Smart sätt att byta kedjan

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sak som bekymrar mig är hur man får samma spänning i hela kedjan dvs. att den övre & den undre har samma spänning. Kan vara bra att veta om den övre är spänd som en fiolsträng medan den undre har ett spel som överskrider rekommendationen.
Det vanliga är att kedjan ska enligt instruktionsbok justeras med hojen på sidostödet. Vilket betyder man ska rulla runt med hojen för att kolla kedjespänning med kedjan i olika lägen på dreven. Rätt jobbigt. Men det normala är att fjädringen är helt ute med hojen på sidostödet. Så mät avståndet sving passagerarfotpinne med hojen på sidostödet.
Sätt sedan upp hojen på bakre depåstöd. Är avståndet lika sving passagerarfotpinne så är det bara köra på. Med samma rekommendationer om kedjeslack som med hojen på sidostödet.

Sedan är det "bara" snurra bakhjulet och kolla kedjeslacketet, tex med luftventilen i lägena 1200 1500 1800 2100
Med 2 varv på bakhjulet och normalt bakdrev är hela kedjan kollad. Och det är minsta slacket som gäller när kedjan ska justeras. För en för hårt spänd kedjan är förödande för lagret i växellådan # innanför primärdrevet och lagren i ryckutjämnare / bakhjul.
# Växellådslagret kan kosta både mycket tid och slantar att byta.

Slacket i kedjan kan kontrolleras både övre och under kedjedelen. I teorin. Bakhjulet rör ju sig när man drar i kedjan. Och ligger växellådan i nollan så kan ju också det drevet röra sig lätt. I praktiken är det lättare mäta slacket på den undre kedjedelen för då är inte kedjeskyddet ivägen.
Så drar man övre delen av kedjan upp ner. Så är undre delen av kedjan spänd.
Så drar man nedre delen av kedjan upp ner. Så är övre delen av kedjan spänd.

Vilket är helt OK. Teoretiskt skulle man istället för ett tillåtet slack på tex 25-50mm nertill
kunna justera för tex 12-25mm samtidigt både uppe och nere. Men det är enklare kolla kedjeslacket enbart på undersidan. Och tillåta ungefär dubbelt så mycket slack som om man kollade slacket på både över och undersida samtidigt. (Hur mäta slacket samtidigt uppe och nere skulle gå till rent praktiskt överstiger mitt förstånd...)
 
Last edited:

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Använder mig av kedjelås med låsclips mycket smidigare behövs inga någe special verktyg för att nita fast nya låset :tummenupp Har funkat bra dom 2 senaste kedjebytena för mig iallafall
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...För en för hårt spänd kedjan är förödande för lagret i växellådan # innanför primärdrevet och lagren i ryckutjämnare / bakhjul....)

En detalj.
Primärdreven berörs inte, de sitter i primärtransmissionen, inte i sekundärtransmissionen
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Använder mig av kedjelås med låsclips mycket smidigare behövs inga någe special verktyg för att nita fast nya låset :tummenupp Har funkat bra dom 2 senaste kedjebytena för mig iallafall

Clipslås är lurigt.
Kan lossna, varvid kedjan kan packa ihop sig runt framdrevet och göra aluminiumkebab av kåpan.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Clipslås är lurigt.
Kan lossna, varvid kedjan kan packa ihop sig runt framdrevet och göra aluminiumkebab av kåpan.

Det är sant men med ett dåligt nitat lås så kan ju samma sak hända me :) men smaken e som baken, delad :arsele
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top