SMC bankurser

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
SMC Blekinge har en körning på Anderstorp den 27 Juni. Finns platser kvar!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Rekommenderas varmt att gå en sådan sh kurs :tummenupp Gick första steget på Kinnekulle för knappt en månad sen. Skitskoj och mycket lärorikt. Som sagt risken att få mersmak är väldigt stor. Synd man inte har tiden att åka på alla bara.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag kommer absolut att gå en sån kurs när jag väl skaffat landsvägshoj.

Man kan ju köra dugligt/helt okej även utan att ha gått en sån kurs, men poängen är ju att få tips och råd som kan förbättra din körning ytterligare.
Att man säkert har skoj som tusan under tiden gör ju inget det heller :)

Hur mycket kostade det nu igen? Har för mig att det var några lappar (2-3)
 

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
SH & BK Kurserna brukar 1150:- om du är SMC medlem och 1500-1700 icke medlem. Beror lite på vilken bana du kör på.

Anderstorp den 27 juni kostar 1150 medlem o 1500 icke medlem. Det kan det ju vara värt för en hel-dag på Anderstorp ;)
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Vissa verkar tro att man kommer dö om man ger sig ut på bana utan att ha gått en kurs med SMC. Det kommer man inte göra. Det går till och med att åka ganska fort på bana utan att ha gått SMC-kurs. :skrämd

Dom där kurserna är ett bra sätt att få lite fingervisningar om hur man ska tänka/titta/göra, men har du några kompisar som kan ett och annat om körteknik kan du ju lära dig lika mycket av dom som på en SMC-kurs.

Med andra ord tycker jag att kursen kan va ett bra sätt att komma igång med banåkningen men absolut inte enda sättet.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
SMC är bra men man måste inte gå SMC kurs innan man åker på bandagar... visst det är bra om man övat å fått rätt info om vad och hur man ska bete sig men absolut inget måste, jag har bara vart på 4-5 SMC söndagar i sep förra året å körde på rörken (gokartbana) nu i maj när det var åka på Gelleråsen så kan jag säga att jag hade stor fördel av att jag kört på gokartbana innan, de känns som om man har evigheter på sig att förbereda sig in för kurvor osv.. samt nedlägg i kruvorna...

förövrigt så var de på Gelleråsen dag 1 jag skrapa knäpuckarna för första gången, vågar seriöst inte göra de på gata så som jag körde på Gelleråsen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har kört rätt mycket bana nu, men jag har inte kommit till skott med någon sporthojskurs än. Jag har lärt mig mycket körteknink på dessa bandagar. Flera arangörer har haft bra föråkare som visat spårval och gett feedback.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Visst kan man lära sig av polare som kan, men jag tycker att man lär sig fortare på såna här kurser eftersom det blir så fokuserat och man verkligen tränar på de saker kursen innehåller med omedelbar feedback på vad man gör fel/rätt.

Jag trodde jag kunde köra hoj någorlunda bra, men har efter SHK steg 1, 2 och 3, fått tänka om och har nu utvecklats till att åka mycket säkrare på bana (och fortare = bonus ;)).

Men akta dig, har du väl hamnat i banåkaträsket så är du fast, roligare kan man nog inte ha med kläderna på, och vågade jag åka naken skull man inte kunna ha roligare utan heller :).

Blir som en drog, man bara måste köra mer bana :).
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men akta dig, har du väl hamnat i banåkaträsket så är du fast, roligare kan man nog inte ha med kläderna på, och vågade jag åka naken skull man inte kunna ha roligare utan heller :).

Blir som en drog, man bara måste köra mer bana :).

Är stor risk att det redan är så för mig.:)
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Vissa verkar tro att man kommer dö om man ger sig ut på bana utan att ha gått en kurs med SMC....

har du några kompisar som kan ett och annat om körteknik kan du ju lära dig lika mycket av dom..

...kursen kan va ett bra sätt att komma igång med banåkningen men absolut inte enda sättet.

Jag har kört rätt mycket bana nu, men jag har inte kommit till skott med någon sporthojskurs än. Jag har lärt mig mycket körteknink på dessa bandagar. Flera arangörer har haft bra föråkare som visat spårval och gett feedback.

Man ska nog inte blanda ihop kursen med bandagar..

Det finns allt ifrån LICENSÅKARE som tycker att de lärt sig nya saker och kanske förändrat något i sin körning, till nästan nybörjare som kör i sitt eget tempo, men som det nästan går att cykla ikapp.. :tummenupp

Den gemensamma nämnaren är att det är en KURS - inte en bandag med FRI körning och att man därigenom förhoppningsvis kan lära sig nya saker - oavsett vilka förkunskaper och erfarenhet man har.



Visst - har man duktiga och erfarna kompisar så kan de självklart lära ut ett och annat. Likaså träffar man alltid likasinnade i depå på en vanlig bandag och kan på så sett ofta utbyta erfarenheter..



Men blanda fortfarande inte ihop bandag och kursdag, då det är två olika produkter :yoparty

Som det heter - ALLA är välkomna till våra kurser - oavsett var man befinner sig i sin hojkörning, då det som sagt är en KURS man köper, som dessutom stora inslag av personlig coach-ning!!

:tummenupp :yoparty


Vad det gäller skillnader på BKK och Sporthojskurs, så är det i huvudsak precis samma kurs..
I SMC Väst har vi valt att kalla det för Sporthojskurs, då det står så i våra Råd och Riktlinjer.

En del blir förvånade varför det dyker upp glidare ibland :rolleyes:

Vi har på våra kurser sett såväl en kit'ad R1 -07 som det gicka att cykla ikapp med mountainbiken första halvan av dagen, likväl som glidare för att inte tala om dessa j-a 1000cc offroad :D som går som kanonskott :tummenupp

Jag har ex sett en HD Nightster (Sportster) med 1200 motor, som mot slutet av en kurs körde agressiva superbilespår, dvs bromsar tight in-kastar runt hojen-trycker på fullt ut ur kurvan samtidigt som föraren plockar upp hojen med sk "pick-up" :yoparty


ALLTSÅ - VAD är då en SPORTHOJ, och var ska arrangören dra gränsen :rolleyes:

/ Micke

SMC Väst
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top