Snälla hjälp mig. ska köra upp imorgon.

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
tibro
Hoj
ktm 125 smr
Hej det är så att jag ska köra upp imorgon för lätt mc och har lite frågor som jag undrar om ni kan hjälpa mig att svara på..?

* om han säger att jag ska vända vart ska jag bäst göra det då? u sväng elr svänga in på en väg och vända ??

*hur länge kör man ca?

* Får man göra lite små missar som glömma ta tbx blinkersen och sånt?

* Det jag är mest orolig för är vart man får vända och inte..
snälla ge mig lite tips..

kanske är felpostat...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...De brukar självfallet ha lite överseende för missar som beror på nervositet o.s.v. Så missar du blinkers vid något tillfälle så är det kanske inte hela världen.

Om du skall vända beror tillvägagångssättet mycket på vilken typ av väg du är ute på.

Är du på en högtrafikerad väg så är tipset att svänga in på en busshållsplats eller avtagsväg på din sida vägen och vänta tills trafiken passerat och därefter vända tillbaka.

edit:
Ibland kontrollerar de din uppmärksamhet genom att t.ex be dig svänga eller vända för att se så du gör det där heldraget har slutat eller att du inte svänger in på enkeltiktad väg bara för att han sa:
"- ta nästa höger!"
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Beror på vägtyp. Om det är en mindre gata och det är riskfritt att sno på stället är ju det smidigast tex. Gör inte misstaget att utnyttja en rondell för att vända, är tydligen strängeligen förbjudet.

Trafikdelen brukar fö ta ungefär 20-30 minuter.
 

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
tibro
Hoj
ktm 125 smr
...De brukar självfallet ha lite överseende för missar som beror på nervositet o.s.v. Så missar du blinkers vid något tillfälle så är det kanske inte hela världen.

Om du skall vända beror tillvägagångssättet mycket på vilken typ av väg du är ute på.

Är du på en högtrafikerad väg så är tipset att svänga in på en busshållsplats eller avtagsväg på din sida vägen och vänta tills trafiken passerat och därefter vända tillbaka.

edit:
Ibland kontrollerar de din uppmärksamhet genom att t.ex be dig svänga eller vända för att se så du gör det där heldraget har slutat eller att du inte svänger in på enkeltiktad väg bara för att han sa:
"- ta nästa höger!"


tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?
 

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Man kör väl i ca 40-60 min beror på hur bra man e, när jag körde upp bad han mig inte vända.
 

Linkan_85

Guest
tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?

Låter som du behöver ta en o annan körlektion, hjälper inte så mycket vad vi skriver här på SH:pannkyss Annars skulle det ju inte behövas några körskoler:tungan
Så ta en körlektion innan:tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
Grovt sett för mig var det:

Konbanan, garagevändning etc - 15min

Själva körningen tog kanske 20min till.

Sen var det klart.

Jävligt otillfredsställande känsla vet jag att jag hade efteråt. Var knappt glad. :gnissla
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?

Vändning på huvudled är tillåtet om det inte på skyltar säger annorlunda, eller om det är heldragna linjer.

Högerregel gäller i avsaknad utav huvudled :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Instämmer med Linkan.
Men du har klarat teoriprovet? (borde du ju om du ska köra upp iofs)
Låter som du har rätt dåliga kunskaper om körteorin? (inget illa ment, men du kanske borde träna och läsa teori mer innan du kör upp?)
 

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
tibro
Hoj
ktm 125 smr
Grovt sett för mig var det:

Konbanan, garagevändning etc - 15min

Själva körningen tog kanske 20min till.

Sen var det klart.

Jävligt otillfredsställande känsla vet jag att jag hade efteråt. Var knappt glad. :gnissla


bad han dig vända någon gång?

Instämmer med Linkan.
Men du har klarat teoriprovet? (borde du ju om du ska köra upp iofs)
Låter som du har rätt dåliga kunskaper om körteorin? (inget illa ment, men du kanske borde träna och läsa teori mer innan du kör upp?)


mm jag fick 60av 65 på teori provet med är lite osäker på vissa skaer nu
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Nej.

Vill minnas att jag körde "by the book" så att säga. Gjorde säkert några smågrejor som glömde att blinka vid något tillfälle men det var inga problem ändå. Mitt största aber var den jä-a garagevändningen eftersom jag inte fick runt styret ordentligt. Jag slog knäna i styret hela tiden så jag fick halvstå på hojen. :gnissla
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Grabben e nog bara lite nervös skanise! :)
 

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
man kan vända på vägen om det kan ske helt utan risk men tror dem föredrar att man vänder på ett lämpligare ställe tex anslutande väg från höger
sen är det bara att vara överdrivet uppmärksam och överdrivet vrida på huvet visa tydligt vart du skall i trafiken med god planering o plasering

Tog mitt körkort idag så tipsen är färska :yoparty :yoparty :tuttar
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Först och främst handlar det ju om att vara uppmärksam, ta plats på vägen och inte göra förhastade saker utan tänka igenom det man gör. Dvs vart du kan vända utan att äventyra säkerheten, vad är smidigast både för dig själv och dina medtrafikanter. Är det en hårt trafikerad väg så sväng in på ngn busshållplats som sagt eller en mindre väg och vänd sedan på den för att sedan kunna köra tillbaka på den större vägen som du kom ifrån från början.
Inspektören ifrån vägverket älskar när man tänker säkerhet och hänsyn, men samtidigt ändå kan vara bestämd och visa självförtroende i trafiken.

Som MC-förare ligger det mkt på dig att ta plats på vägen för att visa andra att du existerar också eftersom du är mindre än en bil och att de skall göra sig uppmärksamma på att du finns där. Men..du är lika skyldig som alla andra trafikanter att visa omdöme.

Kort och gott..tänk säkerhet, hänsyn, omdöme och tempo för du skall ju också kunna ha roligt när du kör. Tempo betyder att du skall kunna utnyttja din MC för det den är gjord för och visa omdöme, men samtidigt hålla dig inom lagens ramar precis som alla andra motorcyklister och bilister.

Det går nog bra skall du se, annars är det inte hela världen utan då är det bara att sätta upp dig på en ny tid:)

Jag själv hade det svårare på manöverbanan.

man kan vända på vägen om det kan ske helt utan risk men tror dem föredrar att man vänder på ett lämpligare ställe tex anslutande väg från höger
sen är det bara att vara överdrivet uppmärksam och överdrivet vrida på huvet visa tydligt vart du skall i trafiken med god planering o plasering

Tog mitt körkort idag så tipsen är färska :yoparty :yoparty :tuttar

Hehe.. GRATTIS!:tummenupp
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Borde man inte kunna sånt innan man ska köra upp:confused:
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
hehe måste bara berätta kul grej som hände när jag körde upp. vi var ute och körde på en lite jäkla grusväg och han bad mig vända och direkt ser jag en liten fin ficka som bara var gjord av grus troligen någon bonde som byggd för att komma ut på åkern jag vänder skit enkelt. men vv gubbe som körde bmw hoj modell tung sjönk igenom som en sten och höll på att ramla stod där och burna fan ett tag :D garvade inombords.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top