Ahh fan - Wiseguy och Carnivore - jag kan inte låta bli att kommentera..
Ska försöka att undvika att liksom försvara SMC - men, komma med lite objektive vinklingar i besluts processen..
SMC är hojåkare - alla kategorier - och vi ägs av Er som är medlem - så när dagen är slut är det Ni som ska vara med att styra vad vi gör i klubben! Därför tycker jag sporthoj.com är skittbra för här är det pang på rödbetan direcKt - feed-back..
Runt att klistra på en skyddshjälm är
texten i föreskriften: Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen målas. Dekal eller liknande som satts på av hjälmtillverkare berörs dock inte av bestämmelsen, om hjälmen godkänts i detta utförande. Typgodkänt reflexmärke berörs inte heller av bestämmelsen. För att hjälmen skall synas ordentligt från olika håll bör den förses med typgodkända reflexmärken anbringade framtill, baktill och på vardera sidan.
Därför kontaktade vi alla hjälm producenter vi ku hitta... Kanske vi kommer se hjälmar med Medical Card fabriks monterat..
Vi har under besluts processen varit i tight kontakt med en mäktig amerikansk State Ambulance Chief som kör på med detta - bland annat hos Top Gun folket. Sedan Ambulance Motorcycle Club. Dvs vi har haft ambulance folk internationalt i EU och USA som rådgivare.
Sedan har FIMs Medical Panel - som är GP tävlingsläkare och akut läkare civilt med i processen. Vi har även haft samma dialog med flera svenske ambulans chefer.
Alla gav tummen up och sa´ kör på SMC.
Självfallet har det varit diskussioner om det att ta hjälmen av - här stridas det mellan fackfolket. Det man är överens om är att andas patienten inte - av med hatten direcKt!
Informationen på hjälmkortet har oxå varit flitigt diskuterat - det är skillnader på vilka info´s som ambulansfolket kan få på plats i dom olika länder. Kortet är inga och får inte vara en medicinsk bergsäker diagnos! Det är endast rättnings givande info som snabbt ska info om t. ex. en opererad ryggskada som gör man ska vara extra försiktig, hjärtmedicin, diabetes eller dylikt som kan vara anledning, etc..
Ambulans personalen vett att det kan vara en annan person som har lånad hjälmen!
Jag var förtalare för QR code´s och även nästa chip generation - men, hanteringen blev för kostsam och bökig. Viktigst var dock att ambulans folket sa; Jesper, en blodig, stökig MC olycka en mörk och regnig natt med en alvårligt skadat - då ska allt gå mycket mycket fort - och det är bara att glömma smartphone´s som saknar internet connection - Vi har inte tid att fumla med sånt - Vi har massor av annan livsräddande elektronik vi ska ha igång!
Att få nått igenom hos EU, tar alldeles för lång tid och lösningen riskar att bli för komplex och dyr. Vi ville göra nått nytt som ku ge motorcyklismen ett ansikte som visar att vi tar eget ansvar - dvs bättra på ett image som inte var så där värst bra...
Jag tycker vi lyckas med det - Ministern uttalet sig om motorcyklisternas eget säkerhets initiativ, prime time TV fick och en mängd presse i stort. Sen har vi fått bra kontakt med ambulans folket - våre viktigaste kompisar i en nöds situation.
Vi var även runt på Trafikverket med uppfinningen - och tro det eller ej - men, Skyltfonden finansierade projektet. Självfallet ska en utvärdering göras.
Jupp, sen var det kul att vi ku få iväg ett gäng SMC loggar - fast det var inte anledningen till projektet..
Men, det är fasigen inte enkelt att vara först...