SMR-handlare hela vägen...utom på priset

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är väl blåögd antar jag men hur pass bra ursäkt/förklaring bör en SMR-ansluten handlare kunna leverera för att motivera exakt samma pris för en -86 som en -02 av samma modell (Suzuki GSXR 1100) enligt de riktprislistor som finns, tex på Hojtorget?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Flåt 1992 ska det såklart vara.... :rolleyes:
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
fazerfun skrev:
Är väl blåögd antar jag men hur pass bra ursäkt/förklaring bör en SMR-ansluten handlare kunna leverera för att motivera exakt samma pris för en -86 som en -02 av samma modell (Suzuki GSXR 1100) enligt de riktprislistor som finns, tex på Hojtorget?
Han behöver inte förklara/ursäkta nåt bara för att han är SMR ansluten.
SMR handlar bara om att företaget är seriöst och följer dom regler som finns ang. garantier, konsumentköplagar osv och har inte något att göra med vilket pris handlaren väljer att sätta på hojen, prislistorna du nämner är just precis bara riktpriser.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
MrGreen skrev:
Han behöver inte förklara/ursäkta nåt bara för att han är SMR ansluten.
SMR handlar bara om att företaget är seriöst och följer dom regler som finns ang. garantier, konsumentköplagar osv och har inte något att göra med vilket pris handlaren väljer att sätta på hojen, prislistorna du nämner är just precis bara riktpriser.

Ok. För mig som är säljare själv så betyder vår riktprislista någon form av utgångspunkt, en "mellan tummen och pekfingret"-plattform vid en prisförfrådgan. Sen finns det alltid undantag och förhandlingsutrymme men ett slutpris landar ofta i närheten av riktpriset. Annars är det ju inget riktpris förstår du min tanke?

I det här fallet tycker jag de är ute och cyklar när man vill ha 29900 för en 86 och SMR´s riktpris på en -92 är 26000 :va :va
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
fazerfun skrev:
Ok. För mig som är säljare själv så betyder vår riktprislista någon form av utgångspunkt, en "mellan tummen och pekfingret"-plattform vid en prisförfrådgan. Sen finns det alltid undantag och förhandlingsutrymme men ett slutpris landar ofta i närheten av riktpriset. Annars är det ju inget riktpris förstår du min tanke?

I det här fallet tycker jag de är ute och cyklar när man vill ha 29900 för en 86 och SMR´s riktpris på en -92 är 26000 :va :va

Beror ju lite också på skicket, dvs antal mil eventuell extra utrustning, men i slutänden är det ju Du som konsument som väljer om Du vill köpa hojen till ett specifikt pris.
 

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Jobbar som säljare på Mercedes. Som MRF ansluten handlare gäller vissa bestämmelser för garantier osv, således inte för en viss prissättning. Skulle tro att samma regler gäller för mchandlarna SMF :7peta .
 

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Ort
Pennybridge
Hoj
Stor, go & tysk
fazerfun skrev:
Ok. För mig som är säljare själv så betyder vår riktprislista någon form av utgångspunkt, en "mellan tummen och pekfingret"-plattform vid en prisförfrådgan. Sen finns det alltid undantag och förhandlingsutrymme men ett slutpris landar ofta i närheten av riktpriset. Annars är det ju inget riktpris förstår du min tanke?

I det här fallet tycker jag de är ute och cyklar när man vill ha 29900 för en 86 och SMR´s riktpris på en -92 är 26000 :va :va
Han kanske var full när han bytte in den och betalade för mycket. Nu måste han rädda pengar och försöka få ut så mycket som möjligt för den. Tills slut så kommer det nån som inte har koll, och betalar 29´. Tyvärr, för handlaren, så minskar väl chansen för det ju längre tiden går. Och den kommer att ha kostat honom ännu mer i lager/räntekostnader osv.
Det behöver inte va svårare än så.
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
fazerfun skrev:
Är väl blåögd antar jag men hur pass bra ursäkt/förklaring bör en SMR-ansluten handlare kunna leverera för att motivera exakt samma pris för en -86 som en -02 av samma modell (Suzuki GSXR 1100) enligt de riktprislistor som finns, tex på Hojtorget?
Hrm...några förslag på åtgärder mot handlaren i fråga kanske..: :arsele :smasha :machinegu :FU :slicka ...nöjd? :rofl
 

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Aero skrev:
Han kanske var full när han bytte in den och betalade för mycket. Nu måste han rädda pengar och försöka få ut så mycket som möjligt för den. Tills slut så kommer det nån som inte har koll, och betalar 29´. Tyvärr, för handlaren, så minskar väl chansen för det ju längre tiden går. Och den kommer att ha kostat honom ännu mer i lager/räntekostnader osv.
Det behöver inte va svårare än så.
Sannt det du säger, troligtvis har dom bytt in moppen fel :kocko . Eller så är den ruskigt fin :Bugar . Kan även vara så att moppar under 30 000:-, kan man ej gå efter en inbytesprislista mera på skick, i deras ögon skulle nog en sådan gixxer redan vara avskriven. Han kanske fick kosta på moppen några tusingar han ej räknat med. Finns mycket som talar för att äldre hojar kommer att stiga i värde. Betalar idag ca 1450:-/mån för en gsxr 1000-02 i Mora, 30 år, Full bonus. Tyvärr blir inte räntekostnaden så hög när räntan ligger på ca4-5% 5000:-/år på en hundring. Men alldeles säkert kommer någon och köper moppen dom har årstiden med sig.
 

putteputs

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gbg
Hoj
FZR1000 (StreetFighter? eller SkroT)
skulle gissa att du har varit på zeta motor
de kan vara lite >:tomten :)

men när jag var där och prutade fick jag ner den till 23 lappar
+ att jag skulle få en hjälm på köpet :tummenupp
om det var cash så lite prut mån har de allt

la upp en poll
showthread.php
 

Aero

PBR
Gick med
23 May 2003
Ort
Pennybridge
Hoj
Stor, go & tysk
morathomas skrev:
Sannt det du säger, troligtvis har dom bytt in moppen fel :kocko . Eller så är den ruskigt fin :Bugar . Kan även vara så att moppar under 30 000:-, kan man ej gå efter en inbytesprislista mera på skick, i deras ögon skulle nog en sådan gixxer redan vara avskriven. Han kanske fick kosta på moppen några tusingar han ej räknat med. Finns mycket som talar för att äldre hojar kommer att stiga i värde. Betalar idag ca 1450:-/mån för en gsxr 1000-02 i Mora, 30 år, Full bonus. Tyvärr blir inte räntekostnaden så hög när räntan ligger på ca4-5% 5000:-/år på en hundring. Men alldeles säkert kommer någon och köper moppen dom har årstiden med sig.
Men det som jag inte fattar är varför man vill betala ca 25´ för en hoj som är ca 15-20 år gammal. Lägg till drygt 10-15´och få en hoj som bara är ca 10 år gammal. Kanske med lite mindre kubik, men det skulle va egalt för min del iaf. Ibland undrar man ju om det är pensionsförsäkringar som folk annonserar ut. I vissa fall kan ju inte hojen ens kostat så mycket när den var ny, som vad man begär nu. Jag tycker det är sjukt!!
 

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Aero skrev:
Men det som jag inte fattar är varför man vill betala ca 25´ för en hoj som är ca 15-20 år gammal. Lägg till drygt 10-15´och få en hoj som bara är ca 10 år gammal. Kanske med lite mindre kubik, men det skulle va egalt för min del iaf. Ibland undrar man ju om det är pensionsförsäkringar som folk annonserar ut. I vissa fall kan ju inte hojen ens kostat så mycket när den var ny, som vad man begär nu. Jag tycker det är sjukt!!
Håller med, kanske är det dom sista slantarna som ryker och han har inte 10 loppor till. Sannt att man kanske ska gå ner i kubik för att få en nyare hoj. tyvärr är det rätt kul med kubik.....Slipper växla så in i hel.... sedan skiljer det säker över 0,5 sekunder upp till 200Km/h (finns viss ironi i det sista) men tyvärr är det nästan sant. Man ska nog köpa så nytt man bara kan.

Tyvärr är det efterfrågan och tillgång som bestämmer priserna. När efterfrågan är större skjuter priserna i luften.
Säg att du hade köpt en ny Mercedes SLR 300 (1955)
för 7500.-parkerat den i en torr lada och inte rulla en meter med den. En ny SLR kostar 4 300 000:- tror du skulle fått flera nya, mot en 55:a Där hade man haft en pansionsförsäkring. Tyvärr var inte ens min mor född då.
http://www.allsportauto.com/english/mercedes_slr_300_1955.php
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Aero skrev:
Men det som jag inte fattar är varför man vill betala ca 25´ för en hoj som är ca 15-20 år gammal. Lägg till drygt 10-15´och få en hoj som bara är ca 10 år gammal. Kanske med lite mindre kubik, men det skulle va egalt för min del iaf. Ibland undrar man ju om det är pensionsförsäkringar som folk annonserar ut. I vissa fall kan ju inte hojen ens kostat så mycket när den var ny, som vad man begär nu. Jag tycker det är sjukt!!

du har helt rätt -och tvärfel. Jag VET att jag kan få en modernare hoj om jag lägger upp lite till cash. Men här är den nostalgi som snackar: jag har aldrig sett ett så fint original (nästan) ex av den första modellen av en klassisk sporthoj. För mig och fölr alla andra som gillar oldschool är det värt mkt och för dig är det helt obegripligt. Helt ok.

Ett exempel på prisutveckling: en suzuki 1000 Katana kostade ny 1982 ca 36 000. Ett origex går idag för samma summa, om inte mer.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
putteputs skrev:
skulle gissa att du har varit på zeta motor
de kan vara lite >:tomten :)

men när jag var där och prutade fick jag ner den till 23 lappar
+ att jag skulle få en hjälm på köpet :tummenupp
om det var cash så lite prut mån har de allt

la upp en poll
showthread.php

stämmer. Och nä, de verkar inte ha någon vidare koll och inte riktigt veta hur de ska hantera folk som har koll... :rolleyes:

23??? Det ska jag hälsa dom.....provkörde du hojen förresten?
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
En hoj är bara värd det folk är villiga att betala för den...
Många begärda priser som man ser, stämmer inte bra som riktmedel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GrusDan skrev:
En hoj är bara värd det folk är villiga att betala för den...
Många begärda priser som man ser, stämmer inte bra som riktmedel.

Jag säger bara Harley Davidsson....
Vill ni diskutera sjuk prissättning så börja i den änden...
HD 05 - 170 000
HD 95 - 130 000
HD 85 - 100 000
HD 75 - 100 000
HD 65 - 100 000
HD 55 - 100 000
HD 45 - 150 000

Allt detta givetvis helt oavsett skick, miltal eller ombyggnad....
(enda undantaget då Sportster och Buell, som inte ens är riktiga HD)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
GuW skrev:
(enda undantaget då Sportster och Buell, som inte ens är riktiga HD)


Varför är inte Sportster en riktig HD? Buell köper jag rakt av att det inte är HD, den är ju riktigt snygg.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Blip skrev:
Varför är inte Sportster en riktig HD? Buell köper jag rakt av att det inte är HD, den är ju riktigt snygg.
Bygger väl lite kring samma argument som att en Porsche Boxster inte heller är en "riktig" Porsche.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top