Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det vanliga är att kedjan ska enligt instruktionsbok justeras med hojen på sidostödet. Vilket betyder man ska rulla runt med hojen för att kolla kedjespänning med kedjan i olika lägen på dreven. Rätt jobbigt. Men det normala är att fjädringen är helt ute med hojen på sidostödet. Så mät avståndet sving passagerarfotpinne med hojen på sidostödet.En sak som bekymrar mig är hur man får samma spänning i hela kedjan dvs. att den övre & den undre har samma spänning. Kan vara bra att veta om den övre är spänd som en fiolsträng medan den undre har ett spel som överskrider rekommendationen.
Sätt sedan upp hojen på bakre depåstöd. Är avståndet lika sving passagerarfotpinne så är det bara köra på. Med samma rekommendationer om kedjeslack som med hojen på sidostödet.
Sedan är det "bara" snurra bakhjulet och kolla kedjeslacketet, tex med luftventilen i lägena 1200 1500 1800 2100
Med 2 varv på bakhjulet och normalt bakdrev är hela kedjan kollad. Och det är minsta slacket som gäller när kedjan ska justeras. För en för hårt spänd kedjan är förödande för lagret i växellådan # innanför primärdrevet och lagren i ryckutjämnare / bakhjul.
# Växellådslagret kan kosta både mycket tid och slantar att byta.
Slacket i kedjan kan kontrolleras både övre och under kedjedelen. I teorin. Bakhjulet rör ju sig när man drar i kedjan. Och ligger växellådan i nollan så kan ju också det drevet röra sig lätt. I praktiken är det lättare mäta slacket på den undre kedjedelen för då är inte kedjeskyddet ivägen.
Så drar man övre delen av kedjan upp ner. Så är undre delen av kedjan spänd.
Så drar man nedre delen av kedjan upp ner. Så är övre delen av kedjan spänd.
Vilket är helt OK. Teoretiskt skulle man istället för ett tillåtet slack på tex 25-50mm nertill
kunna justera för tex 12-25mm samtidigt både uppe och nere. Men det är enklare kolla kedjeslacket enbart på undersidan. Och tillåta ungefär dubbelt så mycket slack som om man kollade slacket på både över och undersida samtidigt. (Hur mäta slacket samtidigt uppe och nere skulle gå till rent praktiskt överstiger mitt förstånd...)
Last edited: