SMCkurs/Bankörning i sommar-regler?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När en sån här fråga kommer från en noob, kanske man borde fråga hur pass hårt det gasas också?

För någon med ringa vana så kanske det växlas aningen tidigare än för andra, och då spelar det kanske inte ens nån roll vilket system som sitter på, eller om det är Db-killer i eller inte..

Så ligger landet för min kära sambo iaf.. Mest som ett tips på behovsanalys. Istället för att säga att man MÅSTE ha DB-killer!
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
När en sån här fråga kommer från en noob, kanske man borde fråga hur pass hårt det gasas också?

För någon med ringa vana så kanske det växlas aningen tidigare än för andra, och då spelar det kanske inte ens nån roll vilket system som sitter på, eller om det är Db-killer i eller inte..

Så ligger landet för min kära sambo iaf.. Mest som ett tips på behovsanalys. Istället för att säga att man MÅSTE ha DB-killer!

Visst påverkas det av hur mycket man gasar och vilket varv man har. Om detta råder knappast någon tvekan, men för resonemanget så är det väl lika bra att lägga ribban högt så man inte får problem i onödan. Sen är det ju inte så att vi (SMC) sätter upp kraven, utan det är banägaren och dessa är utformade efter de miljökrav som dom har att rätta sig efter. Målet är ju inte att ligga så nära gränsen man kan för vad som är tillåtet, utan att hålla så låg ljudnivå som möjligt. Man måste ju inte nödvändigtvis ligga på 91,9 dB bara för att man kan. Desto tystare det är desto nöjdare blir grannarna och då kanske vi kan få behålla några banor i Sverige.
Vi som hyr banorna måste se till att följa de krav som ställs på oss av banägarna, annars riskerar vi att inte kunna hyra banorna mer.

Jag kan bara säga att det är dumt att inte ha monterat sin dB-killer när man kommer till kurs. Jag hade själv stora våndan och problem när jag skulle köra min fösta kurs för en massa år sedan. Jag valde dock att inhandla en begagnad originalpipa så att jag gjorde allt i min makt för att klara kravet. En dB-killer kostar inte många kronor om man behöver köpa en.

Om vi skall få köra på bana med bensindrivna fordon i framtiden så måste vi som kollektiv försöka göra det vi kan för att minska problemen för våra banägare. På en SMC-kurs behöver man inte de extra hk som kan plockas ut av att strunta i dB-killern. Om vi på våra kurser kan hålla en låg ljudnivå så lättar vi klagotrycket avsevärt och det gagnar alla som använder banorna. Vi behöver inte väsnas mer än nödvändigt.
 

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Götet
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Nu vet jag inte vilken av våra kurser du anmält dig till, men jag kan ju svara allmänt hur bedömningarna kommer att vara när det gäller ljud.


Mvh
Mikael
SMC Väst

Tack så mycket Micke för infot. Jätteintressant!! Det är ju första gången på bana för mig så jag vill gärna vara bra förbredd.

Jag har anmält mig till en SHK och ska köra på Kinnekulle den 2:a maj.

P.s Jo jag sänkte hojen för att kunna nå ner bättre. Då tar jag med mig "gafflarna" eller vad det nu heter om man måste höja hojen igen?

bara å skrika till när det är dax så kan jag oxå hjälpa dig!!

Tack :)

Ska bli kul och meka lite :banana
 
Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Jag har anmält mig till en SHK och ska köra på Kinnekulle den 2:a maj.

då ses vi ! :tummenupp

DOCK, har jag samma problem!

Behöver en DB.kill. till mitt slip-on, men vet ej vad för slip-on det är ? står inget namn på den + att jag har ägt hojen i 3 dagar.
Tips mottages !
fast min första tanke är att åka till honda center så hjälper dem mig säkert ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst påverkas det av hur mycket man gasar och vilket varv man har. Om detta råder knappast någon tvekan, men för resonemanget så är det väl lika bra att lägga ribban högt så man inte får problem i onödan.

Vi behöver inte väsnas mer än nödvändigt.

Jag håller per definition definitivt med dig. Men som för tjejen (min alltså) som sannolikt inte kommer varva mer än 8000 (av möjliga 14000) nån enstaka gång och för det mesta ligga mellan 3-6000 på sin 600a så skulle hon nästan kunna åka UTAN ljuddämpare och fortfarande klara ljudkraven.

Summan av ljudet blir ju inte lägre för att nån är nästan helt tyst.

Menar bara att det faktiskt KAN finnas undantag. :)
 
Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag håller per definition definitivt med dig. Men som för tjejen (min alltså) som sannolikt inte kommer varva mer än 8000 nån enstaka gång och för det mesta ligga mellan 3-6000 på sin 600a så skulle hon nästan kunna åka UTAN ljuddämpare och fortfarande klara ljudkraven.

Summan av ljudet blir ju inte lägre för att nån är nästan helt tyst.

Menar bara att det faktiskt KAN finnas undantag. :)

Det KAN alltid finnas undantag, sådant är det i den verkliga världen. Men om vi går ut och säger att folk skall testa så lär vi ha fler som kommer och sedan inte klarar kraven. Därför vill vi vara tydliga med att vi vill att man helst använder original eller att man monterar sin dB-killer. Då har vi tydligt talat om var vi lägger ribban och är det sedan någon som inte följer anmaningen och klara sig så må det vara. Men om man inte klarar kraven så kan vi också med rent samvete säga att vi varit tydliga med vad som gäller.

Sedan KAN vi ställa precis vilka krav vi vill, men vår filosofi är inte att försöka vara några paragrafpoliser eller komma med en massa pekpinnar. Det måste ju vara upp till var och en hur man vill göra. Det är ju vuxna människor som kommer och vi antar att om man vet om reglerna och konsekvenserna så tar man ett förnuftigt beslut.:tummenupp

Sen kan ju summan av ljudet bli lägre om alla låter mindre:hojsmilie
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det KAN alltid finnas undantag, sådant är det i den verkliga världen. Men om vi går ut och säger att folk skall testa så lär vi ha fler som kommer och sedan inte klarar kraven.

Sen kan ju summan av ljudet bli lägre om alla låter mindre:hojsmilie

Fast nu läser du som satan läser bibeln..

Jag skrev aldrig att man skulle rekommendera nån att testa. Utan att man kunde göra en behovsanalys och faktiskt ställa personen som undrar en motfråga för att ha en grund till rekommendation.

Är svaret: "Jag tog kortet i höstas och hann bara köra 4 ggr innan vintern. Jag tycker att det är kul, men vågar/kan inte köra särskilt snabbt alls, utan kör i bästa fall lagligt än så länge. Jag gasar inte särskilt mkt heller, jämfört med min moppe jag hade förr räcker det nästan med tomgång för att det ska kännas snabbt :tungan."

Då kanske man ska ställa en till motfråga istället för att strikt hävda att man sannolikt blir svartflaggad om man inte har killers i? Även om man inte ska uppmana folk att låta så mkt som möjligt, så ligger det väl i allas intresse att göra en ban... kursdag så okomplicerad och lättsam som möjligt?
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Fast nu läser du som satan läser bibeln..

Jag skrev aldrig att man skulle rekommendera nån att testa. Utan att man kunde göra en behovsanalys och faktiskt ställa personen som undrar en motfråga för att ha en grund till rekommendation.

Är svaret: "Jag tog kortet i höstas och hann bara köra 4 ggr innan vintern. Jag tycker att det är kul, men vågar/kan inte köra särskilt snabbt alls, utan kör i bästa fall lagligt än så länge. Jag gasar inte särskilt mkt heller, jämfört med min moppe jag hade förr räcker det nästan med tomgång för att det ska kännas snabbt :tungan."

Då kanske man ska ställa en till motfråga istället för att strikt hävda att man sannolikt blir svartflaggad om man inte har killers i? Även om man inte ska uppmana folk att låta så mkt som möjligt, så ligger det väl i allas intresse att göra en ban... kursdag så okomplicerad och lättsam som möjligt?

Om jag gör som du skriver och så har jag sagt att under dom förutsättningarna så behöver du inte dB-killer eller originalpipa. Men sedan kommer deltagaren och så visar det sig att min bedömning (rekommendation) inte fungerade. Hur skall jag då kunna genomföra de åtgärder som banägaren kräver? Naturligtvis kan man ställa en hypotetisk fråga, men hur vet jag att informationen jag får är korrekt om jag nu skall uttala mig?
Så fort jag som ansvarig säger att det där går nog bra, så kan det snabbt vändas till en sanning. Därför är det alltid bäst att skriva vad som gäller och sedan låta människor använda sitt sunda förnuft. Mycket lättare kan det väl knappast bli?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om jag gör som du skriver och så har jag sagt att under dom förutsättningarna så behöver du inte dB-killer eller originalpipa. Men sedan kommer deltagaren och så visar det sig att min bedömning (rekommendation) inte fungerade. Hur skall jag då kunna genomföra de åtgärder som banägaren kräver? Naturligtvis kan man ställa en hypotetisk fråga, men hur vet jag att informationen jag får är korrekt om jag nu skall uttala mig?
Så fort jag som ansvarig säger att det där går nog bra, så kan det snabbt vändas till en sanning. Därför är det alltid bäst att skriva vad som gäller och sedan låta människor använda sitt sunda förnuft. Mycket lättare kan det väl knappast bli?

Jaja.. Jag har i sak hållt med dig hela tiden, tycker bara att det blir väl svartvitt för nån noob som vill gå en kurs..

Men visst är det så.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Känns som det är stora problem med just ljudnivån på bandagar.
Sannolikheten att min går genom en kontroll är nog minimal och utbudet av db-killers till min dämpare likaså minimalt. Detta medför att jag istället skippar bandagar eftersom det känns hyfsat surt att pröjsa ca 1500 kr och sen inte få köra.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Känns som det är stora problem med just ljudnivån på bandagar.
Sannolikheten att min går genom en kontroll är nog minimal och utbudet av db-killers till min dämpare likaså minimalt. Detta medför att jag istället skippar bandagar eftersom det känns hyfsat surt att pröjsa ca 1500 kr och sen inte få köra.

Du har väl kvar orginalburken?
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Leverans utan orginal från Bike till första ägaren så nepp har ingen orginalburk. :gnissla
Det borde gå att hitta dB-killer som passar om du kontaktar återförsäljaren av just det märke du har på burken. Även om det inte är till just din modell så är det stor möjlighet att ett annat passar eller går att modifiera.
Annars mäter du lite och ringer någon som säljer andra märken, de har säkerligen något som passar. Det är inte så jädrans olika om man hittar något liknande.:tummenupp
 

NANO

NAKET ÄR SEXIGT
Gick med
6 Jan 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Gsxr 1000 K7( förra hoj z1000-09,KTM 660-05)
japp då va man oxå inbokad den 2 maj, kinnekullen SHK kurs!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu måste jag få gnälla av mig lite.
Kör originalpipa som inte går att stoppa om då dem är tillverkade så.

Blivit varnade flertalet gånger... Jag börjar allvarligt fundera på att bygga en egen pipa...

Det jag inte riktigt förstår är just en del som brötar runt på duccar och kör med slipon/helsystem. Hur fan klara de sig det dönar ju långt innan man kommer fram till banan... :va

Min önskan är att om man har helt original så skall det vara ok. Går det att packa om så ok packa om då men annars... skall man behöva modda original för att få köra...

Det blir lite konstigt att jag får åka om kring och bröta med mitt original helt lagligt på vägen utanför men inte på banan... Grannar mm bör ju störa lika mkt?!

Så, nu har jag fått gnälla :)

Det borde gå att hitta dB-killer som passar om du kontaktar återförsäljaren av just det märke du har på burken. Även om det inte är till just din modell så är det stor möjlighet att ett annat passar eller går att modifiera.
Annars mäter du lite och ringer någon som säljer andra märken, de har säkerligen något som passar. Det är inte så jädrans olika om man hittar något liknande.:tummenupp

Rent ljudmässigt tar glasfiberisolering mer men vi pratar marginaler så ta det som funkar bäst och sitter kvar. Jag körde med svinto som var någe tvål i. Luktade nyskurat vart jag än åkte ;)

då ses vi

glasfiber eller svinto som tillägg på DB-killern ? vad är bäst ?
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top