on/offroad
Bannad
Han bara rullar på den.
http://www.hayabusa.org/forum/maintenance-do-yourself/71333-drive-chain-replaced.html
http://www.hayabusa.org/forum/maintenance-do-yourself/71333-drive-chain-replaced.html
Förutsätter inte det här att han byter kedja istället för att justera kedjespänningen?Smart sätt att byta kedjan: Han bara rullar på den.
Försöker luska ut vad ni menar?!?
Menar ni att det smarta är att fästa den nya på den gamla kedjan? Hur gör ni annars?
Plockar bort hela rasket eftersom jag byter dreven också. Rengör där man inte annars kommer åt eller bemödar sig. Det kan man väl göra den gång man byter drivpaket, inte så ofta att det känns betungande.
Edit;
F ö fattar jag inte varför man ska hålla på med ståltråd. Bara att ta resterna av den länk där man delat gamla kedjan.
Slipa ner en pinne i kedjan med en sån där sliprulle och en Dremel? De brukar ju snabbt bli slöa av trä.
Och jag tror aldrig jag bytt kedja utan att samtidigt även byta drev.
Edit: Jo, förresten. När jag körde 125a och det bara fanns kedjor utan o-ringar att få tag på som passade så slets kedjorna betydligt snabbare än dreven.
Billig bultsax från biltema modell större funkar. Har alltid kört vinkelslip när jag kortar men värmen är ju inte så rolig för fettet i rullarna samt o-ringar.
Är värmen från vinkelslipen under den sekunden det tar att kapa verkligen ett problem jämfört med värmen den borde komma upp i av att köra runt 100 km/h i några timmar?
Ja, nog är det högre värmeutveckling i det momentet än att pysa omkring i modest hastighet med last, i uppförsbacke, med skjuts.
Hur 100 km/h i några timmar skulle kunna bygga några högre temperaturer förstår jag inte. Är inte det ett lite annat ämne?
En sak som bekymrar mig är hur man får samma spänning i hela kedjan dvs. att den övre & den undre har samma spänning. Kan vara bra att veta om den övre är spänd som en fiolsträng medan den undre har ett spel som överskrider rekommendationen.
Förlåt, men jag kunde inte hålla mig (slappet mäter man på undersidan samtidigt som det hyggligt sträckt uppepå) tankegången var liknande att det är bara mot marken som man ser att det är punka, resten av däcket är helt
Det är väl ändå relevant? Kedjan blir ju ändå varm av friktionen från drev osv.
Värmen som vinkelslipen genererar är antagligen marginellt högre (det är ju ingen skärbrännare...) i någon sekund medans kedjan ska hålla för LITE lägre temperatur i många många mil.
Dessutom så slipar man ju inte länkarna som ska användas, och dom flesta kör väl på vax/spray/whatever på kedjan sen ändå.
En sak till ja, finns inte en chans att han slipade ner piggen på kedjan med en dreml med det slippappret som syns på bilden, alla som försökt med mindre än en vinkelkap VET att det är fullkomligt utsiktslöst chanslöst omöjligt.
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |