Snälla hjälp mig. ska köra upp imorgon.

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
ktm 125 smr
Först och främst handlar det ju om att vara uppmärksam, ta plats på vägen och inte göra förhastade saker utan tänka igenom det man gör. Dvs vart du kan vända utan att äventyra säkerheten, vad är smidigast både för dig själv och dina medtrafikanter. Är det en hårt trafikerad väg så sväng in på ngn busshållplats som sagt eller en mindre väg och vänd sedan på den för att sedan kunna köra tillbaka på den större vägen som du kom ifrån från början.
Inspektören ifrån vägverket älskar när man tänker säkerhet och hänsyn, men samtidigt ändå kan vara bestämd och visa självförtroende i trafiken.

Som MC-förare ligger det mkt på dig att ta plats på vägen för att visa andra att du existerar också eftersom du är mindre än en bil och att de skall göra sig uppmärksamma på att du finns där. Men..du är lika skyldig som alla andra trafikanter att visa omdöme.

Kort och gott..tänk säkerhet, hänsyn, omdöme och tempo för du skall ju också kunna ha roligt när du kör. Tempo betyder att du skall kunna utnyttja din MC för det den är gjord för och visa omdöme, men samtidigt hålla dig inom lagens ramar precis som alla andra motorcyklister och bilister.

Det går nog bra skall du se, annars är det inte hela världen utan då är det bara att sätta upp dig på en ny tid:)

Jag själv hade det svårare på manöverbanan.

Hehe.. GRATTIS!:tummenupp

vad kostar det att göra om isf?

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
ktm 125 smr

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
ktm 125 smr
Bild på min bike

attachment.jpg

Så såg den ut när jag köpte den:tummenupp

23378_1214245143.jpg

97891_1214245015.jpg

Äntligen snart klar med den:) får mina nya kylarvingsdekaler i veckan nu:)

hoppas ni gillar den

PS . om ni undrar vrf inte hela bakskärmen syns så är det föratt det är en fet bög läpp där;P. har flyttat inskylten men får mini baklampa och minblinkers imorgon

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Gör inte misstaget att utnyttja en rondell för att vända, är tydligen strängeligen förbjudet.

Jaså minsann, sen när då? En cirkulationsplats (CPL) är en alldeles utmärkt plats att vända på. Har svårt att se ett bättre ställe faktiskt om du har en CPL alldeles i närheten.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jaså minsann, sen när då? En cirkulationsplats (CPL) är en alldeles utmärkt plats att vända på. Har svårt att se ett bättre ställe faktiskt om du har en CPL alldeles i närheten.

Bra klargörande! :fakta :tummenupp

Jag började fundera på om jag hade bott i en bunker senaste åren....

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a

VV-gubben har t.o.m. sagt till mig en gång att vända i en rondell som kom längre fram, dock var det när jag körde upp med lastbil och släp. :p

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
K1300S

Jag med... men när jag tänker efter lite så brukar det vara en lätt läskig upplevelse ibland. Har man liksom inte svängt ur rondeller varken år höger eller rakt fram brukar många bilister räkna iskallt med att man självklart lämnar rondellen åt vänster - dessa bilister slutar då helt enkelt att titta samtidigt som den vändande föraren kan blinka vänster så styret lossnar. Vi behöver helt enkelt en blinkerslampa i häcken för att ange "vändning pågår".

Summa summarum: VV-tjommarna kan med viss rätt anse att en vändning i rondell är en manöver som är mycket lätt misstolkas av medtrafikanter :)

Men vad vet jag - jag utgår från att ingen ser mig och kör därefter...

Edit: Jag vill också veta mer om "tröjfantast" :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vänd på ett ställe där DU anser att det kan ske säkert både för dig och för andra!

Är det en trafikerad väg är det säkrast att köra in på en mindre trafikerad väg och vända. Finns en parkeringsplats kan du vända där! Finns rondell är ju det en säker plats att vända på!

Frågan du kanske behöver ha svar på är "var får/skall du INTE vända?

- Heldragna linjer!
- Korsning med "Förbjuden U-sväng" (tvivlar på att det anses säkert att vända i korsning över huvud taget!
- Trafikerad väg
- Motorväg
- Motortrafrafikled (hmm, det är väl förbjudet, eller minns jag fel?)

Körtiden varierar nog men mellan 30 min och en timme skulle jag tro (när jag körde upp tog det nog ca. 30-40 minuter.

Att missa blinkers är INTE bra! Det är, beroende på var det sker, minst sagt farligt för alla parter. Det är ju enda sättet för dig/oss att "tala om" vad vi skall göra och VART vi är på väg. Båda dessa saker är oerhört viktiga för att andra skall kunna planera/agera för att undvika problem.

Försök tänk på hur det funkar för dig när du kör på en vanlig lektion! Funkar det bra där och du kan vara avslappnad så löser det sig!

Skulle du INTE klara det se det som att du inte blev godkänd för att samhället är mån om din säkerhet och vill att du skall klara dig när du väl kör på egen hand. Dvs. en välgärning med goda avsikter! :tummenupp

Lycka till!
// Niklas

Edit!
Tja, så går det när man inte kollar datumet för när tråden skapades! :D

Hur gick det?

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...