Snälla Poliser =)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
ladbol skrev:
2243956Tyckte liksom dom gav mig en deal som jag kunde acceptera. Vill också påpeka att jag också är helt ostraffad tidigare.


Tycker att du gjorde rätt. Blir jäkligt irriterad på alla som ska bestrida ALLT bara för att smita undan böter. Jag kör själv för fort många gånger, men det är ju en kalkylerad risk. Den dagen jag blir stoppad så har jag gjort mig förtjänt av det...

Har man inget gjort ska man protestera. Vet man däremot att man gjort rejält fel är det väl bara ta smällen!

Skulle vara intressant att se hur mycket en "förhalning" av en trafikförseelse kostar i skattekronor!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
War-psycho skrev:
2244397 Dom där två "mätningarna" du snackar om är bara två poliser som tittar på sin egen hastighetsmätare och bedömer att deras hastighet är densamma som den dom följer efter.
Det måste dock göras under en viss sträcka, och under bra siktförhållanden, vilket inte är så jättelätt på natten.
Därefter måste avdrag göras p.g.a. egna polisbilens missvisning på hastighetsmätaren, som finns ddokumenterat på ett protokoll i bilen, och ligger mellan 0-10km/h. (Oftast mest missvisning i hög fart)
Sen måste ytterligare avdrag göras för eventuella felbedömningar & läsfel av poliserna.
Så gnäll på nån annan istället.


Tja som vanligt pratar du goja. Jag har själv sett mätutrustningen i radiobilar där du visst mäter upp hastigheten på ett korrekt sätt.

Hur vore det med en attitydförändring i dina svar? Eller ska det bara vara pajassvar från dej din besserwisser?

Att du en gång i fjortonårsåldern har pryat hos polisen kvalificerar dej föga. Även polisen uppdaterar sin utrustning.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Blip skrev:
2246111 Tja som vanligt pratar du goja. Jag har själv sett mätutrustningen i radiobilar där du visst mäter upp hastigheten på ett korrekt sätt.

Hur vore det med en attitydförändring i dina svar? Eller ska det bara vara pajassvar från dej din besserwisser?

Att du en gång i fjortonårsåldern har pryat hos polisen kvalificerar dej föga. Även polisen uppdaterar sin utrustning.
Nämen OJ !?!? Har du SETT en polisbil ?!?!?
Jamen då tar jag genast tillbaka allt jag sagt om polisbilar. :rofl

Det är skillnad på polisbilar och polisbilar vettu... :7peta

Allt som är blåvitt innehåller inte samma saker.
Att det nu föreslagits att alla bilar ska utrustas med videokamera, betyder inte att alla kommer få den dyra pilotutrustningen. Det dröjer nog ett tag till dess.

Själv har jag kört runt snutbilar och servat deras utrustning i flera år, men du vet ju bäst, för du har sett en polisbil från insidan. :lol
Du kan ju fortsätta inbilla dig att alla polisbilar har samma utrustning som just den du såg.
(När vi t.ex. skickade iväg en bil på en mässa, så skickade vi alltid en maxutrustad bil, för att fjortisar som du ska ha nåt att titta på.)

Appropå attitydproblem, hur vore det om du nån gång insåg att det finns folk som vet mer än dig om vissa saker nån gång, så blir du inte lika besviken när du har fel. :3freak
Istället för att kompensera din naiva okunskap med personangrepp & pajkastning varenda gång.
 
Last edited:

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Pratade med PÅlisen.

Pratade med en bekant som är polis (dock ej trafik polis) som sa att mätarna skall kalibreras var 3 månad på vanliga radiobilar. Kan juh också vara så att konstaplarna visste att bilen inte var kollad inom tidsramen :yoparty .

Har en polare som påstår att vissa Polis-bilar är utrustade med utr som kan mäta fart på mötande bilar .. Stämmer detta :confused:
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
ladbol skrev:
22527251, Pratade med en bekant som är polis (dock ej trafik polis) som sa att mätarna skall kalibreras var 3 månad på vanliga radiobilar. Kan juh också vara så att konstaplarna visste att bilen inte var kollad inom tidsramen :yoparty .

2, Har en polare som påstår att vissa Polis-bilar är utrustade med utr som kan mäta fart på mötande bilar .. Stämmer detta :confused:
1, Kalibreringsintervallet är samma som när jag jobbade alltså.

Dock så är det egentligen inte så mycket en kalibrering, utan mer ett protokoll.
Man kör bilen i olika hastigheter och skriver upp hur mycket bilens hastighetsmätare visar.

Ex:
Fart - mätare
50 - 53
60 - 64
70 - 74
80 - 85
90 - 97
100 - 108
...etc...

Sen skriver man ut protokollet placerar kopior på stationen och i bilen.

Så länge missvsningen håller sig inom 0-10km/h för mycket på mätaren, så gör man inga justeringar.
Dock så gäller detta bara upp till en viss hastighet (kan det vara 110 = laglig hastighet?, minns ej det riktigt), sen kan missvisningen vara större.
Missvisningen är i regel alltid större ju högre bilens hastighet är.

När ett fortköningsärende kommer upp i rätten, så kollar man upp om bilen har ett intyg från inom de senaste 3 månaderna.
Om inte, så skickar man bilen på en ny mätning ganska fort. (Gäller fortfarande i rätten.)
De målade radiobilarna hade i regel alltid giltiga intyg, men civilbilarna fick man kalibrera vid behov, då dom inte gjorde hastighetsmätning lika ofta. (Vi snackar ej trafikbilar nu.)
Dessutom skrivs på protokollet vilken typ av däck som sitter på, för missvisningen skiljer oftast något mellan sommar & vinterdäck, p.g.a. olika dimensioner (omkrets).

Jag fick t.ex. frågan en gång ifall jag hunnit byta till sommardäcken på en viss bil, vid påsken.
Bara för att säkerställa att protokollet var giltigt.

Så har du kört för fort, så har du oftast haft högre hastighet på din hastighetsmätare, än din verkliga fart. :mattias (För din mätare visar ju också lite för mycket.)



2, Det där är i så fall ny teknik som jag inte sett.
Jag kan nog tänka mig att dom experimenterar med detta idag, i vissa trafikbilar.
Dock så tror jag inte att detta mätsätt håller i rätten ännu, men det kanske kommer i framtiden.



3, Jag kan däremot berätta lite hur den vanliga "piloten" funkar, d.v.s. trafikpolisens mätsystem.

Egentligen är den väldigt simpel, och består i princip av en trippmätare, en tidtagare (och en videokamera).
Videon har man för bevisvärdets skull, och har i sig ingen direkt mätfunktion.
Polisen har två stycken knappar som dom kontrollerar piloten med.
Den ena har man för att mäta sträckan, och den andra för att starta/stoppa klockan.
Så här går det till:

1, Polisbil (PB) ligger bakom en fortkörare (FK), inväntar när FK passerar ett tydligt riktmärke, t.ex. en skugga, viadukt, eller vägmärke.
När FK passerar det valda riktmärket, så startar PB tidsmätningen genom att trycka på knapp "A".
Nu startar klockan.

2, När PB kommer fram till samma riktmärke så startar PB sträckmätningen, genom att trycka på knapp "B".
Nu börjar "trippmätaren" ticka framåt.

3, Efter en sträcka på minst 500m (har jag för mig), väljer PB ut ett nytt riktmärke.
När FK passerar det nya riktmärket så stänger PB av tidsmätningen, genom att åter trycka på knapp "A".
Nu vet vi hur fort FK har kört sträckan.

4, När PB passerar det andra riktmärket så stannar dom sträckmätningen genom att trycka på knapp "B".
Nu vet i hur lång mätsträckan är.

På så vis vet vi nu hur fort "skurken" har kört en viss sträcka, och så räknas medelhastigheten ut.
Lite "avdrag" senare så har man en ganska nogrann mätning på hastighetsöverträdelsen, som dessutom är filmad, med alla tid & sträckuppgifter i nedankant på skärmen.
Detta system är alltså ganska simpelt, men väldigt exakt.


Det är alltså en avsevärd skillnad mot att ligga bakom med en vanlig polisbil, försöka matcha hans hastighet exakt, och hela tiden läsa av sin hastighetsmätare rakt framifrån.
Håller man inte samma avstånd till framförvarande hela tiden, så får man en differens i hastigheten.
Dessutom så kanske man ser lite fel, nålen är ju ganska tjock, och kollegan tittar från sidan, vilket ger en viss felindikering.
Och såklart, hastighetsmätaren visar ju lite fel också. :)


Alltså, blir du tagen av en trafikbil som har pilotsystemet, så kan du i regel lita på deras uppgifter.
(Det är ju svårt att neka när man ser sig själv på filmen.)
Men är det en vanlig polisbil, så har dom oftast inte den utrustningen, och deras "mätning" är långt ifrån exakt & säker.
Dessutom är den godtycklig, och man måste alltså lita på att poliserna inte "saltar räkningen", eller är 100% objektiva.
Det har heller inte alls samma bevisvärde i rätten heller.


Hoppas någon tyckte denna info var intressant iallafall.
(Jag vet ju att Blip inte tycker det, för han har sett en polisbil. :hihi)

Hur ni sen använder denna info, får ert eget samvete avgöra.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top