Montera det på känn. Och kryp sedan ned djupt i skyttegraven.Idag fick jag ena däcket.
Undrar vilken riktning som är snyggast att montera det...
Idag fick jag ena däcket. View attachment 493830
Undrar vilken riktning som är snyggast att montera det...
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.
Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".
Välja vinterdäck
Vet inte riktigt vad man ska välja jag har skaffat mig en tt350 och tänker köra nu dom sista vinterdagarna till jobbet. 3 mil om dagen ca 70% asfalt 30% hårdpackad snö/is. Vad ska man ha för däck? Funderar på tkc80 med bildubb ca 150 dubb i varje däck eller om jag ska köpa skruvdubb och montera...www.sporthoj.com
Det Heidenau framdäck du köpt har tyvärr inte så höga klackar, dom är svåra att dubba om jag minns rätt. Att påstå det är inte särskilt konstruktivt, ska se om jag kan få fart på mitt gamla bildarkiv så ska vi se om det går att få till någon vettig sammanställning.
Tusan, nu blev jag sugen på att köra vinter igen...
Välja vinterdäck
Vet inte riktigt vad man ska välja jag har skaffat mig en tt350 och tänker köra nu dom sista vinterdagarna till jobbet. 3 mil om dagen ca 70% asfalt 30% hårdpackad snö/is. Vad ska man ha för däck? Funderar på tkc80 med bildubb ca 150 dubb i varje däck eller om jag ska köpa skruvdubb och montera...www.sporthoj.com
Det är snart 10 år sedan jag skrev det där men det mesta håller nog fortfarande.
Tror jag har ett landsvägsdubbat framdäck hängande fortfarande, kollar och återkommer.
Bättre att det kommer till användning liksom...
Under vintern 2015/2016 dubbade jag upp en del däck för landsvägsbruk och om jag minns rätt var det bara en variant som blev total-katastrof. Ett Heidenau faktiskt, alldeles för hårt.
Men det var ett bakdäck.
Det Heidenau framdäck du köpt har tyvärr inte så höga klackar, dom är svåra att dubba om jag minns rätt. Att påstå det är inte särskilt konstruktivt, ska se om jag kan få fart på mitt gamla bildarkiv så ska vi se om det går att få till någon vettig sammanställning.
Tusan, nu blev jag sugen på att köra vinter igen...
Jag har dubbat upp en del Heidenau offroad-däck och huvudskaligen varit nöjd med resultatet men nu i efterhand lutar mer åt endurodäck.Heidenau finns med mjukt silicagummi numera för vinterbruk och dubb på det är ok
Jag har dubbat upp en del Heidenau offroad-däck och huvudskaligen varit nöjd med resultatet men nu i efterhand lutar mer åt endurodäck.
Förslag är att börja kika på Mitas då det var dom som tog över Trelleborgs MC-däck.
Mitas fortsatte under ett antal år att tillverka Army Special samt även en del av Trelleborgs klassiska Winter Friction. Man hittar fortfande spår av det arvet i form av Mitas Terra Force EX-HT ICE.
TERRA FORCE-EX HT | Mitas Moto
För föraren som inte vill sluta köra även under de hårdaste vinterförhållandena eller i den svåraste terrängen året runt.www.mitas-moto.com
Army Special var ett "tätare endurodäck" framtaget för läääänge sedan men alla som kört Mc 258 vet vad däcken klarar.
Minns för egen del vinterföre i Äldvalen under första halvan av 90-talet.
Att någon annan var Mc-Ord hindrade ju inte direkt oss andra om man säger så...
View attachment 493957
Bild lånad från https://www.xrv.org.uk/
Det bästa jag gjort i dubbdäcks-väg för landsväg är baserat på Army Special:
Jag har inte dubbat upp mer än något 10-tal däck för eget bruk genom åren men det otvivelaktigt bästa är baserat på just Mitas Army 644, i mitt fall i 21" dimension.
View attachment 493951View attachment 493947
Dubbningen gjorde jag med fokus på landsväg:
Rejäla endurodubb på sidorna för att fungera som "sista räddning" om det är isvallar eller om man mot förmodan presterar nedlägg.
Här samma däck efter 160 mil samt "hängt på väggen" sedan februari 2016
(Finns till salu om någon är spekulant, jag har ingen hoj det passar på ändå)
View attachment 493948I rullspåret sitter det om jag minns rätt "korta rallydubb" med 2-3 mm utstick.
(det här med dubb är en djungel, en kul djungel!)
Om någon finns i trakten av Borlänge kanske ni kan bekräfta om KG-Dubben finns kvar fortfarande.
Imponerande kunskap om dubb och ett sortiment som slår det mesta!!!
Här en del av det jag köpte, uddamodeller och prover, köptes hösten 2015 vid ett besök i Borlänge.
Vet som sagt inte om firman finns kvar men det kanske någon kan upplysa mig om.
View attachment 493950
Om jag skulle dubba upp däck för "huvudsakligen landsväg" i dagsläget skulle jag kolla på rena endurodäck. Nästan åt hållet Trail.
Lite tätare mellan klackarna. Lite mjukare gummi.
REJÄLA klackar så det finns något att få fast dubbarna i.
Varför mer åt Enduro-hållet?
Utmaningen med offroad-däck kan vara, beroende på typ och dimension att det knappast finns klack att fästa i.
Här som ett exempel: Pirelli MT21 i 21" utförande och en 14 mm dubb. No can do på den kombon..
View attachment 493952
MT21 som bakdäck däremot, gott om gummi.
View attachment 493954
Det bakdäcket monterades på en BMWK1100LT och funkade bra.
Men STENHÅRT gummi, absolut NOLL grepp från gummit...
Men gjorde ändå många MÅNGA hundra mil innan det var dags att kassera.
View attachment 493959
Varför så långa dubb som 14 mm?
Du vill ha mer utstick än vad en personbilsdubb ger.
Här ett Heidenau-trail däck med personbilsdubb.
Mer dubblängd än så gick inte att få i det däcket.
Lätt hoj, 125cc så inget problem i sig men grepp gav det inte mycket...
View attachment 493958
Men skruvdubb då?
Absolut, jag har kört med Heidenau friktionsgummi och BestGrip skruvdubb...men betänk gärna vad som händer när däcket blir slitet och dubben fortsätter jobba sig in...
Svaret är punktering...
Men i ärlighetens namn är det troligen väldigt få som kör sina vinterdäck på rent Ironbutt-manér...
View attachment 493960
Den nedre bilden är däcket från insidan...där dubben jobbat sig in.
Sammanfattning:
BestGrip skruvdubb + Heidenau med vintergummi: Dyrt men enkelt att fixa själv, kommer funka jättebra!
Endurodäck med "korta rallydubb": Suveränt!
Vinterdäck att undvika har jag också lyckats med...
Heidenau K60 hade jag kört med god framgång (Silica-versioner + BestGrip dubb) så när det var dags att dubba för Finland i januari föll valet på K60 Scout...
Tyvärr valde jag helt fel och Notrightrider kan målande beskriva hur illa det bakdäcket funkade på K1100LT...
Jag körde det själv också, som bakdäck på XTZ750 och det var...katastrofalt...
View attachment 493976
I någon sorts missriktad tanke på "det måste hålla länge" valde jag att dubba upp versionen som har "hel mittremsa".
Stort misstag.
Greppade noll och intet...
Total katastrof.
View attachment 493977
Vad gick snett?
1: För hård stomme. Flexar ingenting alls. Gjort för tung äventyrs-touring, funkar mindre bra när det är -25°C och bara förare på hojen.
2: För hårt gummi. Greppar inte.
3: Inga "kanter" som kan greppa.
Slutsats:
Dubbar man fel däck så spelar det ingen som helst roll hur många och bra dubb man har.
Det gäller att ha rätt däck från start.
K60 Scout var INTE rätt däck...
Winterreifen - Zweiradreifen
shop.heidenau.com
Helt enig.Grymt inlägg
Mopedpizzabuden,vintermopependlare o hojåkare som kör vid hyfsat väglag brukar köra med det mer väginriktade hedienhaumönstret o bildubb iaf.
Som herrn befaller.@DieselSverige
Lägg upp en bild på framdäcket du dubbade upp för mig i samma veva.
Heidenau K60 "Classic" med 336 hantverksdubb.
Ren njutning att köra på - speciellt där det var spårigt.
Som herrn befaller.
View attachment 493983
Som tidigare beskrivet har jag K60 fram (=utmärkt) och K60 Scout bak (=värdelöst).Så skall det se ut! Rullade fram på min gamla snut-K1100 och gav ett underbart, pålitligt grepp.
Så bra att man hann sticka hemifrån på morgonen, besöka Krystallrallyt på eftermiddagen, Primustreff på kvällen och ändå hinna hem inom 24-timmarsgränsen. Märkligt att resan stannade på just över 1000 miles...
Bakdäcket däremot var som sagt katastrof, som Diesel berättat. Lika bra som K60 fungerade fram, lika värdelöst var det med K60 Scout bak.
Dubbat på MC är frågesporten utan facit.
Det handlar så otroligt mycket om hur man kör och hur mycket man är beredd att kompromissa med. Det perfekta däcket för snöiga grusvägar dör fullständigt av 5 mils barmarkskörning.
Däcket du kan leva med på landsvägen blir opålitligt på is och absolut vidrigt i snö.
Trial and error
YMMW
Hela dagen lång
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |