Först och främst handlar det ju om att vara uppmärksam, ta plats på vägen och inte göra förhastade saker utan tänka igenom det man gör. Dvs vart du kan vända utan att äventyra säkerheten, vad är smidigast både för dig själv och dina medtrafikanter. Är det en hårt trafikerad väg så sväng in på ngn busshållplats som sagt eller en mindre väg och vänd sedan på den för att sedan kunna köra tillbaka på den större vägen som du kom ifrån från början.
Inspektören ifrån vägverket älskar när man tänker säkerhet och hänsyn, men samtidigt ändå kan vara bestämd och visa självförtroende i trafiken.
Som MC-förare ligger det mkt på dig att ta plats på vägen för att visa andra att du existerar också eftersom du är mindre än en bil och att de skall göra sig uppmärksamma på att du finns där. Men..du är lika skyldig som alla andra trafikanter att visa omdöme.
Kort och gott..tänk säkerhet, hänsyn, omdöme och tempo för du skall ju också kunna ha roligt när du kör. Tempo betyder att du skall kunna utnyttja din MC för det den är gjord för och visa omdöme, men samtidigt hålla dig inom lagens ramar precis som alla andra motorcyklister och bilister.
Det går nog bra skall du se, annars är det inte hela världen utan då är det bara att sätta upp dig på en ny tid
Jag själv hade det svårare på manöverbanan.
man kan vända på vägen om det kan ske helt utan risk men tror dem föredrar att man vänder på ett lämpligare ställe tex anslutande väg från höger
sen är det bara att vara överdrivet uppmärksam och överdrivet vrida på huvet visa tydligt vart du skall i trafiken med god planering o plasering
Tog mitt körkort idag så tipsen är färska
Hehe.. GRATTIS!