Smygläskit

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Vet intr riktit om jag är på rätt avdelning men ni får väl flytta det om jag är på fel platts.

Var iväg på en sväng igår och var med om något som inte var alltför fränt.
Körde ca 110-130 i regn å skulle ta en lätt kurva då det plötsligt släptte på bakhjulet men jag han bara inse att mina dagar nog var räknade så var det över å bakjulet komm tillbak så jag puttrade vidare å tänkte att det var väl inbillningar men så äfter et tag så hände samma sak igen i en lätt kurva gick bra även denna gång men räslan finns ju där för att det ska hända någon gång när det går fooort.
Vad kan vara orsaken till detta ????

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Skalman skrev:
"Körde ca 110-130 i regn"

Gissa 3 gånger.

Nog måste det väl gå att köra 110-130 i regn det var ju en mycket lätt kurva eller är det så enkelt att i regn ska man köra sakta ?

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Låter skumt.

Nån skit på däcket, typ oljerester eller nåt, från kedjan kanske?

Gasade du mycket?

/Mike

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Hoj
Suzuki gsxr 750
Rakt ut i natur skrev:
Vet intr riktit om jag är på rätt avdelning men ni får väl flytta det om jag är på fel platts.

Var iväg på en sväng igår och var med om något som inte var alltför fränt.
Körde ca 110-130 i regn å skulle ta en lätt kurva då det plötsligt släptte på bakhjulet men jag han bara inse att mina dagar nog var räknade så var det över å bakjulet komm tillbak så jag puttrade vidare å tänkte att det var väl inbillningar men så äfter et tag så hände samma sak igen i en lätt kurva gick bra även denna gång men räslan finns ju där för att det ska hända någon gång när det går fooort.
Vad kan vara orsaken till detta ????

Var det ny asfalt? i så fall kan det krypa upp olja ur asfalten .

Har hänt mig 1 gång :näsblod

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Nåt liknande hände mig inne i centrala Göteborg häromdagen (E20). Körde lugnt (ca 70 km/h) och ger gas på en hög växel, då släpper bakdäcket och ger mig en fin sladd. Jag provade sedan att bromsa med bakbromsen, och återigen visar det sig vara väldigt halt. Detta hände på asfalt av rödaktig typ, någon som vet om denna ofta är halare än annan asfalt vid vått väglag?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Rakt ut i natur skrev:
.. eller är det så enkelt att i regn ska man köra sakta ?

Nej, du kan köra minst lika fort som under tort väglag. Faktiskt något snabbare. Prova med att sätta ned och släpa en fot och känn på den enorma friktonen mellan olja, diesel, kylarvätska, regn och dina fotsulor. Först då inser du att man kan hålla stumt nästan överallt :D

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
chrilla skrev:
...asfalt av rödaktig typ, någon som vet om denna ofta är halare än annan asfalt vid vått väglag?
Japp. Jag skulle faktiskt till att skriva om just detta då jag hamnade på ditt inlägg.
All asfalt blir halare av vatten men den rödbruna asfalten blir snorhal. Riktigt jävla snorhal. Testa när ni är ute och kör med er vanliga Svennebil så får ni se. Minsta lilla man frestar på så släpper tofflorna.

Den rödbruna asfalten skulle vara förbjuden!

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
Den rödbruna asfalten skulle vara förbjuden![/QUOTE]

Mkt riktigt, i 10 fall av 10 så blir den röda asfalten en trafikfara vid regn, jag skrev en gång i tiden till vägverket och ifrågasatte deras val av asfalt, detta efter att ha synat en refug vid vått väglag. Jag undrade om man använde den sortens asfalt av någon speciell anledning, billigare kanske? Dom behagade aldrig svara på mina frågor.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Robban_C skrev:
Japp. Jag skulle faktiskt till att skriva om just detta då jag hamnade på ditt inlägg.
All asfalt blir halare av vatten men den rödbruna asfalten blir snorhal. Riktigt jävla snorhal. Testa när ni är ute och kör med er vanliga Svennebil så får ni se. Minsta lilla man frestar på så släpper tofflorna.

Ja, det är jävligt märkligt att det är tillåtet att använda denna smörja. Det är bättre fäste på snö och med vinterdäck. Varför gör de så?

Ännu ett bevis på att VV's nollvisionstjafs bara är politik och för att ragga pengar till sin egen organisation.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
jesse_j skrev:
Jag undrade om man använde den sortens asfalt av någon speciell anledning, billigare kanske? Dom behagade aldrig svara på mina frågor.

Nja, jag antar att den är slitstarkare än den vanliga tjära de häller ut. Det är iofs en gissning men eftersom de använder det mest i korsningar med mycket trafik, busshållplatser osv. så kan det vara därför.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Precis i början av ett regnfall är det halare än efter ihärdigt regn. Det beror på att regnet löser upp disel, bensin, olje, däckrester mm, det sköljs bort efter ett tags regnande. Röd asfalt är riktigt jävla hal vid regn, har på film när jag kör med konstant gas från vanlig svart asfalt, till en övergång med röd vid regn, tjoff så börjar bakdäcket spinna. Ganska kul om man är beredd :brinnerup

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
soppatorsken skrev:
Nja, jag antar att den är slitstarkare än den vanliga tjära de häller ut. Det är iofs en gissning men eftersom de använder det mest i korsningar med mycket trafik, busshållplatser osv. så kan det vara därför.

Det stämmer. Det finns tydligen dessutom två sorter. (olika sten) Men hitåt till så är ju även motorvägar o annat röda. Jag pratade med två på VV idag. Den ena av dem ringde fasktiskt upp från en gate på någon flygplats. Jag fick intrycket att han var väldigt intresserad av problemet. Men han påstod att det var okänt. I alla fall för honom själv. Jag passade sammtidigt på att fråga varför VV "reparerar" med grus när det inte är tillåtet att lämna främmande föremål som kan orsaka.... (Du vet den där lagen) ..sammtidigt som de själva kommer och städar efter felanmälan. I det läget skulle vist planet lyfta och han var tvungen att gå ombord. Han lovade dock ringa mig på Torsdag igen. (d v s på Torsdag ringer jag honom igen)

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Robban_C skrev:

Men fan så jä-la kul om man kör bakhjulsdrivet :yoparty

Edit: bil asså

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM