sms:a under körning?

Sewn

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ER-6N
Jag tänkte på en sak när jag var ute och körde senast och vilade vänsterhanden på knät. Rent teoretiskt borde det väll vara möjligt att sms:a under körning, om man har mc-handskar modell tunnare. Jag skulle själv aldrig drömma om att prova, men skulle det egentligen vara värre att skicka sms när man kör mc jämfört med med bil? För nog har man sett bilförare som inte avbrutit körning för att slänga iväg ett meddelande. Vad säger lagen om detta, finns det kanske till och med någon med erfarenheter?

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
YZF-R6 - 03
Jag tänkte på en sak när jag var ute och körde senast och vilade vänsterhanden på knät. Rent teoretiskt borde det väll vara möjligt att sms:a under körning, om man har mc-handskar modell tunnare. Jag skulle själv aldrig drömma om att prova, men skulle det egentligen vara värre att skicka sms när man kör mc jämfört med med bil? För nog har man sett bilförare som inte avbrutit körning för att slänga iväg ett meddelande. Vad säger lagen om detta, finns det kanske till och med någon med erfarenheter?

Jag har gjort det några gånger, men gör det inte mera eftersom det är dumt!

Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Vad skulle vara så viktigt att man inte kan stanna och skicka ett sms och sedan fortsätta köra?
Ibland förstår jag inte hur folk tänker...

Sedis

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket Flejm :hihi

Jag har iaf sett att efteråt finns det speciella rullstolar för fd hojkillar där man, under körning, kan kommunicera mha ett sugrör i munnen som man duttar på en skärm med.
/J

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
hehe när kommer bilderna med folk som smsar under knäskrap? :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan inte se att det skulle vara värre att SMS'a när man kör MC än när man kör bil. Vilket fordon man än kör så tappar man uppmärksamheten över vad som händer runt sig och skulle en olycka hända är risken att man åker på vårdlöshet i trafik. Om man överlever det vill säga.

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Jag har skickar sms vid flertal tillfällen när jag kört hoj. Inga problem alls. Brukar ta upp mobilen och filma polarna ibland också. Sicpack style. :p

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag tycker att det är ganska mkt värre att smsa när man kör hoj än när man kör bil, eftersom det är fullkomligt omöjligt att panikbromsa eller göra en undanmanöver med en hand upptagen på hoj. Med bil kan man bromsa lika bra och göra en undanmanöver hyfsat eftersom man inte behöver balansen och inte behöver lägga ner. Det är inget konst att göra en plötslig skarp sväng med en hand med bil, men pröva det på motorcykel...

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Kan för min del inte begripa att det ens skulle vara tekniskt möjligt att SMSa när man kör hoj och har handskarna på... skulle nog bara ta en minut innan jag träffade ett träd.

Kanske helt enkelt för att jag inte tycker det är tillräckligt prioriterat att SMSa under körning, vad vet jag... men jag skulle inte fixa det. Så jag är inne på Jörgens linje. SMSa på hojen nu, så kan ni göra det med sugrör på invalidtrucken sen.

Tror för övrigt också att vissa inlägg här är klara flamebaits.

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Gjorde man då alltid på mopeden dock med båda händerna då T9 ej var vad jag vet uppfunnet. Man slog helt sonika på gashandtaget tills man fick "semestergas" och smsade :tummenupp

Gör det dock inte på hojjen då man kanske fått liiiite mer förstånd nu :gnissla

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Brukar smsa när jag åker förbi fartkameror i 240 km/h på bakhjulet...:)

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
ZseX10R
Man kanske kan ha lite förprogrammerade standard-sms?
Som "Jagad av tusse, blir lite sen, börja inte utan mig."
Eller "Hej stumpan, ligga?"
Eller "Jag körde precis om en ful grön mercedes från -82."

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Man kanske kan ha lite förprogrammerade standard-sms?
Som "Jagad av tusse, blir lite sen, börja inte utan mig."
Eller "Hej stumpan, ligga?"
Eller "Jag körde precis om en ful grön mercedes från -82."

Eller som

"Sorry jag körde in i ett träd för jag skickade ett sms till dig, fick du det eller kommer du ej till sjukhuset?"

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (

menar du allvar,,, precis som det inte räcker me de faror som finns för oss mc förare...

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
men sheat! skicka sms när man åker hoj haha! :D
har ni inte tid att stanna och skicka sms eller?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker att det är ganska mkt värre att smsa när man kör hoj än när man kör bil, eftersom det är fullkomligt omöjligt att panikbromsa eller göra en undanmanöver med en hand upptagen på hoj. Med bil kan man bromsa lika bra och göra en undanmanöver hyfsat eftersom man inte behöver balansen och inte behöver lägga ner. Det är inget konst att göra en plötslig skarp sväng med en hand med bil, men pröva det på motorcykel...

Jag tror nån behöver öva lite på att köra med en hand. :tummenupp

Sen förstår jag inte hysterin. Varför skulle det vara värre att SMS:a på hojen än i bilen? Jag sms:ar när jag cyklar, det är rätt illa, i bilen använder jag inte mobilen alls av ren princip men jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att SMS:a på hojen än i bilen. Bilen är ju betydligt farligare att tappa kontrollen över så tro inte att det är mindre farligt att SMS:a i bilen.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Det är obra att SMS:a när man kör bil.
Det är obra att SMS:a när man kör MC.

Det jobbiga är att fler och fler börjar få upp ögonen för den idiotiska bil-video-trenden. Visst, att ungarna kollar på mupparna i baksätet gör ju inget, men dashmonterade bildskärmar som man "hackar" för att det skall gå att kolla när man kör signalerar ju klart och tydligt hur man ser på sin egen roll i framförandet av fordonet.

Nä, SMS:a när ni står still vetja!

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Tycker en av de stora fördelarna med att köra hoj är att det är "legitimt" att ge själva fan i mobilen. Har mobilen i innerfickan men tittar inte ens på den förrän jag ställt hojen i garaget för da'n.

Det är så skönt att kunna avfärda nå'n med "Jag var ute och körde hoj så jag hörde inte att det ringde/att jag fick ett sms".

Så mitt svar på frågan blir; nej det är inte värt att försaka några sekunder av hojåkande för nå't så skittrist som att skriva fåniga meddelanden på ett underutvecklat tangentbord.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024