Ser fram mot detta.
Vilka försäkringsbolag godkänner att man kör i hastighetsgrupp MEDEL?
(SVEDEA gör det inte )
och när jag ändå undrar så kan det ju vara intressant för de som är ännu snabbare att veta
Vilka försäkringsbolag godkänner att man kör i hastighetsgrupp SNABB
Så vi deltagare försäkrar oss rätt till säsongen.
Vore bra om SMC kunde uppdatera försäkringssidan till vad som gäller 2015.
Just nu står det vad som gäller 2014.
Beställer ingen dag innan den biten är klar.
Är det ni som kör med SMC-väst?
Hallå.
Nu är äntligen 2015-års kurser med SMC Väst klara. Under 2015 kommer vi att köra enligt följande:
2-3:e maj Kinnekulle (steg 1-4)
12-13:e juni Falkenberg (steg 1-4)
6-8:e juli Rudskogen, Norge (steg 1-4 och steg 6)
29-30:e augusti Kinnekulle (steg 1-4)
Alla motorcycklar som deltar i smc steg 1 - 4 måste ha minst trafikförsäkring och vara påställda. Föraren måste ha mckörkort för aktuell mc klass. På steg 6 krävs ingen trafikförsäkring eller kk , där krävs rr- licens istället.
Vad gäller polsk mc försäkring krävs att du kollar med kansliet. Giltigheten av trafikförsäkringen är baserad på avtal med försäkringsbolagen och tolkningar av en " gråzon" i trafikförsäkringslagstiftningen. Polska fb kanske gör en helt annan tolkning av bankörning. Detta eftersom bankörning ofta ses träning inför motortävling.
Ett tips på länk inklusive översättning är att Du går in på www.svmc.se, väljer "engelska" uppe i högra hörnet och därefter klickar på "School".Får höra med mitt försäkringsbolag i så fall. frågan är hur man skall uttrycka sig på engelska för att dom skall förstå att de inte är någon egentlig träning inför bankörning / racing utan mer utbildning i att hantera hoj.
får klura ihop de lite i formulering o förklaring som inte förvirrar
Man måste få fråga. de står på smc school att hojen skall vara minst trafik-försäkrad samt påställd, bes med mera.
Hur ställer ni er till utlands reggad sporthoj? Så kör jag pågrund av studier i Polen, är intresserad av steg 1 antar jag (aldrig kört bana och vill börja med att lära mig saker o ha kul).
hojen är ju såklart Trafikförsäkrad och den gäller när jag framför hojen inom Eu.
vänliga hälningar
Är hojen laglig att framföra på allmän väg i Sverige, så är den välkommen även hos SMC School. Oavsett om hojen, föraren eller körkortet är svenskt eller ej.
Hurvida vagnskadan gäller eller inte, är dock upp till varje enskilt försäkringsbolag. Information från de stora bolagen brukar komma ut på vårkanten. Är ni ändå osäkra, eller informationen saknas, kolla med ert bolag.
I trafikförsäkringen finns även ett skydd av föraren och passagerarn i det egna fordonet.men om jag har förstått detta rätt, jag har trafikförsäkringen för att täcka skador på andra förare, sedan är det upp till mitt försäkringsbolag att säga om de ersätter skadorna på min egendom osv, rätta mig om jag förstått detta fel
I trafikförsäkringen finns även ett skydd av föraren och passagerarn i det egna fordonet.
Det stora problemet är att trafikförsäkringen befinner i en gråzon vid bankörning. I Sverige har man gjort en tolkning ihop med fb att den gäller på smc kurser som körs på " rr bana" och har ett upplägg som trafiksäkerhetskurs steg 1-4.. Men även i sverige finns det bolag som har restriktioner i giltigheten t.ex Svedea.
Jag tror att det är viktigt att kolla med det polska försäkringsbolaget att dom tycker likadant. Dom kanske ser sådana upplägg som ren roadracingträning och vägrar att ersätta eller kräver tillbaka pengar av föraren.
Svedea tillåtter inte sina försäkringstagare att deltaga i medelsnabb eller snabb grupp. Deltagarna får endast köra i långsam eller medel grupp. Eftersom smc har avtal med fb, så placeras svedea deltagare i " tillåtna grupper" av smc. Det är inte tillåtet för dom att race'a i dessa grupper( hålla snabbgruppstempo).innebär detta att man t.ex. inte får köra SMC steg 1-4 med Svedea eller innebär det bara att man står utan skydd / ersättning?
Svedea tillåtter inte sina försäkringstagare att deltaga i medelsnabb eller snabb grupp. Deltagarna får endast köra i långsam eller medel grupp. Eftersom smc har avtal med fb, så placeras svedea deltagare i " tillåtna grupper" av smc. Det är inte tillåtet för dom att race'a i dessa grupper( hålla snabbgruppstempo).
Skall du ha reda på detaljer så måste du ta kontakt med SMC 's kansli.så försäkringsbolaget måste ha ett avtal med smc för att de skall gälla / allmänt godkännande för just smc, låter som att utländska försäkringsbolag troligen inte ens vet vad smc är, men om jag förstår det rätt, man får bara göra om de försäkringsbolaget man har försäkring hos godkänner att försäkringen gäller, eller får man köra oavsätt bara man har en trafikförsäkring?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |