SMC's banåkningar

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
Hej!

Jag har just blivit ägare till en sådandäringa sporthoj, och har således ganska liten erfarenhet av att köra min maskin. Är det läge redan nu att ta en SMC kurs, eller bör man vänta lite tills man lärt sig mer? Har haft hojen i ca 2 veckor.

MVH, Henke
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Får nog hålla med om att ju tidigare du blir inlärd att köra på rätt sätt, ju lättare kommer du ha framöver att hantera din hoj som du vill kunna.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
vlc skrev:
2342259 Hej!

Jag har just blivit ägare till en sådandäringa sporthoj, och har således ganska liten erfarenhet av att köra min maskin. Är det läge redan nu att ta en SMC kurs, eller bör man vänta lite tills man lärt sig mer? Har haft hojen i ca 2 veckor.

MVH, Henke

Du kan lika gärna gå en kurs på en gång så du inte lär in en massa konstigheter. Kursen tar upp grundläggande körteknik så det är bara bra att gå på en gång, men det skadar iofs inte att gå en gång till efter några hundra/tusen mil när du har praktiserat det du lärt dig.
 

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
Swedie skrev:
2342272 Får nog hålla med om att ju tidigare du blir inlärd att köra på rätt sätt, ju lättare kommer du ha framöver att hantera din hoj som du vill kunna.

Skall kolla på detta direkt. Man har ju känt att det finns en massa kraft i maskineriet som jag inte har lärt mig tygla ännu. Skall kolla upp en kurs redan idag. :tummenupp

MVH, Henke
 

"Rask"

Guest
vlc skrev:
2342362 Skall kolla på detta direkt. Man har ju känt att det finns en massa kraft i maskineriet som jag inte har lärt mig tygla ännu. Skall kolla upp en kurs redan idag. :tummenupp

MVH, Henke


Enligt rykten finns det platser kvar nu på torsdag på gelleråsen. Går du den får du rabatt hos folksam också. :tummenupp
 

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
Rask skrev:
2342372 Enligt rykten finns det platser kvar nu på torsdag på gelleråsen. Går du den får du rabatt hos folksam också. :tummenupp

Nedrans att jag inte är hemma/tillgänglig på tors. Skall sitta på en ö och dricka en massa omoraliska drycker då. Tyvärr verkar det inte vara så många fler kurser som går i år enligt SMC's hemsida, men jag får väl snällt vänta tills våren och fortsätta att ta det lugnt med hojen tills dess i alla fall.

Vill inte skrota varken mig själv eller hojen pga. att jag inte kan köra ordentligt.

Men jag måste säga att sporthoj.com rockar, hade fått för mig att det bara var för "inbitna", men man verkar ju vara välkommen vilket som :tummenupp
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
vlc skrev:
2342385 Nedrans att jag inte är hemma/tillgänglig på tors. Skall sitta på en ö och dricka en massa omoraliska drycker då. Tyvärr verkar det inte vara så många fler kurser som går i år enligt SMC's hemsida, men jag får väl snällt vänta tills våren och fortsätta att ta det lugnt med hojen tills dess i alla fall.

Vill inte skrota varken mig själv eller hojen pga. att jag inte kan köra ordentligt.

Men jag måste säga att sporthoj.com rockar, hade fått för mig att det bara var för "inbitna", men man verkar ju vara välkommen vilket som :tummenupp

Det är en SMC sporthojs-kurs i Linköping den 17/9, kolla länk här på forumet..
Ses kanske då :tummenupp
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Förutom att du kommer att ha jäkligt roligt är kurserna ett bra tillfälle att lära känna sin hoj.

Men en liten varning: Börjar du köra på bana slutar du aldrig :D
Vi har deltagare som kört med oss sedan starten -98 och vi lär troligen aldrig bli av med dem heller:D
 

MAWA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalmar
Hoj
FZ1-S
Åka bana

Jag köpte hoj i våras och fick körkort den 4:e september och var med SMC på knutstorp det var jävligt lärorikt. Men fotpinnarna har jag börjat slipa ner med asfalt.
 

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Vill du bemästra en sporthoj på riktigt är nog bankörning den bästa lösningen!
 

LOA

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Älghult
Hoj
Hayabusa -03 LE
Ja men tjena Henke, säg till om du är sugen på att prova på bana lr liknande.
Är oxå nyfiken på det, å du vet ju hur jag kör sen innan. Det är mycket som kan finslipas på, själv tänkte jag lägga mig i typ nybörjargruppen tror jag, eftersom jag aldrig kört bana innan.
Har hört att jag ev. ska ligga i någon grupp över, men men... jag vet inte...

Är det nån som har åsikter om gruppval så tar jag givet emot såna, har som sagt aldrig kört bana innan men kört hoj i snart 20 år. Hej vad tiden går :)

Har funderat på bankörning i några år men har aldrig fått tummen ur...
Det är som några polare säger, å även folk här ovanför, man blir snabbt beroende av det :jisses
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ja men tjena Henke, säg till om du är sugen på att prova på bana lr liknande.
Är oxå nyfiken på det, å du vet ju hur jag kör sen innan. Det är mycket som kan finslipas på, själv tänkte jag lägga mig i typ nybörjargruppen tror jag, eftersom jag aldrig kört bana innan.
Har hört att jag ev. ska ligga i någon grupp över, men men... jag vet inte...

Är det nån som har åsikter om gruppval så tar jag givet emot såna, har som sagt aldrig kört bana innan men kört hoj i snart 20 år. Hej vad tiden går :)

Har funderat på bankörning i några år men har aldrig fått tummen ur...
Det är som några polare säger, å även folk här ovanför, man blir snabbt beroende av det :jisses

Det är inte så avgörande vilken grupp du hamnar i, tempot anpassas efter individen, och är det stora skillnader uppåt/neråt i ditt tempo så går det att flytta imellan grupperna också.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top