SMC klistermärke på hjälm.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Eller så lånar man inte ut sin hjälm. En hjälm är personlig och då andra använder den försämras passformen på ditt huvud. Vet inte hur stor roll det faktiskt spelar i praktiken men varför ta risken för att nån annan är för snål för att köpa sig en egen hjälm.

Världens snyggaste brewd som vill ha skjuts hem från stranden när hennes kläder blivit stulna?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Världens snyggaste brewd som vill ha skjuts hem från stranden när hennes kläder blivit stulna?
Så då ska man köra utan hjälm själv, passageraren ha en som är tre storlekar för stor och hon ska inte heller ha några skyddskläder på sig? Det är liksom tre fel av tre möjliga. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Så då ska man köra utan hjälm själv, passageraren ha en som är tre storlekar för stor och hon ska inte heller ha några skyddskläder på sig? Det är liksom tre fel av tre möjliga. :hihi

Icke då, det är ju skinn längst ut.
 

Täppas

Guest
Vad händer om man stoppar in kortet i fodret på hjälmen utan att ha satt klibban på hjälmen... :va
Och om man ännu djärvare till och med ger räddningspersonal samma info som försäkringsbolag och dessutom tipsar om att det kan vara listigt att kika i hjälmen vid en olycka.... bara på ren chans...:rolleyes:
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
du e tjörd!!! dekalen sitter juh på backsidan av hjälmen å dem kommer att flima den å se alla dina upgifter å sitta i ditt garage å vänta med battoneng i näven!!!

:7peta Dekalen talar om att det finns en lapp inuti hjälmen som innehåller medicinsk information och vem du är. Dom kan filma dekalen hur mycket dom vill :smasha
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Risken finns väl alltid om det inte är lagligt, men jag tror inte ens en vanlig polis känner till att man inte får ha det på sin hjälm. Så risken att bli bötfälld är väldigt liten och man behöver inte oroa sig.

Har målat många hjälmar (som går under samma regel som klistermärke på hjälm) och har aldrig hört att någon fått några problem av det och en målad hjälm syns mycket tydligare än ett klistermärke..
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
För övrigt dumt att ha en lapp innanför hjälmen då det i många fall är strängt förbjudet att ta av hjälmen på en förolyckad. Detta borde SMC veta om?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Strängt förbjudet??? :va

Enligt de ambulansförare jag känner så är det helt beroende på situation.

I vissa fall sa jag. Men visst du har rätt, lappen är väl enbart riktad till ambulanspersonal som vet vad dom gör. Men de fall då man inte får ta av hjälmen kan det ju ändå vara rätt bra att komma åt lappfan kan jag tycka.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
SMC informerade samtliga MC försäkringsbolag på möte januari 2012 om SMC Medical Card - Alla tyckte bra om detta initiativ, inga så några problem runt ersättningar, även om Transportstyrelsen inte gick på SMCs väg - med att tillåta stickers. Tvärtom, höstade inte Transportstyrelsen goodwill bland försäkringsbolagen.

Se där, ni har ju faktiskt frågat de dominerande försäkringsbolagen. Dessutom utrett juridiska möjligheterna till nedsättning och utebliven ersättning enligt trafikskadelagen. Förstår att det kanske är för långt att få med allt det där i informationen. Men det är synd att ni känner att ni måste hänvisa till "försäkringsbolagens representant" (som inte finns) när ni verkligen har gått till botten i frågan. Ni får liksom inte cred för ert arbete då.

Att SMC sedan kan anses göra "civil olydnad" är en annan sak, och det står SMC för.

Ja, mycket tokerier ska man vara med om bara för att man är för snål för att lämna SMC (rabatten på försäkringen är gedigen, tack SMC!). Ena stunden utmålas man som en förare med extremt beteende och nästa stund får man höra att man stöttar en organisation som tycker att civil olydnad är okej som om man vore ett ungdomsparti på yttersta vänsterkanten :D.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Diskussionen om klistermärken/dekaler på hjälmen leder osökt till frågan hur polis/försäkringsbolag ställer sig till actionkamerafästen (GoPro/Contour/etc) som klistras fast på hjälmarna. Är det någon här som vet? Eller åker alla runt som outlaws? :7peta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu kommer jag att låta lite negativ här, vilket kanske inte riktigt är meningen. Jag tror fortfarande SMC finns här för oss.

Iden i grunden är ju bra. Kontakt/identifieringsinformation om den skadade. Sådant är alltid bra ifall det finns lättillgängligt.
Men sen tycker jag resten inte är riktigt igenomtänkt. Man har liksom bakat in för mycket i den, i grunden, bra idén.
Som de punkter som tagits upp hittills:
-Klistermärke på hjälm inte tillåtet
-Risk för att fel person har hjälmen och därav går ej uppgifterna ej att lita på. Kommer sjukvården ta på sig ansvaret ifall man felbehandlar en person enligt de uppgifter som finns i hjälmen..?
-Man måste avlägsna hjälmen för att komma åt informationen.

Det känns som att man velat få ut SMC:s logga på så många hjälmar som möjligt och inte riktigt tänkt hela vägen under tiden.

Man hade kunnat t.ex. lobba inom EU för att utrusta alla hjälmar med chip som går att avläsa utan att avlägsna hjälmen. Fast detta hade ju inte tagit bort risken för förväxling. Samt att all räddningspersonal skulle vara tvungna att ha någon form av chipläsare, osv.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu kommer jag att låta lite negativ här, vilket kanske inte riktigt är meningen. Jag tror fortfarande SMC finns här för oss.

Iden i grunden är ju bra. Kontakt/identifieringsinformation om den skadade. Sådant är alltid bra ifall det finns lättillgängligt.
Men sen tycker jag resten inte är riktigt igenomtänkt. Man har liksom bakat in för mycket i den, i grunden, bra idén.
Som de punkter som tagits upp hittills:
-Klistermärke på hjälm inte tillåtet
-Risk för att fel person har hjälmen och därav går ej uppgifterna ej att lita på. Kommer sjukvården ta på sig ansvaret ifall man felbehandlar en person enligt de uppgifter som finns i hjälmen..?
-Man måste avlägsna hjälmen för att komma åt informationen.

Det känns som att man velat få ut SMC:s logga på så många hjälmar som möjligt och inte riktigt tänkt hela vägen under tiden.

Man hade kunnat t.ex. lobba inom EU för att utrusta alla hjälmar med chip som går att avläsa utan att avlägsna hjälmen. Fast detta hade ju inte tagit bort risken för förväxling. Samt att all räddningspersonal skulle vara tvungna att ha någon form av chipläsare, osv.

Alla goda ideér går att skjuta i sank med rätt argument.

Men samtidigt så om du vet med dig att du brukar låna ut din hjälm så är det inte så svårt att strunta i kortet och klistermärket.
Att klistermärket inte är tillåtet stämmer inte då SMC kollat detta med berörda instanser, se Galne Danskens svar.
Att det ligger i hjälmen är nog för att det är det enda stället där du kan lägga kortet samt indikera med ett märke att informationen finns att tillgå där.

Det finns inga universiella lösningar som passar 100%, men personligen anser jag att det är ett kanoninitiativ. Personligen så har jag kortet där för att det blir ytterligare ett ställe där de kan identifiera mig om jag inte kan göra det själv, men inte för att jag har några sjukdomar. Men ta min far till exempel som äter Varan, de får ett halsband som de bär för att akutpersonal skall känna till det ifall något händer... ett halsband kan lätt slitas av om man trillar omkull och glider på asfalten eller igenom ett buskage, då är det väl ändå ganska bra med YTTERLIGARE ett sätt att informera om detta.

Och det med att ta av hjälmen, liv går före allt, även risken att förlama någon. Det får man lära sig på de flesta HLR/ABC-kurser. ;)


Som vanligt så kan man välja att se glaset halvfullt eller halvtomt... ;)

EDIT:
Angående att lobba i EU om att få till ett chip för att lösa det hela så visst, det hade man kunnat göra och det hade tagit sin tid och förmodligen hade ett gäng olika standarder kommit ut. Personligen får det alternativet mig att tänka på historien man hörde när man (jag) var liten om hur NASA utvecklade en penna som kunde användas i rymden, de löste det med en bläckpenna med 7 atmosfärers tryck och det kostade satans massa dollars. Ryssarna löste det för några ören, när de blev tillfrågade hur de gjorde så la de fram en blyertspenna. ;)
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Klistermärkets vara eller icke vara på grund av regler känns ganska löjlig. Att kalla det för civilolydnad är att dra det ett par ljusår för långt. Hur många kör med det däckmärke och modell motorcykeln registrerades med när den var ny? Ni vet väl att era motorcyklar inte är helfordonsgodkända. :D
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
historien man hörde när man (jag) var liten om hur NASA utvecklade en penna som kunde användas i rymden, de löste det med en bläckpenna med 7 atmosfärers tryck och det kostade satans massa dollars. Ryssarna löste det för några ören, när de blev tillfrågade hur de gjorde så la de fram en blyertspenna. ;)

En lite mytomspunnen historia det där.

NASAs astronauter använde också blyertspennor tills de insåg att de inte var bra då dels spetsen gick av, men främst att de var av brännbart material. Efter branden på Apollo 1 belöts det att inga brandfarliga material fick användas ombord och därför fick de köpa rymd-bläckpennor av "the Fisher Pen Company" som investerat 1 miljon USD i projektet. Dessa pengar kom inte från NASA över huvud taget. NASA beställde 400 exemplar av denna penna och året efter köpte Sovjet 100 likadana från Fishers Pen Company. Både USA och Sovjet betalade $2.39 per penna.

För övrigt var dessa pennor gjorda för att fungera i från -45°C till +200°C, vet inte hur väl en blyertspenna fungerar i de temperaturerna men antagligen inte helt optimalt.

Lite historia såhär på onsdagförmiddagen :)

Sorry för OT
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ahh fan - Wiseguy och Carnivore - jag kan inte låta bli att kommentera..

Ska försöka att undvika att liksom försvara SMC - men, komma med lite objektive vinklingar i besluts processen..

SMC är hojåkare - alla kategorier - och vi ägs av Er som är medlem - så när dagen är slut är det Ni som ska vara med att styra vad vi gör i klubben! Därför tycker jag sporthoj.com är skittbra för här är det pang på rödbetan direcKt - feed-back..

Runt att klistra på en skyddshjälm är texten i föreskriften: Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen målas. Dekal eller liknande som satts på av hjälmtillverkare berörs dock inte av bestämmelsen, om hjälmen godkänts i detta utförande. Typgodkänt reflexmärke berörs inte heller av bestämmelsen. För att hjälmen skall synas ordentligt från olika håll bör den förses med typgodkända reflexmärken anbringade framtill, baktill och på vardera sidan.

Därför kontaktade vi alla hjälm producenter vi ku hitta... Kanske vi kommer se hjälmar med Medical Card fabriks monterat..

Vi har under besluts processen varit i tight kontakt med en mäktig amerikansk State Ambulance Chief som kör på med detta - bland annat hos Top Gun folket. Sedan Ambulance Motorcycle Club. Dvs vi har haft ambulance folk internationalt i EU och USA som rådgivare.
Sedan har FIMs Medical Panel - som är GP tävlingsläkare och akut läkare civilt med i processen. Vi har även haft samma dialog med flera svenske ambulans chefer.
Alla gav tummen up och sa´ kör på SMC.

Självfallet har det varit diskussioner om det att ta hjälmen av - här stridas det mellan fackfolket. Det man är överens om är att andas patienten inte - av med hatten direcKt!

Informationen på hjälmkortet har oxå varit flitigt diskuterat - det är skillnader på vilka info´s som ambulansfolket kan få på plats i dom olika länder. Kortet är inga och får inte vara en medicinsk bergsäker diagnos! Det är endast rättnings givande info som snabbt ska info om t. ex. en opererad ryggskada som gör man ska vara extra försiktig, hjärtmedicin, diabetes eller dylikt som kan vara anledning, etc..
Ambulans personalen vett att det kan vara en annan person som har lånad hjälmen!

Jag var förtalare för QR code´s och även nästa chip generation - men, hanteringen blev för kostsam och bökig. Viktigst var dock att ambulans folket sa; Jesper, en blodig, stökig MC olycka en mörk och regnig natt med en alvårligt skadat - då ska allt gå mycket mycket fort - och det är bara att glömma smartphone´s som saknar internet connection - Vi har inte tid att fumla med sånt - Vi har massor av annan livsräddande elektronik vi ska ha igång!

Att få nått igenom hos EU, tar alldeles för lång tid och lösningen riskar att bli för komplex och dyr. Vi ville göra nått nytt som ku ge motorcyklismen ett ansikte som visar att vi tar eget ansvar - dvs bättra på ett image som inte var så där värst bra...

Jag tycker vi lyckas med det - Ministern uttalet sig om motorcyklisternas eget säkerhets initiativ, prime time TV fick och en mängd presse i stort. Sen har vi fått bra kontakt med ambulans folket - våre viktigaste kompisar i en nöds situation.

Vi var även runt på Trafikverket med uppfinningen - och tro det eller ej - men, Skyltfonden finansierade projektet. Självfallet ska en utvärdering göras.

Jupp, sen var det kul att vi ku få iväg ett gäng SMC loggar - fast det var inte anledningen till projektet..

Men, det är fasigen inte enkelt att vara först...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top