SMCkurs/Bankörning i sommar-regler?

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Hej vänner,

Jag har två frågor angående bankörning i sommar. Vilka regler finns det?
Jag har bokat in mig för en SMC-kurs i maj och undrar nu egentligen två saker.

1) Får jag köra på bana om jag inte har orginal ljuddämpare på? (har hört att man inte får det)

2) Innebär det någon större risk att köra en lite sänkt hoj på bana? Min är sänkt 3 cm bak och 1 cm fram.

Tack för svar.
:krama

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Ljuddämparen i sig är inga problem, det är ljudnivån som brukar vara för hög.
Vad har du för slipon? Kolla om det inte finns db-killer att köpa.

Att den är sänkt borde inte vara några problem.
Den kan vara lite mer kvickstyrd med det ser inte jag som något direkt problem.
Har du inga problem på gata så är det nog inga bekymmer på bana heller.

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld

Det står bara micron på avgasröret. Bara en vanlig i aluminium.
Har inte haft problem på gata med hojen men sen har jag ju inte heller lagt ner hojen så mycket på gata :rolleyes:

P.s vad är en dbkiller? En decibelkiller antar jag?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Det står bara micron på avgasröret. Bara en vanlig i aluminium.
Har inte haft problem på gata med hojen men sen har jag ju inte heller lagt ner hojen så mycket på gata :rolleyes:

P.s vad är en dbkiller? En decibelkiller antar jag?

Om det är en micronburk så ska det nog inte vara några problem att hitta db-killer.
Det är decibelkiller som du sa och det är ett litet rör som du skruvar fast i mynningen på pipan.
Brukar se ut så här:
0

Har för mig att Duells sälger Micron så kolla med Honda Center t.ex. :tummenupp

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Om det är en micronburk så ska det nog inte vara några problem att hitta db-killer.

Har för mig att Duells sälger Micron så kolla med Honda Center t.ex. :tummenupp

Tack!!:tummenupp

Den där lilla db-killern...kommer det att synas att man har det? För nu pratar nybörjaren här men jag kanske till o med redan har det själv?
:confused:

ostebo

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Kawasaki Zx9r streetfighter
Tack!!:tummenupp

Den där lilla db-killern...kommer det att synas att man har det? För nu pratar nybörjaren här men jag kanske till o med redan har det själv?
:confused:

Man kommer inte att se den. Man trycker ner den i ljuddämparen så att den är kant i kant, helt slätt och så ska den sitta där.
Det är bra att ha när det är dags för bes. så slipper dom klaga.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Den blir inte mer kvickstyrd av att den blir mer sänkt fram än bak.

Är den tyst är det inga problem. Man får till och med ha klistermärken på hojen :)

Mats

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Väldigt tråkigt om man skulle bli avplockad från banan och inte få köra mera om det låter för mycket i mätningen. Dock låter en hoj som mest om man ligger på höga varv hela tiden samt håller stumt på rakan där dom brukar mäta.

Jag hade bytt till orginal om du har den dämparen. Annars får du stoppa i en db killer och köra på en lägre växel för att få ner varven. Har du inte kört bara innan kommer den effekten räcka gott och väl.

Lycka till. :tummenupp

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Man kommer inte att se den. Man trycker ner den i ljuddämparen så att den är kant i kant, helt slätt och så ska den sitta där.
Det är bra att ha när det är dags för bes. så slipper dom klaga.

Den har ju besiktigats med den ljuddämparen flera gånger och inga klagomål.
Den kanske redan har en db-killer då?:va Kan dem på besiktningen ta reda på om hojen har en sån eller ej?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Den har ju besiktigats med den ljuddämparen flera gånger och inga klagomål.
Den kanske redan har en db-killer då?:va Kan dem på besiktningen ta reda på om hojen har en sån eller ej?

tyvärr så gäller inte samma regler för SMC-körning då de har lägre dB-nivå än vad du har på gata

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Nu vet jag inte vilken av våra kurser du anmält dig till, men jag kan ju svara allmänt hur bedömningarna kommer att vara när det gäller ljud.

På Kinnekulle 7-8 maj, 11-12 juni, 20-21 augusti och Falkenberg 28-29 maj är det 92 dB vid förbifart som gäller. Då banorna i Sverige har störst hot om nedläggning just om dom bryter mot miljöreglerna kommer vi att vara extremt noggranna med att nivåerna efterlevs.
Att ha en originaldämpare är ingen garanti för att man klarar ljudkraven tyvärr (märklig värld vi lever i:va), men det är oftast helt tillräckligt. Har man ett slipon eller annan eftermarknadsljuddämpare så är det nästan garanterat att man inte klarar kraven utan en dB-killer. Vi kommer vid besiktning av hojen att kontrollera att man har dB-killer monterad.
Sedan är det ju så att man ofta mäter på ett och samma ställe och då slår man ofta av på gasen vid passage. Dock kommer mätning att kunna utföras överallt på banorna i år, då det inte är själva ljudvolymen vid bankanten som räknas. Det är ljudvolymen uppe hos grannarna som räknas och klagar dom så är det rökt hur låg mätning man än har vid mätpunkten.

Kollar man papprena på min R1á så väsnas den, med original dämpare, hela 97 dB vid stillastående. Men den siffran kan man inte appliceras på hur det blir vid en förbikörning. Jag har eldat på för fulla skaft 1 meter från mätpunkten på Falkenberg 2009 och klarat de kraven som finns (med originalrör utan kat.). Det handlar om allt från vindar, väder och vad ljudet studsar i. Så ena dagen kan man få ett högre utslag än en annan, detta påverkar ju också hur mycket som grannarna hör.

Men vi kommer vara stenhårda för att inte äventyra banornas tillstånd. Väsnas man för mycket blir man avflaggad och får möjlighet att åtgärda problemet. Fortsätter man att väsnas för mycket så är det färdigåkt för dagen. Observera att banägarna också mäter och kan plocka av folk från banan.

Hoppas jag inte skrämt dig:), de flesta klarar kraven utan några större problem bara man följer ovan enkla knep. Dvs originaldämpare eller att man monterar dB-killern. På våra kurser behöver du inte den extra hk du kan få av att skippa dB-killern.
De värsta är dom som kommer med dB-killern i ryggsäcken och först efter tillsägelse monterar den. Jag har inte ont av ljudet, men som sagt så har aggressiva grannar det och dom tar varje chans dom får att klaga.

När det gäller inställningen på cykeln är det svårt att svara på hur just den beter sig, men jag antar att du gjort modifieringen för att nå ner korrekt. Vi hjälper dig med detta om det blir problem.

Mvh
Mikael
SMC Väst

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Ok tack :)

Jag byter till original ljuddämpare innan körning.

P.s Hur gör man det??:confused::va

Tror bara det sitter i ett fästa mitt på och sen ett par fjädrar på själva avgassystemet. Kan hjälpa dig byta det innan Kinnekulle, är dock borta denna helg.

Att ha en originaldämpare är ingen garanti för att man klarar ljudkraven tyvärr (märklig värld vi lever i:va),

Vad gör man om man har helt orginal men ej klarar ljudkravet?
Och vad gör SMC isf? Är det färdigåkt för den föraren?

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Man ser väldigt dum i depån.

Regler är ju regler...

Min hoj var straax över gränsen på kinnekulle när jag hade db-killer. Fick lova dyrt o heligt att inte gasa för fullt på rakan. Eftersom jag redan hade db-killer förstod att jag iaf försökt. I fortsättningen blir det org.burk :gnissla

Thunder

Gick med
21 Aug 2005
Hoj

Sluta skrik i hjälmen! :tungan

:D

Allvarligt: Det finns väl en del att göra, men allt påverkar flödet och därmed hur motorn går. Något som däremot brukar vara nödvändigt med jämna mellanrum är att packa om ljuddämparen.
Vad är det för hoj?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jo, det måste ju vara olika då det var ett gäng duccar med öppna termipipor på kullen förra året som klarade sig...fantastiskt nog då det skaka i bröstet då dom dundrade förbi! :tummenupp

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag blev uppmätt till 102db med orginal dämparna på min förra 660 på Knutstorp.
Inte lätt att göra något då inte... Speciellt när dämparna var i stort sett oanvända.
Men dem mätte på samma ställe hela tiden så det var bara att slå av på gasen...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du får ett par varningar innan du får åka hem =)

O man behöver ju inte gasa fullt för de ska va kul...

Thunder

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Det är så det är tyvärr:död alla klarar inte kraven. Det är bara att söka i vilken ljudtråd som helst här på SH så finns det berättelser om allt från folk som klarat sig med marginal och haft öppna helsystem, till folk som torskat stort med original.

Svaren på dessa konstigheter kan man nog sammanfatta med följande påståenden:

1. Mänskliga faktorn bakom mätaren.
2. Väder, vind och guds vilja.
3. Fantasier, hopp och förtvivlan.
4. Alla motorcyklar är olika, har en egen själ och låter bara som den vill.

:)

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Tror bara det sitter i ett fästa mitt på och sen ett par fjädrar på själva avgassystemet. Kan hjälpa dig byta det innan Kinnekulle, är dock borta denna helg.

Ok vännen, tack så mycket!!!! Det uppskattar jag otroligt mycket.

Ring mig när du har tid.

Kram och tack alla för era inlägg. Väldigt intressant! Jag lär mig :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!