Smidigt o bra tält

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hmmm ja det där kunde ju kanske vara något. Kan tänka mig att det tar en stund att resa dock. Sen har man ju inget som helst vindskydd eller möjlighet att vara två.

Oavsett tält eller hammock så handlar det bara om några få minuter, kanske inte första gången för någon av dem, men man lär sig och blir effektiv i båda fall fort. Med hammock slipper man dock behöva leta efter jämnt och vettigt underlag, två träd eller stolpar/improvisation räcker. (kör man Goldwing så kan man säkerligen knyta ena änden i en backspegel haha)

https://www.youtube.com/watch?v=BKJdhjxFmxA

vid 02:00 snackar om det set jag själv äger och tidigare länkade till.

tarps.png

Olika sätt att sätta upp sin tarp på, att inte kalla det vettigt vindskydd är elakt :mad: ;)
Allt är väldigt modulärt och kan justeras efter årstid och plats :cool:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Oavsett tält eller hammock så handlar det bara om några få minuter, kanske inte första gången för någon av dem, men man lär sig och blir effektiv i båda fall fort. Med hammock slipper man dock behöva leta efter jämnt och vettigt underlag, två träd eller stolpar/improvisation räcker. (kör man Goldwing så kan man säkerligen knyta ena änden i en backspegel haha)

https://www.youtube.com/watch?v=BKJdhjxFmxA

vid 02:00 snackar om det set jag själv äger och tidigare länkade till.

tarps.png

Olika sätt att sätta upp sin tarp på, att inte kalla det vettigt vindskydd är elakt :mad: ;)
Allt är väldigt modulärt och kan justeras efter årstid och plats :cool:

Har kollat upp lite mer efter jag skrev det där och Hennessys hammockar tycker jag verkar trevliga just för dom är så lätta att sätta upp, väger och tar lite plats samt ger bra vindskydd och ska dessutom vara bekväma :) https://www.youtube.com/watch?v=UrXjuwsxzOo

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Upptäckte jag skapat en tråd 2008, där jag frågade efter bra tält. Den resulterade i att jag köpte ett sådant här:

http://www.robens.de/en/Products/Tents/Trail/Voyager3EX.aspx

Ser lite, lite annorlunda ut nu än då jag köpte det 2008. Hur som helst så har jag använt det ca 90 nätter, i rejäl blåst och oväder en del av dem, och det funkar superbra fortfarande. Det enda som hänt är att tejpen vid en söm släppt vid "ytterdörren" in till "uterummet".

Enkelt att slå upp och ta ner på egen hand - innertältet sitter fast i yttertältet - till och med i mörker. Tre stänger och ett minimum av 13 pinnar ska ner för att man ska kunna bo en natt. Vill man det ska stå lite stadigare trycker man ner 8 pinnar till.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bästa tält jag någonsin ägt är ett McKinley Venture 2! Litet, lätt, inner och yttertält sitter ihop, ställer upp det på 10 min, gott om plats både i sovutrymmet och i förtältet. Man vill ju gärna lägga in kläder och sådant i tältet så det inte blir blött, inga problem med denna stuga. Jag äger visserligen Venture 3 men av 2014 års modell och denna är lika stor eller aningen mindre än årets modell av Venture 2.

Skulle säga att det är aningen bättre än McKinley Escape som laidback länkade till ovan, det klarar iofs bara 3000 mm vattenpelare jämfört med Escape's 5000 mm men det är avsevärt mycket mindre och betydligt lättare nerplockat i påsen. Passar mig ypperligt på en liten offroadare där plats är A och O.

Man får dock beställa ifrån Norge men tro det eller ej så är det billigare än att köpa det på hemmaplan. Mitt skulle kostat 4500 kr om det inte vore för att jag fick 50% för att mitt hade varit demo-tält. I Norge kostar dom lite över 2000 NOK.

Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Verkar som McKinley gör bra tält då.
Har du funderat på om du vill ha tunneltält eller kupoltält?

Fördelen med mitt kupoltält är att jag inte behöver tältpinnar om det inte blåser storm utan det är självstagande, tunneltältet kräver tältpinnar och staglinor men ger större innerutrymme för en given golvyta

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
INTE en hängmatta för MC-kampande. Finns ingen vits alls med hängmatta förutom att den är lätt och går lite snabbare (kanske) att få upp, dvs perfekt om man måste bära sin packning. (Å andra sidan finns det lika lätta enmanstält) All MC-utrustning och packning får stanna utanför, man har inget vidare skydd. Den klarar regn uppifrån men inte från sidan. Vind är inte heller skitball.

Jag vet, för jag har en sån och jag har testat......

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
INTE en hängmatta för MC-kampande. Finns ingen vits alls med hängmatta förutom att den är lätt och går lite snabbare (kanske) att få upp, dvs perfekt om man måste bära sin packning. (Å andra sidan finns det lika lätta enmanstält) All MC-utrustning och packning får stanna utanför, man har inget vidare skydd. Den klarar regn uppifrån men inte från sidan. Vind är inte heller skitball.

Jag vet, för jag har en sån och jag har testat......

Absolut hängmatta säger jag. Kommer inte byta bort min för allt smör i Småland.. Mycket skönare att sova i, kan köra upp en tarp först som agerar både vindskydd och regnskydd medans man ägnar en minut att hänga upp hammocken. Slipper knö ner sig i en klaustrofobisk sovsäck.. Aah freedom! :yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Absolut hängmatta säger jag. Kommer inte byta bort min för allt smör i Småland.. Mycket skönare att sova i, kan köra upp en tarp först som agerar både vindskydd och regnskydd medans man ägnar en minut att hänga upp hammocken. Slipper knö ner sig i en klaustrofobisk sovsäck.. Aah freedom! :yoparty

Ska du släpa med både tarp och tält så förlorar du ju fördelarna (vikt). Rigga både tarp och tält är ju också onödigt bökigt.

Sover du inte i sovsäck i hängmattan? Oavsett är en hängmatta betydlig mer klaustrofobisk än ett tält eftersom du har väggar ända inpå dig. Du kan ju inte ens vända dig därinne, än mindre käka på ett vettigt sätt om det regnar.

Jag har som sagt provat själv eftersom jag äger en Hennesey som jag sovit i många nätter, varav 5 på MC-semester förra sommaren.

Jag säger inte att den är kass, men jag rekommenderar den verkligen inte när man kör hoj.

Vandrar man däremot och bara har en rygga med sig, då är det en helt annan femma.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!