SMC Försäkrings FAQ (med bla bankörningsinfo)

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
trafikförsäkring

hej

finnes någon trafikförsäkring att teckna månadsvis, med andra ord just för en månad. Då hojen brukas i mycket liten utsträckning.

tack Daniel

danielsaveman@otmail.com

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Alla försäkringar som inte är året runt går att ställa av och på som man vill. Om du vill så ställer du på hojen i en månad och sedan ställer av den. Då har du en försäkring som gäller i 1 månad. Du börjar förstås med att ringa försäkringsbolaget och teckna en trafikförsäkring innan du ställer på den. När du ställer av den så sköter sig återbetalningar av premier automatiskt!

/ Johan

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Alla försäkringar som inte är året runt går att ställa av och på som man vill. Om du vill så ställer du på hojen i en månad och sedan ställer av den..../ Johan
Ja eller så ställer du av o på typ 40 ggr per säsong som jag gjorde förra sommaren :) Det går faktiskt snabbt och smidigt på internet och telefon. Detta gäller LF basförsäkring.

Men idag kom nya besked från LF; bara för att jag skrivit mig i ett annat län så gäller min försäkring inte längre på bana... Ringde förstås till LF direkt och påpekade att jag haft den här försäkringen länge och den alltid har gällt på bana (med dubbel självrisk) men då säger surjämten bara "-Jahaaa du har flyttat hit, jamen vi har andra regler än i LF Stockholm förstår du."

Så nu ska jag hitta ett annat försäkringsbolag. Folksam tex; de sa att deras basförsäkring gäller på bana (alla typer av arrangörer).

Last edited:

insekten

Guest
Pratade med en utredningsman på folksam för ett tag sedan.
Den där befattningen som granskar alla ärenden med lupp.
Jag ville kolla om våran försäkring gäller vid vanligt bankörning typ lugnt tempo osv och vad som igentligen gäller.

Nytt är nu att INGEN av deras försäkringar gäller vid annordnade bandagar eller bankörning överhuvudtaget om det inte är UTBILDNING genom SMC.

TEX på vissa smc kurser får folk köra på lunchen, då gäller inte försäkringen.
bandagar i övrigt..täcks inte av försäkringen.

Tidigare när jag kollat har deras försäkring gällt, vilken den gjort om det inte har rört sig om träning eller tidtagning eller förberedelse inför tävling.

Men nu gäller alltså INTE någon av folksams försäkringar för någon typ av bankörning UTOM just SMC KURS.

Och han berättade att det kommer bli svårare och svårare att få ut ersättning för skador framöver då allt kommer utredas väldigt ingående. Jag insåg att det blir bara värre o värre med dessa försäkringsbolag misstänker dom minsta lilla sak inte stämmer..då kommer dom bestrida dig civilrättsligt (har själv råkat ut för det med min bil) då faller bevisbördan på dig. och du får betala alla kostnaderna själv. (deras sätt att slippa betala)

qin4st

Call me Queen
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Suzuki (såld)
Pratade med en utredningsman på folksam för ett tag sedan.
Den där befattningen som granskar alla ärenden med lupp.
Jag ville kolla om våran försäkring gäller vid vanligt bankörning typ lugnt tempo osv och vad som igentligen gäller.

Nytt är nu att INGEN av deras försäkringar gäller vid annordnade bandagar eller bankörning överhuvudtaget om det inte är UTBILDNING genom SMC.

TEX på vissa smc kurser får folk köra på lunchen, då gäller inte försäkringen.
bandagar i övrigt..täcks inte av försäkringen.

Tidigare när jag kollat har deras försäkring gällt, vilken den gjort om det inte har rört sig om träning eller tidtagning eller förberedelse inför tävling.

Men nu gäller alltså INTE någon av folksams försäkringar för någon typ av bankörning UTOM just SMC KURS.

Och han berättade att det kommer bli svårare och svårare att få ut ersättning för skador framöver då allt kommer utredas väldigt ingående. Jag insåg att det blir bara värre o värre med dessa försäkringsbolag misstänker dom minsta lilla sak inte stämmer..då kommer dom bestrida dig civilrättsligt (har själv råkat ut för det med min bil) då faller bevisbördan på dig. och du får betala alla kostnaderna själv. (deras sätt att slippa betala)

...så om jag förstår det hela rätt så räcker min halvförsäkring på folksam om jag deltar i SMC's BKK så länge jag bara deltar på kursen (och inte lajar runt och välter på banan på typ lunchrasten eller nått)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...så om jag förstår det hela rätt så räcker min halvförsäkring på folksam om jag deltar i SMC's BKK så länge jag bara deltar på kursen (och inte lajar runt och välter på banan på typ lunchrasten eller nått)

Ja, den gäller precis som vid körning på väg.

qin4st

Call me Queen
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Suzuki (såld)
Ja, den gäller precis som vid körning på väg.

Jaha men vid närmare eftertanke (jag är väl lite trög:huvet) så ingår inte vagnskada då jag inte har den helförsäkrad, varesig på bana eller väg. Jag snackade preziz med Folksam och det räcker med att jag ringer och helförsäkrar hojen (dagen/timmen) innan bkk så gäller vagnskad oxå ifall ifall:näsblod
Btw är det någon som har koll när kurserna släpps?:va

Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jaha men vid närmare eftertanke (jag är väl lite trög:huvet) så ingår inte vagnskada då jag inte har den helförsäkrad, varesig på bana eller väg. Jag snackade preziz med Folksam och det räcker med att jag ringer och helförsäkrar hojen (dagen/timmen) innan bkk så gäller vagnskad oxå ifall ifall:näsblod
Btw är det någon som har koll när kurserna släpps?:va

Tyvärr är det inte bara att ringa och beställa en helförs när du redan har halv. Man kan bara byta på helårsbasis, alltså när det gått 1 år sedan du sist tecknade avtal.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024