Smarta visir

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad händer när det blir kortslutning och visiret blir svart....?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Förmodligen har dom tänkt på det.. Hur skulle dom annars tordas släppa det i the land of lawsuits? :D

Smart grej f.ö.

mejlade de igår om var man kan köpa det, hur mycket det kostar etc, men inte fått nåt svar ännu. will keep you posted

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
nu har jag fått svar från företaget som tillverkar de smarta visiren. det här är kortfattat mejlkorrespondensen med dem:

• Kan man köpa visiret redan idag (förutom det amerikanska företaget ni samarbetar med)? Isåfall var? (Återförsäljare etc)

• Hur mycket ungefär kommer visiret kosta?

"Vår produktion är igång men visiret finns inte att köpa idag, planen är att Akuma kommer att börja sälja det i juli men då enbart i Nordamerika. Vi vet inte exakt vad priset kommer att bli, men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Synd att de inte sammarbetade med en lite större hjälmtillverkare.
Jag hade lätt köpte ett sådant för runt 1500kr. Om det hade passat min Arai...

Men, Akuma? :va Har alrdig hört talas om dem...

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Säkert en bra ide men jag skulle inte vilja ha ett visir som tar 2 minuter på sig att gå från 0 till full toning när man kommer ut ur en tunnel med motljus. Ej heller tvärtom. De personer som jag ahr sett med denna typ av glasögon famlar ju bokstavligen i mörkret när de går in i en inte allt för upplyst lokal efter att varit ute.

:va

http://www.webbikeworld.com/r4/photochromic-motorcycle-visor/

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
En bra idé framförallt för personer som spenderar mycket tid på hojen och kör under varierande förhållanden.

Som "in och ut ur tunnel" visir så är det ju inte svårare än att man har tänker på det lite i förväg (speciellt då in i tunneln).

Jag skulle investera i sån till min nuvarande hjälm (Även fast jag idag kör med mörk tear-off på klart visir)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Säkert en bra ide men jag skulle inte vilja ha ett visir som tar 2 minuter på sig att gå från 0 till full toning när man kommer ut ur en tunnel med motljus. Ej heller tvärtom. De personer som jag ahr sett med denna typ av glasögon famlar ju bokstavligen i mörkret när de går in i en inte allt för upplyst lokal efter att varit ute.

Du får väl stanna o vänta ett tag på motorvägen så visiret hinner ändra sig innan du åker in i tunneln :D

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

men i länken som jag tagit med, finns det en demonstrationsvideo som bara tar några sekunder på sig att gå från '0 till full toning'...kolla gärna in den.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...