ladbol skrev:
22527251, Pratade med en bekant som är polis (dock ej trafik polis) som sa att mätarna skall kalibreras var 3 månad på vanliga radiobilar. Kan juh också vara så att konstaplarna visste att bilen inte var kollad inom tidsramen
.
2, Har en polare som påstår att vissa Polis-bilar är utrustade med utr som kan mäta fart på mötande bilar .. Stämmer detta
1, Kalibreringsintervallet är samma som när jag jobbade alltså.
Dock så är det egentligen inte så mycket en kalibrering, utan mer ett protokoll.
Man kör bilen i olika hastigheter och skriver upp hur mycket bilens hastighetsmätare visar.
Ex:
Fart - mätare
50 - 53
60 - 64
70 - 74
80 - 85
90 - 97
100 - 108
...etc...
Sen skriver man ut protokollet placerar kopior på stationen och i bilen.
Så länge missvsningen håller sig
inom 0-10km/h
för mycket på mätaren, så gör man inga justeringar.
Dock så gäller detta bara upp till en viss hastighet (
kan det vara 110 = laglig hastighet?, minns ej det riktigt), sen kan missvisningen vara större.
Missvisningen är i regel alltid större ju högre bilens hastighet är.
När ett fortköningsärende kommer upp i rätten, så kollar man upp om bilen har ett intyg från inom de senaste 3 månaderna.
Om inte, så skickar man bilen på en ny mätning ganska fort. (
Gäller fortfarande i rätten.)
De målade radiobilarna hade i regel alltid giltiga intyg, men civilbilarna fick man kalibrera vid behov, då dom inte gjorde hastighetsmätning lika ofta. (
Vi snackar ej trafikbilar nu.)
Dessutom skrivs på protokollet vilken typ av däck som sitter på, för missvisningen skiljer oftast något mellan sommar & vinterdäck, p.g.a. olika dimensioner (
omkrets).
Jag fick t.ex. frågan en gång ifall jag hunnit byta till sommardäcken på en viss bil, vid påsken.
Bara för att säkerställa att protokollet var giltigt.
Så har du kört för fort, så har du oftast haft högre hastighet på din hastighetsmätare, än din verkliga fart.
(
För din mätare visar ju också lite för mycket.)
2, Det där är i så fall ny teknik som jag inte sett.
Jag kan nog tänka mig att dom
experimenterar med detta idag, i vissa trafikbilar.
Dock så tror jag inte att detta mätsätt håller i rätten ännu, men det kanske kommer i framtiden.
3, Jag kan däremot berätta lite hur den vanliga "piloten" funkar, d.v.s. trafikpolisens mätsystem.
Egentligen är den väldigt simpel, och består i princip av en trippmätare, en tidtagare (och en videokamera).
Videon har man för bevisvärdets skull, och har i sig ingen direkt mätfunktion.
Polisen har två stycken knappar som dom kontrollerar piloten med.
Den ena har man för att mäta sträckan, och den andra för att starta/stoppa klockan.
Så här går det till:
1, Polisbil (PB) ligger bakom en fortkörare (FK), inväntar när FK passerar ett tydligt riktmärke, t.ex. en skugga, viadukt, eller vägmärke.
När FK passerar det valda riktmärket, så startar PB
tidsmätningen genom att trycka på knapp "A".
Nu startar klockan.
2, När PB kommer fram till
samma riktmärke så startar PB
sträckmätningen, genom att trycka på knapp "B".
Nu börjar "trippmätaren" ticka framåt.
3, Efter en sträcka på
minst 500m (
har jag för mig), väljer PB ut ett nytt riktmärke.
När FK passerar det nya riktmärket så stänger PB av
tidsmätningen, genom att åter trycka på knapp "A".
Nu vet vi
hur fort FK har kört sträckan.
4, När PB passerar det andra riktmärket så stannar dom
sträckmätningen genom att trycka på knapp "B".
Nu vet i
hur lång mätsträckan är.
På så vis vet vi nu hur fort "skurken" har kört en viss sträcka, och så räknas medelhastigheten ut.
Lite "avdrag" senare så har man en ganska nogrann mätning på hastighetsöverträdelsen, som dessutom är filmad, med alla tid & sträckuppgifter i nedankant på skärmen.
Detta system är alltså ganska simpelt, men väldigt exakt.
Det är alltså en avsevärd skillnad mot att ligga bakom med en vanlig polisbil, försöka matcha hans hastighet exakt, och hela tiden läsa av sin hastighetsmätare rakt framifrån.
Håller man inte samma avstånd till framförvarande hela tiden, så får man en differens i hastigheten.
Dessutom så kanske man ser lite fel, nålen är ju ganska tjock, och kollegan tittar från sidan, vilket ger en viss felindikering.
Och såklart, hastighetsmätaren visar ju lite fel också.
Alltså, blir du tagen av en trafikbil som har pilotsystemet, så kan du i regel lita på deras uppgifter.
(
Det är ju svårt att neka när man ser sig själv på filmen.)
Men är det en vanlig polisbil, så har dom oftast inte den utrustningen, och deras "mätning" är långt ifrån exakt & säker.
Dessutom är den godtycklig, och man måste alltså lita på att poliserna inte "saltar räkningen", eller är 100% objektiva.
Det har heller inte alls samma bevisvärde i rätten heller.
Hoppas
någon tyckte denna info var intressant iallafall.
(
Jag vet ju att Blip inte tycker det, för han har sett en polisbil. )
Hur ni sen använder denna info, får ert eget samvete avgöra.