Smart sätt att byta kedjan

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Det där är smart OM man vet att kedjan är av rätt längd. När jag gjorde det visade det sig att jag behövde ta av 4 länkar. Så då blev det i onödan... :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Slipa ner en pinne i kedjan med en sån där sliprulle och en Dremel? De brukar ju snabbt bli slöa av trä.

Och jag tror aldrig jag bytt kedja utan att samtidigt även byta drev.
Edit: Jo, förresten. När jag körde 125a och det bara fanns kedjor utan o-ringar att få tag på som passade så slets kedjorna betydligt snabbare än dreven.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smart sätt att byta kedjan: Han bara rullar på den.
Förutsätter inte det här att han byter kedja istället för att justera kedjespänningen? :va
För en ny kedja är ju kortare än den slitna.
Exempel 16 tänder fram 44 tänder bak 110 länkar dra bort 8 länkar fram och 22 länkar bak, återstår 80 länkar, hälften uppe, hälften nere dvs 40 länkar. Ny kedja 40 länkar 635,0 mm, min traja slitage gräns enligt Haynes 321mm/20 länkar=> 40 länkar 642,0 mm, dvs bakaxeln är nästan 7mm bakåt jämfört med ny kedja.
Men det momentet att lossa bakaxel och bakaxeljustering kanske jag missade.
Och byte av i varje fall framdrevet samtidigt med kedjebyte är ju obligatoriskt. Som jag sett på både sukkan och trajan.
En annan sak att jag bytt båda dreven.
Och för att hålla ihopkedjan när nitlåset ska dit använder jag bakdrevet. Med plats för nitlåset ca klockan 01:30.
Med bakaxeln max framåt så kedjan är riktigt slapp i det här momentet.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Försöker luska ut vad ni menar?!?

Menar ni att det smarta är att fästa den nya på den gamla kedjan? Hur gör ni annars?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad är det smarta? Hur brukar ni göra? Missar jag något?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Försöker luska ut vad ni menar?!?

Menar ni att det smarta är att fästa den nya på den gamla kedjan? Hur gör ni annars?

Plockar bort hela rasket eftersom jag byter dreven också. Rengör där man inte annars kommer åt eller bemödar sig. Det kan man väl göra den gång man byter drivpaket, inte så ofta att det känns betungande.

Edit;

F ö fattar jag inte varför man ska hålla på med ståltråd. Bara att ta resterna av den länk där man delat gamla kedjan.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Plockar bort hela rasket eftersom jag byter dreven också. Rengör där man inte annars kommer åt eller bemödar sig. Det kan man väl göra den gång man byter drivpaket, inte så ofta att det känns betungande.

Edit;

F ö fattar jag inte varför man ska hålla på med ståltråd. Bara att ta resterna av den länk där man delat gamla kedjan.


Okej, då fattade jag rätt. Det smarta var alltså att ståltråda fast på den gamla.

Trodde alla gjorde det och det var därför jag inte fattade :)

Jo, jag använder alltid bara clipset som brukar följa med, dvs trycker bara in den utan att sätta fast clipslås eller nåt sånt.....tar ju bara en sekund att trycka dit den.

Ska jag korta av
- rullar av den gamla med den nya länkad
- kollar hur många länkar jag måste ta bort
- rullar av den nya med den gamla länkad
- kortar av kedjan
- rullar av den gamla med den nya länkad
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som vanlig när det är jänkare inblandat, totalt överarbetad beskrivning inkl bilder, och en lika överarbetad och onödigt krånglig metod.

Som ngn skrev, varför ståltråden när det finns en kedjebit att använda? Jag lärde mig inget smart eller nytt öht av hans anala walk-thru.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Slipa ner en pinne i kedjan med en sån där sliprulle och en Dremel? De brukar ju snabbt bli slöa av trä.

Och jag tror aldrig jag bytt kedja utan att samtidigt även byta drev.
Edit: Jo, förresten. När jag körde 125a och det bara fanns kedjor utan o-ringar att få tag på som passade så slets kedjorna betydligt snabbare än dreven.

Billig bultsax från biltema modell större funkar. Har alltid kört vinkelslip när jag kortar men värmen är ju inte så rolig för fettet i rullarna samt o-ringar.

Jo, även jag har bytt bara kedjan. Stånkan (SZR 660) käkade kedjor som jag vet inte vad, o-ring eller industrikedja gick åt lika fort. Gick ner ett par kuggar bak och fick en trevligare maskin med effekten att den konsumerade än mer kedja. Kedja nr 2 på samma drev havererade än snabbare, så nog var de (dreven) tillräckligt deformerade för att ramponera kedjan trots att de synbarligen var ok. Knappt 400 mil på bakdäck och drivpaket, detta med 48 aströtta kusar i backen efter lite hjälp. Knappt så man kunde ta en Norgetripp på en uppsättning.:skrämd
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En sak till ja, finns inte en chans att han slipade ner piggen på kedjan med en dreml med det slippappret som syns på bilden, alla som försökt med mindre än en vinkelkap VET att det är fullkomligt utsiktslöst chanslöst omöjligt.
 
Last edited by a moderator:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Billig bultsax från biltema modell större funkar. Har alltid kört vinkelslip när jag kortar men värmen är ju inte så rolig för fettet i rullarna samt o-ringar.

Är värmen från vinkelslipen under den sekunden det tar att kapa verkligen ett problem jämfört med värmen den borde komma upp i av att köra runt 100 km/h i några timmar? :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är värmen från vinkelslipen under den sekunden det tar att kapa verkligen ett problem jämfört med värmen den borde komma upp i av att köra runt 100 km/h i några timmar? :va

Ja, nog är det högre värmeutveckling i det momentet än att pysa omkring i modest hastighet med last, i uppförsbacke, med skjuts.

Hur 100 km/h i några timmar skulle kunna bygga några högre temperaturer förstår jag inte. Är inte det ett lite annat ämne?
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja, nog är det högre värmeutveckling i det momentet än att pysa omkring i modest hastighet med last, i uppförsbacke, med skjuts.

Hur 100 km/h i några timmar skulle kunna bygga några högre temperaturer förstår jag inte. Är inte det ett lite annat ämne?

Det är väl ändå relevant? Kedjan blir ju ändå varm av friktionen från drev osv.
Värmen som vinkelslipen genererar är antagligen marginellt högre (det är ju ingen skärbrännare...) i någon sekund medans kedjan ska hålla för LITE lägre temperatur i många många mil.
Dessutom så slipar man ju inte länkarna som ska användas, och dom flesta kör väl på vax/spray/whatever på kedjan sen ändå.
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nej, jag tror att han inte ens lossar på bakhjulet utan tvingar ihop kedjan med verktyget. Detta borde funka om den slitna kedjan hänger slappt & han inte rört bakhjul eller kedjespännaren sedan den gamla monterades.
Har han efterspänt kedjan, funkar det inte, utan att lossa bakhjulet.
Fördelen som jag ser det är att jag brukar byta hela drivpaketet var annan gång & endast kedjan där emellan. Hittills har jag gjort det vid däckbyte (bak) på verkstad & det är dom som bedömt konditionen på dreven. Men nu ska jag prova själv.
En sak som bekymrar mig är hur man får samma spänning i hela kedjan dvs. att den övre & den undre har samma spänning. Kan vara bra att veta om den övre är spänd som en fiolsträng medan den undre har ett spel som överskrider rekommendationen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En sak som bekymrar mig är hur man får samma spänning i hela kedjan dvs. att den övre & den undre har samma spänning. Kan vara bra att veta om den övre är spänd som en fiolsträng medan den undre har ett spel som överskrider rekommendationen.

:rofl

Förlåt, men jag kunde inte hålla mig :hej (slappet mäter man på undersidan samtidigt som det hyggligt sträckt uppepå) tankegången var liknande att det är bara mot marken som man ser att det är punka, resten av däcket är helt :glömdet
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
:rofl

Förlåt, men jag kunde inte hålla mig :hej (slappet mäter man på undersidan samtidigt som det hyggligt sträckt uppepå) tankegången var liknande att det är bara mot marken som man ser att det är punka, resten av däcket är helt :glömdet

Man ska inte driva med en man som våndas & ligger sömnlös över hur han ska få rätt kedje spänning/sträckning.:(
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är väl ändå relevant? Kedjan blir ju ändå varm av friktionen från drev osv.
Värmen som vinkelslipen genererar är antagligen marginellt högre (det är ju ingen skärbrännare...) i någon sekund medans kedjan ska hålla för LITE lägre temperatur i många många mil.
Dessutom så slipar man ju inte länkarna som ska användas, och dom flesta kör väl på vax/spray/whatever på kedjan sen ändå.

Nja, lite fel forumdel för den sortens utvikningar. Kan nog på mig att det var jag som började spåra ur genom att vara otydlig. Inte så tekikforumsmässigt. Undskyld.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
dom 3-4ggr jag bytt kedja har _alltid_ framdrevet varit rejält slitet och helt klart läge att byta iaf...
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
En sak till ja, finns inte en chans att han slipade ner piggen på kedjan med en dreml med det slippappret som syns på bilden, alla som försökt med mindre än en vinkelkap VET att det är fullkomligt utsiktslöst chanslöst omöjligt.

Fungerar hur bra som helst med en liten stålfil i alla fall. Har aldrig använt vinkelslip när jag eliminerat "piggen".

I övrigt kan jag rekommendera drivdorn (3mm) för att slå ut piggen om man saknar kedjebrytare modell större.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top