SMC/ dubbelmoral

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
Efter att ha varit på sporthojsinstruktörsutbildning på kinnekulle tre dagar blev jag uttagen som aspirant för SMC skåne. Körde för ett par veckor sedan med surfaren i röd grupp och dagen gick bra. Sen blev jag kallad till gul grupp 14-15/7. Dessa två dagar var väl mitt elddop. Hade en supertrevlig kille som heter Jimmy som huvudinstruktör och därtill Jöns,busberra,bosse tavell och maria. Jag var väl lite putt över att behöva åka i gul grupp, men tog mig dit med ett öppet sinne. Hade otroligt trevligt med mina medinstruktörer och med de "elever" som var med under dessa dagar. SÅ när kursen officiellt var slut så fick instruktörer och aspiranter 20 min fri körning på knudan. Vi var dock bara tre pers där ute. Värmen hade väl tagit ut sin rätt. SÅ efter ett antal varv var jag ensam därute. Med två varv kvar kom jag ut på rakan och gjorde då en wheelie. Det fanns alltså ingen skamkärra eller flaggisar. Varvet efter gick jag i depå för att byta om och gå på kursutvärdering. DÅ kom Anders Tublen fram till mig(huvudinstr.röd grupp) och frågade om jag var nöjd. Jag svarade att om han menade med helgen så absolut. Nä, jag menar med din wheelie. Ja den var väl ok med tanke på att jag var ensam på hela banan. som svar fick jag att jag inte var välkommen med SMC nåmer. ???
kom hem ringde upp ansvarig för instruktörerna inom SMC och han sa till mig att det var et märkligt beslut att ta bort mig då flera instruktörer gjort likadant vid tidigare körtillfällen då kurser avslutats. Men v är inte lika inför lagen. Vidare fick jag via pm besked på att min wheelie var ju stående HELA rakan och deras var något kortare??? var e skillnaden.
Nä du Tuben....läser du detta kan du ta din dubbelmoral och storhetsvansinne och stoppa :arsele
Jag ska inte förorda några av mina ca 150 sporthojspolare att dyka upp till dina moralpredikningar.....
Ha dina vänner nära,men dina fiender närmre.....så vi ses säkert,när jag wheelar förbi dig. Vill ni som förespråkade min uteslutning lära er åka på ett hjul kan ni alltid skicka ett pm :D
För min del är SMC en tråkig erfarenhet rikare.
Ni som ändå vågar er till smc körningar med tuben(sturmbahnfuhrern) får skylla er själv. Waste of money....om ni frågar mig.
Kör istället medsydskånesemse där råder ingen dubbelmoral
Nä jag e inte bitter...det är inte min förlust. Tuben må ha vunnit slget men förlorar troligen kriget,då jag känner ett par stycken som åker sporthoj....så den tillfredställelsen han fick när han frontade mig kan jag bjuda på. FÖrstår om han e upprörd över min superwheelie....

Vill dock ge ett plus till:Kristoffer,Jöns,berra,bosse och jimmy för deras rakhet!!

/Von vettet

P.s tycker att det jag gjorde var FEL,och ni som kommer ihåg så skedde samma sak på SRW i fjol.För det fick jag en varning,och därefter har allt varit ala-carte'........men inom smc är det inte mänskligt att fela....där är alla perfekta mc-åkare. Måste vara en skön känsla att vara perfekt!! :4skrika

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Det gör väl alla GP-förarare när dem korsar mållinjen :tummenupp Big deal?! En gång är ingen gång...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Von Vettet skrev:
2314376 Efter att ha varit på sporthojsinstruktörsutbildning på kinnekulle tre dagar blev jag uttagen som aspirant för SMC skåne. Körde för ett par veckor sedan med surfaren i röd grupp och dagen gick bra. Sen blev jag kallad till gul grupp 14-15/7. Dessa två dagar var väl mitt elddop. Hade en supertrevlig kille som heter Jimmy som huvudinstruktör och därtill Jöns,busberra,bosse tavell och maria. Jag var väl lite putt över att behöva åka i gul grupp
Jag förstår inte varför du klagar över att köra i gul grupp, du kör ju alltid i gul grupp :tungan

Men visst är det orättvist om dom andra får weela men inte du, å andra sidan fick Peter Linden wheela på Bike Events men dom andra som gjorde det fick skäll.

Bara att inse nu, du är stämplad som en outlaw & hulligan, men det visste vi redan.

Livet är orättvist ibland men så är det :pannkyss

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
uhm.. ingen!
varför ta upp detta här öht? :va

Tycker det var trist eftersom du fått mkt positiv kritik av de "elever" som du haft..

Det hade säkert gått att lösa om ni hade snackat om det (utanför forumet). Känns lite för lite att en händelse ligger till grund för det som skedde.

Edit: Förresten, du som kan snacka dig undan böter gång på gång, borde väl inte ha några problem att prata bort en wheelie för en jämlike? :fyllisar :D

Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag tycker det ska vara lika för alla. Rossi eller Bengt Bankörare.
Wheelie 10m eller 100m är ju samma. Sittande och stående är ju samma.

Om det nu ansågs olämpligt att wheela stående hela rakan men inte sittandes en mindre del så tycker jag att en varning hade passat bättre. Man ska ju vara konsekvent.

Anthony00

Medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
MT 07 2018, Husqvarna 701 2017
Trist att det blev som det blev, men du bjöd till i alla fall :hihi

Det är bara att gå vidare. Jag tyckte i alla fall att du var en tillgång för smc :tummenupp Störig kommentar att fråga om du var nöjd :mad:

Ta hand om dig i trafiken bara

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Förstår dig helt sånt suger fett...

Men det är som 1100Minuter runt SRW sa livet är orättvist :(

/R

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Håller med K där, wheelie e en wheelie en del gör dom sittande och en del gör dom stående. Hade man uteslutit andra hade man väl kunnat tycka nåja men eftersom andra gjort det och inte blivit uteslutna så tycker jag det är fel.

Nåja jag var iallafall nöjd med din attityd för det du sa gällande just bankörningen var bra !

Mr K skrev:
2314491 Om det nu ansågs olämpligt att wheela stående hela rakan men inte sittandes en mindre del så

Vad är skillnaden egentligen ?!?!?! Hur mycket man slår sig, fan en del dammar ju bara av sig o hoppar upp igen medan andra aldrig reser sig. Ingen ursäkt för att behandla olika tycker jag !

Bränd1

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Ducati st4s
Hej Mikael,

Vad vill du egentligen?
Jag var djäkligt imponerad av dig när när vi åt lunch på fredagen och du berättade för mig om att du ville locka förare till våra kurser för du tyckte att många körde över sin förmåga när ni körde tillsammans på landsvägen. Du sa att det var viktigt att de gick på seriösa utbildningar, som du då tyckte att vår var. Du sa att folket måste lugna ner sig ute på gatan annars kommer de inte att överleva.
Dessutom tyckte jag att du var hur trevlig som helst i övrigt också.
Jag passade också på att kika på din körning med deltagare och så vitt jag kan se gjorde du det perfekt (bättre än mig i alla fall)
Jag såg inte din bakhjulskörning och var inte delaktig i beslutet om att inte ta med dig som instruktör, men hur tänkte du själv när du gjorde det? Vi talar tydligt om för deltagarna att det inte är OK med bakhjulskörningar och du gör det med depån full av deltagare.
Vem räddar du livet på när du skriver om att det är ganska enkelt att snacka sig ur Polisens grepp efter att ha kört om dem i 300?
Vem hjälper du till att bli en bättre förare av att rekommendera dem att INTE gå kurser hos oss, de kurser som du tyckte var bra i fredags?
Hoppas att någon av dina 150 sporthojspolare ändå vågar komma och se om det verkligen är moralpredikningar vi håller på med. Eftersom jag har gjort hela kursupplägget skulle jag bli förvånad om de tycker så. Jag tror inte att du tycker att Jimmy och instruktörsgänget som du var med var några moralpredikanter.
Du får gärna fortsätta diskussionen både här eller mer privat, jag skickar tel-nummer på ett mail till dig.
Och snälla du, kör försiktigt. 300 på svensk landsväg i trafik är mer än vad socialstyrelsen rekommenderar.

Trevlig sommar

Mats Bränd

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Man får tycka vad man vill om SMC men dom har kanonbra kurser som alla någon gång borde prova på, wheela på bana ser iof ballt ut men fyller inget utbildningssyfte.

Instruktörerna skall visa hur man hanterar en hoj på bana för att få säkrare förare, jag har jobbat som instruktör åt Bike Events & Din Ven Bike trots att jag inte kan wheela, även om jag hade vågat wheela så skulle jag aldrig göra det i samband med en kurs på bana oavsett vem som jag jobbar åt.

Hur jag sen kör på min fritid har inte någon med att göra förutom Polisen, jag respekterar 30/50 men töjer ibland på gränserna där jag anser att man kan dra på lite, så tror jag dom flesta gör & kör.

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR1100R skrev:
2316204 Instruktörerna skall visa hur man hanterar en hoj på bana för att få säkrare förare....

Rossi wheelar alltid över mållinjen är inte han en "säker" förare :D :D

/R

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
trollkarlen skrev:
2316285 Rossi wheelar alltid över mållinjen är inte han en "säker" förare :D :D

/R
Rossi utbildar iof sina övriga medtävlare i konsten att vinna, men han är oxo en outlaw.

Parced

Instruktör SMC Skåne
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
SMC:s kurser

Jag vill först och främst hålla med min kollega Mats och sedan försöka bringa lite klarhet i vad SMC:s kurser syftar till.

Grundtanken med våra kurser är att vi skall se till så att deltagarna blir bättre på att köra motorcykel och mer medvetna om de risker det innebär att vistas i trafiken som oskyddad trafikant. Med den medvetenheten och ett större teknisk kunnande så ökar man marginalerna när man vistas ute i trafiken. Kan du svänga snabbt, bromsa, utnyttja vägbredden för att se längre, etc. så har du en större chans att överleva i trafiken när tant Agda eller gubben Sven med kepsen på huvudet plötsligt gör en vänstersväng framför dig utan att blinka först.

Jag jobbar, med det i MC:kretsar tveksammma yrkesvalet, som polis och varje vecka så skadas och i västa fall dödas någon på 2 hjul. Min fasa är alltid, innan jag kommer fram till platsen, att det är någon som jag har haft som deltagare eller någon av mina vänner som kör MC. Detta har tack och lov inte hänt ännu... Som instruktör i SMC tar jag gärna diskussionen utifrån ett polisiärt perspektiv och ni som har träffat mig där vet att jag pratar om medvetna val när det kommer till diskussionen om att köra fort på vanlig väg.

Jag känns igen ute bland folk både i och utan uniform som SMC/sporhojsinstruktör. Detta leder till att jag inte kan leva i dubbelmoralen att vara präktig på Knutstorp iklädd färgad T-shirt och sedan köra i tron att jag är Rossi ute på allmän väg. Jag är både instruktör och polis i alla andras ögon 24 timmar om dygnet.

Jag som alla andra instruktörer kör ibland bankörningar eller går kurser i syfte att köra snabbare på bana. Syftet med dessa bantillfällen är inte det samma som när SMC håller kurser och därför kräver vi att man som instruktör föregår med gott exempel varje gång man ikläder sig skinn och gränslar sin älskade MC.

Jag delar helt och fullt Mats bedömning om hur VV kör och att han kan instruera på ett bra sätt men det torde inte vara en nyhet för honom att vi kräver ovan nämnda av våra instruktörer. Det är inte en fråga om att depån var full eller halvfull med deltagare, det räcker att det finns en deltagare kvar som ser vad som händer på banan! Att vara aspirant innebär ungefär samma sak som att köra upp för körkort. Man håller sig inom de regler som är uppsatta annars får man inget körkort. Om sedan en instruktör gör en kort bakhjulskörning ut på start och mål så är detta inte heller acceptabelt och denna instruktör är vidtalad att detta är inte OK (ungefär som att jämföra med en böteslapp vid en trafikförseelse). Fortsätter detta beteende så är denna instruktör inte instruktör längre.

Ja jag kan fortsätta hur länge som helst men tänkte avrunda.

Det är möljligt att vi missat en fantastisk instruktör i VV men han är inte instruktör av ovan nämnda skäl. Anledningen att det var Tuben som gav honom beskedet är att att det är han som är ansvarig för vår aspirantutbildning. Beslutet att VV inte blev instruktör ligger hos oss som är ansvariga för att bedriva utbildningen och vi är eniga.

Pär

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har inte så mycket att tillägga, men dock:

Ter det sig inte rätt självklart att man ska föregå med gott exempel om man iträder sig en instruktörsroll?

Kan dra en liknelse med politiker som i sin publika roll faktiskt måste leva upp till en högre standard än gemene man, både med tanke på den granskning de ständigt utsätts för samt hela "leva som man lär"-biten.

Sen är det dock självklart att ett snesteg ska dömmas lika när det sker under samma omständigheter som ett annat av samma typ.

Sen kan jag som tidigare deltagare i ett flertal av SMCs kurser absolut inte hålla med om att de är skit - tvärtom.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Parced skrev:
2316336 Jag känns igen ute bland folk både i och utan uniform som SMC/sporhojsinstruktör. Detta leder till att jag inte kan leva i dubbelmoralen att vara präktig på Knutstorp iklädd färgad T-shirt och sedan köra i tron att jag är Rossi ute på allmän väg. Jag är både instruktör och polis i alla andras ögon 24 timmar om dygnet.
Hur fungerar kombinationen yrkesval Polis med att köra lagligt med Sporthoj på allmän väg då, en glidare kan man köra i lagligt tempo och ändå få en upplevelse ljudmässigt iaf, men en modern sporthoj passar väl i huvudsak endast att framföras på bana.

Jag känner ingen som kan hålla hastighetsberänsningarna på 70,90 samt 110 vägar, men det finns säkert dom som kan.

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
GSXR1100R skrev:
2316468
Jag känner ingen som kan hålla hastighetsberänsningarna på 70,90 samt 110 vägar, men det finns säkert dom som kan.
Då är det på tiden att vi träffas :hihi

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
xyx skrev:
2316434 Har inte så mycket att tillägga, men dock:

Ter det sig inte rätt självklart att man ska föregå med gott exempel om man iträder sig en instruktörsroll?

Kan dra en liknelse med politiker som i sin publika roll faktiskt måste leva upp till en högre standard än gemene man, både med tanke på den granskning de ständigt utsätts för samt hela "leva som man lär"-biten.

Sen är det dock självklart att ett snesteg ska dömmas lika när det sker under samma omständigheter som ett annat av samma typ.

Sen kan jag som tidigare deltagare i ett flertal av SMCs kurser absolut inte hålla med om att de är skit - tvärtom.

Historien visar att politiker lever precis som gemene man, dem är inte ett dugg bättre, trots högre krav på sig... En gång kan man göra fel men två...

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Parced skrev:
2316336
Jag känns igen ute bland folk både i och utan uniform som SMC/sporhojsinstruktör. Detta leder till att jag inte kan leva i dubbelmoralen att vara präktig på Knutstorp iklädd färgad T-shirt och sedan köra i tron att jag är Rossi ute på allmän väg. Jag är både instruktör och polis i alla andras ögon 24 timmar om dygnet.

...

Pär

Jag skulle tycka det var as jobbigt att aldrig få släppa den rollen..

Kan va skönt att släppa alla hämningar lite då och då.

Min mormor sa alltid att:
"Livet är för viktigt för att tas på alvar"

PS Är de nån praxis på SMC att inte ha nån avatar lr :)

/R

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...