SMC/ dubbelmoral

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
hej V V!
jag har svårt att hålla med mina kollegor som smc Instruktör. Har du inte bilivit informerad om att det inte är tillåtet som instruktör att wheela göra stoppies etc. efter avslutatad kurs, vid sk fri körnining tycker jag absolut att du inte gjort något större fel. Alla leker när möjlighet ges vilket är ganska självklart. Att bara meddela dig att du inte längre är välkommen som instruktör, måste ligga något annat bakom, som jag inte vet.

ps. jag hämtar ut min nya hoj imorgon när jag kommer hem från spanien ds

mvh// Douglas på mobiltelefon i spanien

equinoxlb

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
2008 ZX-10r
Jag körde i gul grupp med Mikael som "personlig tränare" både den 14:e och 15:e och kan bara säga att SMC definitivt gör ett misstag här. Jag kan visserligen bara snacka för mig själv men det är betydligt roligare och mer lärorikt att ha en instruktör som kör tufft och som verkligen kan bidra till elevens utveckling. Genom att köra efter en aggressiv åkare inser man snabbt hur usel man egentligen är på att köra vilket i min mening är lika viktigt ur säkerhetssynvinkel som att veta hur exempelvis motstyrning funkar.
Ok, att köra hela rakan på bakhjulet är kanske inte det allra bästa ur föredömmesperspektiv men vem f-n bryr sig. Vi är vuxna människor och klarar av att se sånt utan att kasta oss ut på vägarna för att köra på bakhjulet allihopa.
Jag såg dessutom ett par andra instruktörer göra små wheelies under några av våra körpass (bl a en mitt framför näsan på mig på rakan i samband med att jag skulle jöra om!! Snacka om korkat!) och jag kan inte minnas att de blev tagna av banan...
Nej, det här var beklagligt, ett stort misstag, och...löjligt! Jag håller med om att det måste ligga nåt annat bakom.

Jag kan bara avsluta med att buga och tacka ordentligt för 2 lärorika (framförallt lördag) och förbaskat roliga dagar!

Johan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag trodde det var bra att slanga på bana, varenda jävel kör väl på bakhjulet och då är det väl bättre att göra det på banan än att göra det i trafiken? :va
Jaja, vad vet jag, jag slangar på allmän väg i alla fall...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
imaster skrev:
2327437 Jag trodde det var bra att slanga på bana, varenda jävel kör väl på bakhjulet och då är det väl bättre att göra det på banan än att göra det i trafiken? :va
Det är förbjudet hos alla bankörningsarrangörer som jag känner till att köra på bakhjulet. Bakhjulsåkning hör inte hemma på bana.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
kanske kan man få svar denna gången ..... ett enkelt Ja eller Nej räcker.....
Parced skrev:
2318367 Snälla ni läs vad jag har skrivit...

Betydelsen av det som står är i och för sig i betraktarens ögon men så himla otydligt är väl ändå inte budskapet
Så det är ok för instruktörer och wheela men inte instruktörsaspiranter?
Dubbelmoral?

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Mr K skrev:
2327925 kanske kan man få svar denna gången ..... ett enkelt Ja eller Nej räcker.....

Dubbelmoral?
Nej, det är inte ok.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Ducatista skrev:
2327958 Nej, det är inte ok.
Tack för ett rakt och bra svar. :tummenupp

Följdfråga:
Varför har inte de instruktörer som wheelat innan blivit avstängda? Kan det vara så att Tublen har någon personlig agg mot VV? Annars tycker jag det hela verkar lite underligt.

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
Mr K skrev:
2327965 Tack för ett rakt och bra svar. :tummenupp

Följdfråga:
Varför har inte de instruktörer som wheelat innan blivit avstängda? Kan det vara så att Tublen har någon personlig agg mot VV? Annars tycker jag det hela verkar lite underligt.
Snart har alla från SMC/skåne svarat utom Tublén:va

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
1078RS Pierobon
Mr K skrev:
2327925 kanske kan man få svar denna gången ..... ett enkelt Ja eller Nej räcker.....

Dubbelmoral?

Mr K, om du nu ska engagera dig i den här frågan så kan du väl åtminstone ta dig tid att läsa vad Parced svarade...
Jag bryr mig inte ett dugg om vad som hänt men läste i alla fall detta:

"Att vara aspirant innebär ungefär samma sak som att köra upp för körkort. Man håller sig inom de regler som är uppsatta annars får man inget körkort. Om sedan en instruktör gör en kort bakhjulskörning ut på start och mål så är detta inte heller acceptabelt och denna instruktör är vidtalad att detta är inte OK (ungefär som att jämföra med en böteslapp vid en trafikförseelse). Fortsätter detta beteende så är denna instruktör inte instruktör längre."

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2327560 Det är förbjudet hos alla bankörningsarrangörer som jag känner till att köra på bakhjulet. Bakhjulsåkning hör inte hemma på bana.
Det är min erfarenhet också, iaf när det är officiella körningar.
Är det mer kompisgäng som kör brukar wheelies vara tillåtna och uppskattade.
(Även på de mer seriösa arrangörernas körningar kan man se instruktörer köra bakhjul oftare än deltagare).

Eftersom tråden handlar om dubbelmoral tycker jag att VV borde tänka lite på vad han skriver i sitt första inlägg, snacka om att vända kappan efter vinden.
Först är utbildningen grym, sen suger den...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zmurfen skrev:
2328380 Snart har alla från SMC/skåne svarat utom Tublén:va
Well, hade du själv svarat på de "frågorna"? De är inte lite insinuanta...

Vad konstigt detta är förresten. Om en trafikpolis ser mellan fingrarna med fem fortkörningar och bötfäller den sjätte så ses han som en hygglig trafikpolis - en bra snut och inte en sån där jävla paragrafryttare, som tittar efter regskyltens placering och jävlas. Men i det här fallet krävs total likhet inför SMC:S regler.

Underlig diskussion...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Hyper skrev:
2328463 Mr K, om du nu ska engagera dig i den här frågan så kan du väl åtminstone ta dig tid att läsa vad Parced svarade...
Jag bryr mig inte ett dugg om vad som hänt men läste i alla fall detta:

"Att vara aspirant innebär ungefär samma sak som att köra upp för körkort. Man håller sig inom de regler som är uppsatta annars får man inget körkort"

Frågan kvarstår dock; Har VV blivit informerad om detta? Om man nu jämför med övningskörning blir du informerad antingen via handledaren eller via litteratur, om hur man skall bete sig i trafiken.

Har nu VV blivit informerad om vilka klara regler som gäller, har VV helt klart gjort fel.

Mvh//ZS

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bingo skrev:
2327560 Det är förbjudet hos alla bankörningsarrangörer som jag känner till att köra på bakhjulet. Bakhjulsåkning hör inte hemma på bana.

Jag vet att det inte är tillåtet men det har ju framkommit med all önskvärd tydlighet att han inte var ensam på kursen om att wheela men hade "vett" nog att göra det när banan var tom. Det var det jag tyckte var märkligt, bättre han gör det där än på den skymda 70-vägen därifrån.

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
Förlåt VV men här får du inte heller några sympatier. Du har ju själv samma dubbelmoral som du ondgör dig över, så snacka om att kasta sten i glashus.

Min kusin gick SMCs Sporthojs-Instruktörskursen samtidigt med dig och redan där gjorde man klart vad som krävs av en SMC-instruktör. Du var väl medveten om risken att bli utslängd när du drog upp hojen på bakhjulet. Att gnälla över att du och ingen annan blev utslängd är bara barnsligt. Du ertappades med fingrarna i kakburken, acceptera det och ta det som en man.

Trodde att man skulle hjälpa och inte stjälpa för sina polare, för vad du egentligen har lyckats med med denna tråden är att se till att det kommer att bli stenhård focus på att alla som kör det minsta på bakhjulet nu kommer att kastas ut. Även dina instruktörs-polare. Hoppas de då tackar dig ordentligt, som den polare du är.

Ursäkta mitt irriterande inlägg i debatten, men griniga karlar är det värsta jag vet :gråta :rullandeu

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
AlexH skrev:
2332744 Förlåt VV men här får du inte heller några sympatier. Du har ju själv samma dubbelmoral som du ondgör dig över, så snacka om att kasta sten i glashus.

Min kusin gick SMCs Sporthojs-Instruktörskursen samtidigt med dig och redan där gjorde man klart vad som krävs av en SMC-instruktör. Du var väl medveten om risken att bli utslängd när du drog upp hojen på bakhjulet. Att gnälla över att du och ingen annan blev utslängd är bara barnsligt. Du ertappades med fingrarna i kakburken, acceptera det och ta det som en man.

Trodde att man skulle hjälpa och inte stjälpa för sina polare, för vad du egentligen har lyckats med med denna tråden är att se till att det kommer att bli stenhård focus på att alla som kör det minsta på bakhjulet nu kommer att kastas ut. Även dina instruktörs-polare. Hoppas de då tackar dig ordentligt, som den polare du är.

Ursäkta mitt irriterande inlägg i debatten, men griniga karlar är det värsta jag vet :gråta :rullandeu

Konstigt att inga konsekvenser fick råda då man tog alla de andra med fingrarna i kakburken....t.o.m en deltagaresom blev omslangad på rakan....utan att nått hände. Nä det är SMC skånes saddam hussein alias tuben som fick maktnoja. patetiskt....

Zilversurfer skrev:
2319860 hej V V!
jag har svårt att hålla med mina kollegor som smc Instruktör. Har du inte bilivit informerad om att det inte är tillåtet som instruktör att wheela göra stoppies etc. efter avslutatad kurs, vid sk fri körnining tycker jag absolut att du inte gjort något större fel. Alla leker när möjlighet ges vilket är ganska självklart. Att bara meddela dig att du inte längre är välkommen som instruktör, måste ligga något annat bakom, som jag inte vet.

ps. jag hämtar ut min nya hoj imorgon när jag kommer hem från spanien ds

mvh// Douglas på mobiltelefon i spanien

tack Douglas.....du vågar ju iaf stå emot guden tuben som är huvudinstruktör för röd grupp....wow!!!!
om han nu blev tjurig över att han inte själv kan slanga så kunde han frågat så hade jag hjälpt honom.....:va
Nä,smc har olika regler för olika individer.....helt otroligt!!!!

Last edited:

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
uhm.. ingen!
Fundering:
"Att skjuta någon, men inte åka fast är ok..???
Men att skjuta någon och sedan åka dit för det, är inte ok... bara för att andra inte åkt fast tidigare?"

Jag antar att du blivit informerad om att slangning var förbjuden. Ännu hårdare kollas väl de som är instruktörs-trainees antar jag. :va

Att bli orättvist behandlad är en del av livet ibland. Som jag skrev tidigare känns det dock konstigt att endast en förseelse bidrog till att man "skickade dig"..

Enligt mig borde du tagit detta i efterhand med Tublén och övriga i SMC som var på plats vid tillfället..och inte här på SH.

just my 5 cent.
:pannkyss

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept