SMC söker ”100 sporthojs Instruktörer!”

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC söker ”100 sporthojs Instruktörer!” :banana

SMC satsar nu och söker ett stort antal sporthojs instruktörsämnen, letandet sker på bl. a www.sporthoj.com

”Vi ska utbilda ett rikstäckande nätverk av mycket kompetenta sporthojsinstruktörer, som kommer att arrangera mängder av trafiksäkerhetshöjande kurser för oss sporthojsförare” säger SMCs trafiksäkerhetsansvarige Jesper Christensen –> Galne Dansken!

”Vi söker några av Sveriges klokaste sporthojsåkare – de som med pedagogiskt sinne kan förklara för de andra i riskgruppen att trafiksäkerhet börjar med rätt attityd – innan man kan börja utveckla tekniska körfärdigheterna.”

Kandidater kan anmälda sig här på www.sporthoj.com/smc fram till 15 april.

Sedan kallas de bästa till Idolliknande intervjuer som kommer att hållas runt om i Sverige i början av maj. Den som klarar denna tuffa uttagning får sedan vara med på utbildning 2 – 5 juni på Kinnekulle Ring. Kursen kommer att innehålla pedagogik, fakta om motorcykelolyckor samt avancerad broms- och kurvteknik med tydliga kopplingar till körning i trafik.

Endast de som klarar av kursen kan efteråt kalla sig SMC Sporthojsinstruktör och blir en del av en mycket kompetent och exklusiv skara utvalda hojåkare – som i sin tur ska arrangera kurser på t. ex. banor runt om i Sverige.

Syftet är att olyckstalen kommer att minska för den mest utsatta gruppen, de som kör sporthoj

Vill Du veta mer?
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/nyheter.asp?dw=d&n=228
eller
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/022-022-205.pdf
eller - Häng med i tråden här….

eller anmäld intresse direkt på www.sporthoj.com/smc

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Verkar Bra initiativ. Skulle man ha en chans tror ni, en vanlig landsvägsjocke som kör lite bana varje säsong? Har iofs kört 2-hjuliga fordon sedan 2 års ålder utan att klota. Kalla mig feg, eller kalla mig duktig! :tungan

Jobbar ju som produktionstekniker, så att lära ut ingår ju redan i mitt arbete.

/X-up

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Några frågor först.

1. Måste man ha gatreggad hoj?
2. Vilka datum är aktuella?
3. Blir kunderna rädda om dom ser att instruktören har skrapat ställ?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
GSXR1100R skrev:

Var det inte du som höll dig på hjulen förra året?

Tycker det verkar intressant. Har ju tom köpt en gathoj - och är dessutom en utomordentligt normal person. Anmäler mig snarat !

Bra initiativ !

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Webspy skrev:
Var det inte du som höll dig på hjulen förra året?

Tycker det verkar intressant. Har ju tom köpt en gathoj - och är dessutom en utomordentligt normal person. Anmäler mig snarat !

Bra initiativ !
Jag körde omkull på MM igår :gnissla

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Några frågor först.

1. Det får vi kolla upp

2. Vecka 22 torsd -> sönd. är utbildningen på Kinnekulle.

Sen är det frågan hur mycket körninger som Du som Instruktör eller dit lokala SMC Län vill arrangera. Du kanske blir ganska åksugen och vill hjälpa dine andra sporthojs instruktörs kollegor i andra Län - med deres övninger.

Vi ve ha folk som vill ta och vågor att ta i - som fixar körninger och ser möjligheter innanom SMC´s reglar (och funkar dom inte bra - får man väll se över dom sen!)

(Jag vett instruktörer som körer varje måndag kväll - och sen ofta lördagar.. (sen finns det ju dom som kör mycket mindra)

3. Gissar att kunderna kommer se Instruktörna som ett spegel av verkligheten - om inte är instruktörna inte trovärdiga - eller hur?
Om du frågor om vi fixar nya skinnställ till instruktörna är det något annat :D

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Galne Dansken skrev:
1. Det får vi kolla upp

2. Vecka 22 torsd -> sönd. är utbildningen på Kinnekulle.

Sen är det frågan hur mycket körninger som Du som Instruktör eller dit lokala SMC Län vill arrangera. Du kanske blir ganska åksugen och vill hjälpa dine andra sporthojs instruktörs kollegor i andra Län - med deres övninger.

Vi ve ha folk som vill ta och vågor att ta i - som fixar körninger och ser möjligheter innanom SMC´s reglar (och funkar dom inte bra - får man väll se över dom sen!)

(Jag vett instruktörer som körer varje måndag kväll - och sen ofta lördagar.. (sen finns det ju dom som kör mycket mindra)

3. Gissar att kunderna kommer se Instruktörna som ett spegel av verkligheten - om inte är instruktörna inte trovärdiga - eller hur?
Om du frågor om vi fixar nya skinnställ till instruktörna är det något annat :D
Ok jag har anmält mig men måste kolla med min kollega först, vi hade tänkt vara på MC semester i Norge V22, men om han är sugen på detta och får plats så är vi intresserade.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp bra ide anser jag....synd att man inte har kortet själv än men men det finns så många som är bättre än mej på att köra så jag överlämnar det åt dom....

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Blir nog skoj!
När ung kan man vänta sig att få träffa IDOL juryn?

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
GSXR1100R skrev:
Några frågor först.

lite skrapat måste väll stället vara om man vart med om lite..... skall jag lära mig o göra nått så vill ju inte jag göra det utav en som inte har erfarenhet! det e som å gå grund skolan o ha en plogbilsförare till o utbilda dig i religion....

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Lindén skrev:
lite skrapat måste väll stället vara om man vart med om lite..... skall jag lära mig o göra nått så vill ju inte jag göra det utav en som inte har erfarenhet! det e som å gå grund skolan o ha en plogbilsförare till o utbilda dig i religion....
Jag kan lära er hur man vurpar...

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
CorbenDallas skrev:
Det är ett skitgöra o alla klagar på att det är för dyrt :tungan

DU säger det är ett skitgöra. Hur vet du det är ett skitgöra ?
Har DU varit instruktör för SMC ?

DU klagar över det är dyrt. + en del till men inte alla som du skriver.
Men om man ser till vad man får för pengarna hos SMc skåne är det skitbilligt.
kör du med danskarna får du betala MER för ren bantid. här får du en hel utbildning

på vår hemsida ser du hur vi får fram siffrorna till dagarna. allt är enkelt plus och minus.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
what´s in it for me? Om man skulle signa upp alltså? Är det tal om nån deg eller är det ideellt(stavning)?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Manne skrev:
what´s in it for me? Om man skulle signa upp alltså? Är det tal om nån deg eller är det ideellt(stavning)?

Det är ideellt (stavning) :tummenupp

Sen är det idag skillnader mellom olika ställen i Sverige (SMC).. Som huvudregel ges mil ersättning (statens takster).
Några koster på sig Traktamente - andra ser det som prioritet att hålla deltagerpriset nere...

Tänk istället att det vi gör nu är att bygga hur vi vill ha det i framtiden - och vi får väl ha kurser med olika (ekonomisk) inriktning.

Idag finns inga sponsring/tillskot av däck, olja, skinnställ, etc., - men, risken finns väll att vi frågor någon om sponsring..

California Superbike School kommer under årets gång att ha en kurs speciellt vart Sporthoj Instruktörna kan ha möjlighet att delta på "special conditions" - syftet för dom är bl. a att kolla om det finns några som har talang att gå vidare och jobba för att bli CSS Instruktör -
och då blir det kommercielt att jobba som Instruktör!

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Blade
X-up skrev:
Verkar Bra initiativ. Skulle man ha en chans tror ni, en vanlig landsvägsjocke som kör lite bana varje säsong? Har iofs kört 2-hjuliga fordon sedan 2 års ålder utan att klota. Kalla mig feg, eller kalla mig duktig! :tungan

Jobbar ju som produktionstekniker, så att lära ut ingår ju redan i mitt arbete.

/X-up

skulle inte kalla dig något av det, men det skulle ju kunna vara så att anledning till att du inte klotat någon gång är att du helt enkelt inte kört tillräckligt länge på gränserna. :7peta

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Kungen skrev:
DU säger det är ett skitgöra. Hur vet du det är ett skitgöra ?
Har DU varit instruktör för SMC ?

DU klagar över det är dyrt. + en del till men inte alla som du skriver.
Men om man ser till vad man får för pengarna hos SMc skåne är det skitbilligt.
kör du med danskarna får du betala MER för ren bantid. här får du en hel utbildning

på vår hemsida ser du hur vi får fram siffrorna till dagarna. allt är enkelt plus och minus.

Ironin ÄR död...
Kolla smilisen Kungen! (Det var den här jag använde -> :tungan ) Jag ironiserar över mig själv (eller så var i alla fall tanken). Det var mao inte min mening det skulle missuppfattas.
Och ja, jag har kört som instruktör/föråkare för SMC tänka sig...

PS. Ni som tänker missuppfatta mitt inlägg längre upp, hoppa över det är ni snälla... DS

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0