutresultatet.
Men vi beslutar inget föränn vi fått klart med Vissefjärrakrocken.

Det här var lite information om vad som diskuteras just nu inom Svemo och vi återkommer inom kort med besluten!
MVH.
Christian Kronnäs
#6 :)

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
fetsladd skrev:
Hallå !

vi beslutar inget föränn vi fått klart med Vissefjärrakrocken.

Det här var lite information om vad som diskuteras just nu inom Svemo och vi återkommer inom kort med besluten!
MVH.
Christian Kronnäs
Kanon info! :klappar
Mer sånt då jag tycker infon är knapp som finns runt om på nätet.

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
fetsladd skrev:
Hallå !

Peter & Jag jobbar inom sektionen och med arrangörerna för att försöka lösa Supermoto/MX krocken !
Att lösa dessa 4 mx-herrars problem är att minst 80 förare, team,klubbledare, sponsorer, MC-tillverkare, press och inte minst publiken inte ska behöva ställa in 1a SM-Supermoto-deltävling för att tillmötesgå 4 MX-killars dubblering i 1a deltävlingen i Supermoto-SM ?
Det är deras önskan att få köra båda disiplinerna och deras prioritering är MX !

Men att vi försöker hitta en annan lösning.
Datumbyte fungerar ej!

[B]Vårt förslag som ligger på bordet just nu hos arrangören och MX-sektionen är att dessa 4a MX-killar får kvala en annan tid än Söndag em tex. Måndag morgon, då MX kör Sön-Mån. och Supermoto Lö-Sön.
banorna ligger 2.5timme från varrandra vilket gör att det går att lösa deras problem med dubblering ![/B]

Vi är oxå för att om man har vart anmäld till alla SM-deltävlingar får man välja bort en valfri deltävling i slutresultatet.
Men vi beslutar inget föränn vi fått klart med Vissefjärrakrocken.

MVH.
Christian Kronnäs

kanoninfo tycker jag med!!

Tycker dock inte problemet borde ha uppstått, det är 2 olika dicipliner och som utövare får man om det krockar välja 1 diciplin före den andra.

Stefan #37

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Vet att Peter och Christian jobbat hårt med att fixa till så gott det går att supermoto och MX inte ska krocka med varandra. De har legat på och kollat med bland annat oss (Jämtlands MK) om det inte skulle kunna gå att ändra datum för vår SM deltävling. Men tyvärr så passade denna helg oss bäst i alla avseenden, tävlingsledigt på banan/klubben mm, därmed kunde vi inte flytta den...

Det är synd att några ska komma i kläm med krockande tävlingar på samma datum. MEN samtidigt ska man tänka på att Supermoto och MX är olika discipliner och krockar dessa så tycker jag att man får man välja den disciplin som har högsta prioritet.

Vi får nog avvakta och se vad båda sektionerna inom svemo kommer fram till för lösning för förarnas och arrangörernas bästa.

/Jocke

Folket

Fickan tom
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Husqvarna 1954 & 56
Sådana här problem har varit uppe vid tidigare SM i MX och då har det varit stenhårt nej från övriga förare, så jag tror inte det kommer att gå denna gång heller. Alla tidskval skall ske under en och samma dag p.g.a. väderförhållanden o. dyl.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Folket skrev:
Sådana här problem har varit uppe vid tidigare SM i MX och då har det varit stenhårt nej från övriga förare, så jag tror inte det kommer att gå denna gång heller. Alla tidskval skall ske under en och samma dag p.g.a. väderförhållanden o. dyl.

Var det inte Lappen som slapp kvalet förra året pga att han dubblade MX med enduro? Obs! Det var bara en SM-deltävling, inte alla.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Jag heter Lasse skrev:
Var det inte Lappen som slapp kvalet förra året pga att han dubblade MX med enduro? Obs! Det var bara en SM-deltävling, inte alla.

Ja Mats fick dispens en gång vet jag, han fick väl starta bakom de andra på grinden och körde upp sig till topp 5 eller nått ändå :tummenupp
Har för mig det hänt nån gång till de senaste åren men minns inte vem eller var just nu.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag är helt klart av åsikten att en förare väljer vad han vill åka på om race krockar med varandra oavsett vem han är.
Finns inte ett land i världen där nåt sånt här skulle gå så långt som att rejsen ev nästan skulle ställas in pga att några åkare har andra åtagande.
Har varit med om liknande, och mycket värre krockar, vid flertal tillfällen men att nån ens skulle komma på tanken att försöka få federationen att ändra datum skulle aldrig inträffa. Superbiker krockat med EM nån gång, Belgiska mästerskapet med Holländska, Belgiska MX med Belgiska SM osv. Och då är det Världsstjärnor INOM motard som helt enkelt har saknats ur viktiga rejs och kanske tappat sin ledning i ett mästerskap pga att de åkt t Superbiker ed.

Är det förare som 100% kvalar och anses viktiga för sporten så låt dem starta sist på gridden bara, EN gång iaf. Sen får de ha bestämt sig, är MX det de prioriterar och SM hobbyn så får de finna sig i att missa nåt rejs ibland, sånt är livet.

Daniel

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Wow, ändra ett datum för att fyra förare vill det! Bra för dom själva naturligtvis om det skulle gå, men instämmer med föregående talare, det skulle aldrig ske i andra Supermoto-länder. Det låter ju absurt att ändra datum på dessa grunder! Förr eller senare kommer de iaf att behöva välja sport...

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
ypvs skrev:
Jag är helt klart av åsikten att en förare väljer vad han vill åka på om race krockar med varandra oavsett vem han är.
Finns inte ett land i världen där nåt sånt här skulle gå så långt som att rejsen ev nästan skulle ställas in pga att några åkare har andra åtagande.
Har varit med om liknande, och mycket värre krockar, vid flertal tillfällen men att nån ens skulle komma på tanken att försöka få federationen att ändra datum skulle aldrig inträffa. Superbiker krockat med EM nån gång, Belgiska mästerskapet med Holländska, Belgiska MX med Belgiska SM osv. Och då är det Världsstjärnor INOM motard som helt enkelt har saknats ur viktiga rejs och kanske tappat sin ledning i ett mästerskap pga att de åkt t Superbiker ed.

Är det förare som 100% kvalar och anses viktiga för sporten så låt dem starta sist på gridden bara, EN gång iaf. Sen får de ha bestämt sig, är MX det de prioriterar och SM hobbyn så får de finna sig i att missa nåt rejs ibland, sånt är livet.

Daniel
Mycket bra sagt! :Bugar

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
ypvs skrev:

Daniel

Jag tycker mig kunna tyda Kronnäs text så att ett datumbyte aldrig varit aktuellt. Det enda som är på förslag är väl att de som ska åka motard och MX-SM får kvala till MX-SM på måndag morgon.
Det drabbar knappast Supermoton negativt.
De som kan ha någon synpunkt på det är ju de andra MX-förarna.
Tycker att det är bra att några duktiga MX-förare dubblar. Leder till hårdare konkurrans i SM-SM.

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Jag heter Lasse skrev:
Jag tycker mig kunna tyda Kronnäs text så att ett datumbyte aldrig varit aktuellt. Det enda som är på förslag är väl att de som ska åka motard och MX-SM får kvala till MX-SM på måndag morgon.
Det drabbar knappast Supermoton negativt.
De som kan ha någon synpunkt på det är ju de andra MX-förarna.
Tycker att det är bra att några duktiga MX-förare dubblar. Leder till hårdare konkurrans i SM-SM.

Men blir det inte under olika villkor, då det kanske är annat väder och så om några får kvala in en annan dag...? Inte för att jag skulle protestera, men det finns säkert de som tycker det är orättvist...:)

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
YRDÖ skrev:
Hur många av de andra supermoto länderna har så pinsamt dåligt med förare så att det är gränsfall det ens får vara SM? Hur många av topp 10 i Supermoto kommer från andra grenar än MX i grund och botten. Supermoton är fortfarande så liten så tycker inte vi ska vara för kaxiga mot MX åkare. Där vi ska få vår tillväxt i sporten ifrån. Så det handlar inte bara om dessa 4 utan många fler som kanske vill tetsa sporten.

Tja, Holland kör runt en mycket framgångsrik serie på 3 klasser med 70-90 aktiva förare. Av topp 20 totalt så är nästan alla aktiva crossförare och några RR. Där finns VM åkare i MX och EM/VM åkare i SM.

Tävla gör man på lika villkor, speciellt i mästerskap. Inga undantag. Men visst, ta in nån på Wild Card ed kan man väl tänka sig. Dock, ska det kvalas så gör de det på angiven tid eller kan de inte ställa upp. Fan, jag har torskat lätt 50000 de sista åren på att ta ledigt på lördagar, varför kunde inte jag få kvala på söndag morgon istället? Två år sen när jag efter en arrangörs krock blev tvungen att välja mellan att i praktiken ge upp Belgiska mästerskapet till förmån för det Holländska, där jag ledde, så kunde jag ju iofs bett om ändring.
Nä, det skulle aldrig falla mig in att fråga nån ens. Det skulle inte vara rätt.
Detta var ändå 2 Supermotard mästerskap, inte mx och sm.
Så, sorry killar, det är djävligt oturligt att det krockar men ni blir tyvärr (och självklart) tvungna att välja, skulle vara mitt beslut i den här frågan om jag bestämt.
Sen får man ju naturligtvis försöka att undvika krockar så långt det går men det är en målsättning och inte ett krav för ett arrangemang. Många kan annars riskera att få lida för få och tro det eller ej, vägen till framgång i vår sport kommer inte via de som ens kan yttra såna här önskemål. Den kommer från de som går och funderar på om de kanske ska våga försöka sig på ett race i år. Den kommer också från de som låg på 20e platser förra året och drömmer om sin första topp 10a i år.

Daniel

Last edited:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
YRDÖ skrev:
Är du svensk? Daniel låter svenskt.... Så du har alltså vunnit det ena mästerskapet och då förmodar jag blivit 2a i det andra. Jag är dålig på läsa tidningar men jag har aldrig hört talas om nån svensk som dominerat både Holländska och Belgiska mästerskapen i supermotard samma år och varit tvungen välja. Dig med den otroliga rutinen, kunnandet och framförallt farten du då besitter måste ju bara komma hem visa var skåpet ska stå i årets SM serie. Kanske blir klass på SM serien i alla fall....

Jag tror nog att ypvs inte vill annat än att börja köra igen! Men det är svårt när man brutit ryggen... Hoppas allt går bra förresten ypvs, jag håller tummarna för dig! :tummenupp :tummenupp

/Dave

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
YRDÖ skrev:
Är du svensk? Daniel låter svenskt.... Så du har alltså vunnit det ena mästerskapet och då förmodar jag blivit 2a i det andra. Jag är dålig på läsa tidningar men jag har aldrig hört talas om nån svensk som dominerat både Holländska och Belgiska mästerskapen i supermotard samma år och varit tvungen välja. Dig med den otroliga rutinen, kunnandet och framförallt farten du då besitter måste ju bara komma hem visa var skåpet ska stå i årets SM serie. Kanske blir klass på SM serien i alla fall....
Jag börjar undra vem du är? Kan du träda fram med namn? :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Personligen så tror jag att de som kommer bli något i supermoto är de som sätter det framför MX eller RR. För MX-killar är MX så mycket större och samma sak för RR-åkarna, därav kommer man alltid välja sin ordinarie sport före supermoto. Därav kommer det knappast vara några unga talanger som kommer komma och åka supermoto, de har redan sina mål inställda på att nå högt upp i MX. Och det kommer alltid krocka på något sätt, inte direkt så att VM ändrar sina regler så att någon svensk får skippa kval och sådant för att han ska köra MX också.

Men jag tycker det är ok att crosskillar (dvs dom som har problem med att dublera) får vara med att köra, jag har inte tänkt å stanna i Sverige (man ska sätta höga mål så det blir långt å falla ;)) så för mig är det bättre att fler kan vara med.

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
YRDÖ skrev:
Jag är väl en som tror motardens framtidsåkare kommer från crossen ( alltså SM topp ) och som har dålig koll tydligen då jag inte viste sverige hade en sån stjärna i Daniel som tyvär oturligt verkar drabbats av en alvarlig skada. Hoppas det finns utsikter åka MC för dig igen.
Mitt namn är inget du troligen känner igen i all fall så det får vara så länge. Är bara en anonym som vill motardens bästa.

Kanske bättre om du håller tyst när du inte vet vad du snackar om! :kocko
Daniel hade just börjat vinna tävlingar när han var med om sin fruktansvärda olycka.
Supermoto är inte speciellt uppmärksammat i media i Sverige om du missat det. :rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
YRDÖ skrev:
Hur många av de andra supermoto länderna har så pinsamt dåligt med förare så att det är gränsfall det ens får vara SM? Hur många av topp 10 i Supermoto kommer från andra grenar än MX i grund och botten. Supermoton är fortfarande så liten så tycker inte vi ska vara för kaxiga mot MX åkare. Där vi ska få vår tillväxt i sporten ifrån. Så det handlar inte bara om dessa 4 utan många fler som kanske vill tetsa sporten.
Problemet med undantag är ju att det kommer att komma fler tillfällen då folk kommer säga "Men han fick ju, de fick, varför får inte jag?"
Olyckligt med krockar mellan genrer men det kommer ske igen och då behandlas alla lika.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Personligen så tror jag att de som kommer bli något i supermoto är de som sätter det framför MX eller RR. För MX-killar är MX så mycket större och samma sak för RR-åkarna, därav kommer man alltid välja sin ordinarie sport före supermoto. Därav kommer det knappast vara några unga talanger som kommer komma och åka supermoto, de har redan sina mål inställda på att nå högt upp i MX. Och det kommer alltid krocka på något sätt, inte direkt så att VM ändrar sina regler så att någon svensk får skippa kval och sådant för att han ska köra MX också.

Men jag tycker det är ok att crosskillar (dvs dom som har problem med att dublera) får vara med att köra, jag har inte tänkt å stanna i Sverige (man ska sätta höga mål så det blir långt å falla ;)) så för mig är det bättre att fler kan vara med.

Fortfarande är det inte aktuellt att någon ska få särbehandling i supermoto.
Särbehandlingen sker i MX.

Off topic:
Laddad inför Spanien?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...