SMC School Skåne kursdagar 2025 Knutstorp och Sturup Raceway

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tänkte lägga ut lite info här om SMC Skånes körningar på storbana 2025. Jag är instruktör och hjälper även till med lite andra saker inom SMC Skånes Schoolverksamhet, så har ni lite koll på min roll i det hela.

Dagarna släpps den 16 januari för hela säsongen. Det är klokt att gå in och anmäla sig så fort som möjligt då våra kurser i princip alltid är fullbokade i god tid innan det är dags.

Lite allmänt om våra kurser:

Det är inte en renodlad bandag där du filar på din varvtid, har du det intresset rekommenderar jag varmt SMC Sport. Det är dock en hel del som kör Sport som också kör i School. Grundkunskaperna i hojkörning har samma syfte oavsett om man ska köra på landsväg eller bli snabb i road racing, svarta sidan ner så säkert som möjligt.
”To finish first you must first finish” eller ”Win at the slowest possible speed” är fina klassiska motorsportcitat! :)

Målet skiljer sig dock åt en del mellan Sport och School, SMC Schools syfte är att fortbilda oss för att sträva mot målet att minska antalet döda och allvarligt skadade motorcyklister. Och att undvika Sveriges vanligaste MC-olycka, tappad hoj på garageuppfarten eller i låg hastighet. Oftast bara hojskador (dyrt och ökar våra premier så klart) men även en del jobbiga fotskador tex, som kan ha stor påverkan på ens vardag, ger inga tidningsrubriker men kan ha stora konsekvenser ändå. Skönt att slippa!

Alltså vill vi bli bättre körtekniskt, men också mentalt. Lära oss körtekniker och att lyssna på kroppen. Vi tränar bromsning, gaskontroll, styrning, blicken, sittställning, förankring, fotposition bland annat. Vi snackar allt möjligt hojrelaterat. Vi har ofta små grupper, tre till fem deltagare per instruktör, ofta med en aspirant (blivande instruktör), så man får mycket feedback under dagen, vi har tid att kika på dig och jobba tillsammans för att nå resultat.

För att göra detta på ett bra sätt har vi ett utbildningsmaterial som är uppdelat i fyra steg (egentligen tre för det fjärde är helt enkelt vad du vill träna på). Mer om detta och hela kursmaterialet finns på SMC:s hemsida. Värt att nämna att utbildningen också är certifierad, vilket innebär vadå egentligen?!? Kort och gott så innebär det att ett externt organ tittar på allt från kursmaterial till utförande. Detta ger oss en jämnare kvalitet och ställer krav på oss som organisation. Finns massor med information om detta också på hemsidan för den som är intresserad. Det ska ju inte jag bedöma, men jag upplever att vi har bra nivå och kvalitet på våra kursdagar, där vi faktiskt får resultat.

OCH OCH OCH det viktigaste - vi har svinkul. Jag har haft deltagare som tävlat på hoj, MC-poliser, körskollärare med massor av körkunskap än jag ens är i närheten av, men med rätt inställning och med prestigen lämnad hemma i garaget så vill jag påstå att alla fått med sig något, och haft kul!

Lite mer om just Knutstorp

Vi har fyra hastighetsgrupper, förutom de dagar då vi delar dagen med SMC Sport, de dagarna har vi två fartgrupper, medel och snabb.

Lugn - GRÖNT tält
Lugn/Medel - GULT tält
Medel/Snabb - BLÅTT tält
Snabb - RÖTT tält

Boende

Vi har några dubbeldagar och för er som kommer längre ifrån så finns det stugor att hyra på banan. Fullt utrustade med pentry och kyl. Bokas separat via Ring Knutstorp (finns info när du anmäler dig med kontaktuppgifter). På dubbeldagarna är vi många funktionärer som bor över på banan i stuga eller släp/husbil, så det finns folk att snacka med, grilla ta en öl, få hjälp med däcktryck etc.

Jag hjälper gärna till om det är några frågor kring banan och logistiken. Skriv gärna i tråden så andra ser, eller skicka PM.

Käften nu Doolar, berätta om datumen!!! 🙈

Ring Knutstorp
  • 26-27/4 Avrostning (vi håller våran avrostning på Knutstorp med mini-Knix, bromsövningar, manövergård och annat kul :)).
  • 4/5 söndag
  • 5/5 måndag
  • 28/6 lördag
  • 29/6 söndag
  • 7/7 måndag
  • 8/7 tisdag
  • 13/7 söndag
  • 10/8 söndag
  • 21/9 söndag
Sturup Raceway
  • 24/5 lördag Prova-på-dag (halvdag)
  • 25/5 söndag Tjejdag
In å anmäl er nu! Och har jag trots alla dessa ord missat något, fråga på. 🤣

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Synd bara att det är så långt till närmsta bana där SMC håller till,, man bor ju i en öken så sett... :huvet

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!