Snö och grepp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Idag fick jag ena däcket. 1000001598.jpg
Undrar vilken riktning som är snyggast att montera det...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Idag fick jag ena däcket.
Undrar vilken riktning som är snyggast att montera det...
Montera det på känn. Och kryp sedan ned djupt i skyttegraven.
Ifall du monterat fel kommer du att höra kulorna vina och granaterna slå ned.
- Om det är helt tyst? Ja, då har du monterat rätt.
:D :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dra i lite bestgrip dubb eller kolla me nån däcksnubbe om han kan dra i lite limmade bildubb så blir det ok.

Kör me lågt tryck på 0.8-1kg annars så kan du iaf köra runt och kolla bylivet
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.

Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".

Det är snart 10 år sedan jag skrev det där men det mesta håller nog fortfarande.
Tror jag har ett landsvägsdubbat framdäck hängande fortfarande, kollar och återkommer.
Bättre att det kommer till användning liksom...

Under vintern 2015/2016 dubbade jag upp en del däck för landsvägsbruk och om jag minns rätt var det bara en variant som blev total-katastrof. Ett Heidenau faktiskt, alldeles för hårt.
Men det var ett bakdäck.

Det Heidenau framdäck du köpt har tyvärr inte så höga klackar, dom är svåra att dubba om jag minns rätt. Att påstå det är inte särskilt konstruktivt, ska se om jag kan få fart på mitt gamla bildarkiv så ska vi se om det går att få till någon vettig sammanställning.

Tusan, nu blev jag sugen på att köra vinter igen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja


Det Heidenau framdäck du köpt har tyvärr inte så höga klackar, dom är svåra att dubba om jag minns rätt. Att påstå det är inte särskilt konstruktivt, ska se om jag kan få fart på mitt gamla bildarkiv så ska vi se om det går att få till någon vettig sammanställning.

Tusan, nu blev jag sugen på att köra vinter igen...

Dom kortaste kompletteringsdubben till bildäck kan du ju skjuta in direkt i fotsulorna utan att blöda, men väldigt få däckgubbar tar hem dom
Riktiga vinterdäck som är så nerslita har varit sopslut länge och ska bytas.
Men det funkar bra på moppedäck och gummistövlar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

Det är snart 10 år sedan jag skrev det där men det mesta håller nog fortfarande.
Tror jag har ett landsvägsdubbat framdäck hängande fortfarande, kollar och återkommer.
Bättre att det kommer till användning liksom...

Under vintern 2015/2016 dubbade jag upp en del däck för landsvägsbruk och om jag minns rätt var det bara en variant som blev total-katastrof. Ett Heidenau faktiskt, alldeles för hårt.
Men det var ett bakdäck.

Det Heidenau framdäck du köpt har tyvärr inte så höga klackar, dom är svåra att dubba om jag minns rätt. Att påstå det är inte särskilt konstruktivt, ska se om jag kan få fart på mitt gamla bildarkiv så ska vi se om det går att få till någon vettig sammanställning.

Tusan, nu blev jag sugen på att köra vinter igen...

Heidenau finns med mjukt silicagummi numera för vinterbruk och dubb på det är ok
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Heidenau finns med mjukt silicagummi numera för vinterbruk och dubb på det är ok
Jag har dubbat upp en del Heidenau offroad-däck och huvudskaligen varit nöjd med resultatet men nu i efterhand lutar mer åt endurodäck.

Förslag är att börja kika på Mitas då det var dom som tog över Trelleborgs MC-däck.
Mitas fortsatte under ett antal år att tillverka Army Special samt även en del av Trelleborgs klassiska Winter Friction. Man hittar fortfande spår av det arvet i form av Mitas Terra Force EX-HT ICE.

Army Special var ett "tätare endurodäck" framtaget för läääänge sedan men alla som kört Mc 258 vet vad däcken klarar. :)
Minns för egen del vinterföre i Äldvalen under första halvan av 90-talet.
Att någon annan var Mc-Ord hindrade ju inte direkt oss andra om man säger så...

View attachment 493957
Bild lånad från https://www.xrv.org.uk/


Det bästa jag gjort i dubbdäcks-väg för landsväg är baserat på Army Special:
Jag har inte dubbat upp mer än något 10-tal däck för eget bruk genom åren men det otvivelaktigt bästa är baserat på just Mitas Army 644, i mitt fall i 21" dimension.
1704702892841.png1704702316992.png
Dubbningen gjorde jag med fokus på landsväg:
Rejäla endurodubb på sidorna för att fungera som "sista räddning" om det är isvallar eller om man mot förmodan presterar nedlägg.
Här samma däck efter 160 mil samt "hängt på väggen" sedan februari 2016
(Finns till salu om någon är spekulant, jag har ingen hoj det passar på ändå)
1704702393517.pngI rullspåret sitter det om jag minns rätt "korta rallydubb" med 2-3 mm utstick.
(det här med dubb är en djungel, en kul djungel!)
Om någon finns i trakten av Borlänge kanske ni kan bekräfta om KG-Dubben finns kvar fortfarande.
Imponerande kunskap om dubb och ett sortiment som slår det mesta!!!
Här en del av det jag köpte, uddamodeller och prover, köptes hösten 2015 vid ett besök i Borlänge.
Vet som sagt inte om firman finns kvar men det kanske någon kan upplysa mig om.
1704702802519.png


Om jag skulle dubba upp däck för "huvudsakligen landsväg" i dagsläget skulle jag kolla på rena endurodäck. Nästan åt hållet Trail.
Lite tätare mellan klackarna. Lite mjukare gummi.
REJÄLA klackar så det finns något att få fast dubbarna i.

Varför mer åt Enduro-hållet?
Utmaningen med offroad-däck kan vara, beroende på typ och dimension att det knappast finns klack att fästa i.
Här som ett exempel: Pirelli MT21 i 21" utförande och en 14 mm dubb. No can do på den kombon..
1704703069045.png



MT21 som bakdäck däremot, gott om gummi.
1704703235606.png

Det bakdäcket monterades på en BMWK1100LT och funkade bra.
Men STENHÅRT gummi, absolut NOLL grepp från gummit...
Men gjorde ändå många MÅNGA hundra mil innan det var dags att kassera.
1704705035644.png




Varför så långa dubb som 14 mm?
Du vill ha mer utstick än vad en personbilsdubb ger.
Här ett Heidenau-trail däck med personbilsdubb.
Mer dubblängd än så gick inte att få i det däcket.
Lätt hoj, 125cc så inget problem i sig men grepp gav det inte mycket...
1704704665598.png


Men skruvdubb då?
Absolut, jag har kört med Heidenau friktionsgummi och BestGrip skruvdubb...men betänk gärna vad som händer när däcket blir slitet och dubben fortsätter jobba sig in...
Svaret är punktering...
Men i ärlighetens namn är det troligen väldigt få som kör sina vinterdäck på rent Ironbutt-manér...

1704705095076.png

Den nedre bilden är däcket från insidan...där dubben jobbat sig in.


Sammanfattning:
BestGrip skruvdubb + Heidenau med vintergummi: Dyrt men enkelt att fixa själv, kommer funka jättebra!

Endurodäck med "korta rallydubb": Suveränt!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
@DieselSverige stort tack för det fylliga inlägget!
Jag vill bara ha möjligheten att åka lite på vintern också så det blir Heidenau med skruvdubbar. Jag ska bara få hem verktyg som gör att jag kan byta däcken. Det var knappt jag fick bakhjulet från marken med Biltemadepåstöd så jag får nog montera en travers i taket om jag ska lyckas.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har dubbat upp en del Heidenau offroad-däck och huvudskaligen varit nöjd med resultatet men nu i efterhand lutar mer åt endurodäck.

Förslag är att börja kika på Mitas då det var dom som tog över Trelleborgs MC-däck.
Mitas fortsatte under ett antal år att tillverka Army Special samt även en del av Trelleborgs klassiska Winter Friction. Man hittar fortfande spår av det arvet i form av Mitas Terra Force EX-HT ICE.

Army Special var ett "tätare endurodäck" framtaget för läääänge sedan men alla som kört Mc 258 vet vad däcken klarar. :)
Minns för egen del vinterföre i Äldvalen under första halvan av 90-talet.
Att någon annan var Mc-Ord hindrade ju inte direkt oss andra om man säger så...

View attachment 493957
Bild lånad från https://www.xrv.org.uk/


Det bästa jag gjort i dubbdäcks-väg för landsväg är baserat på Army Special:
Jag har inte dubbat upp mer än något 10-tal däck för eget bruk genom åren men det otvivelaktigt bästa är baserat på just Mitas Army 644, i mitt fall i 21" dimension.
View attachment 493951View attachment 493947
Dubbningen gjorde jag med fokus på landsväg:
Rejäla endurodubb på sidorna för att fungera som "sista räddning" om det är isvallar eller om man mot förmodan presterar nedlägg.
Här samma däck efter 160 mil samt "hängt på väggen" sedan februari 2016
(Finns till salu om någon är spekulant, jag har ingen hoj det passar på ändå)
View attachment 493948I rullspåret sitter det om jag minns rätt "korta rallydubb" med 2-3 mm utstick.
(det här med dubb är en djungel, en kul djungel!)
Om någon finns i trakten av Borlänge kanske ni kan bekräfta om KG-Dubben finns kvar fortfarande.
Imponerande kunskap om dubb och ett sortiment som slår det mesta!!!
Här en del av det jag köpte, uddamodeller och prover, köptes hösten 2015 vid ett besök i Borlänge.
Vet som sagt inte om firman finns kvar men det kanske någon kan upplysa mig om.
View attachment 493950


Om jag skulle dubba upp däck för "huvudsakligen landsväg" i dagsläget skulle jag kolla på rena endurodäck. Nästan åt hållet Trail.
Lite tätare mellan klackarna. Lite mjukare gummi.
REJÄLA klackar så det finns något att få fast dubbarna i.

Varför mer åt Enduro-hållet?
Utmaningen med offroad-däck kan vara, beroende på typ och dimension att det knappast finns klack att fästa i.
Här som ett exempel: Pirelli MT21 i 21" utförande och en 14 mm dubb. No can do på den kombon..
View attachment 493952



MT21 som bakdäck däremot, gott om gummi.
View attachment 493954

Det bakdäcket monterades på en BMWK1100LT och funkade bra.
Men STENHÅRT gummi, absolut NOLL grepp från gummit...
Men gjorde ändå många MÅNGA hundra mil innan det var dags att kassera.
View attachment 493959




Varför så långa dubb som 14 mm?
Du vill ha mer utstick än vad en personbilsdubb ger.
Här ett Heidenau-trail däck med personbilsdubb.
Mer dubblängd än så gick inte att få i det däcket.
Lätt hoj, 125cc så inget problem i sig men grepp gav det inte mycket...
View attachment 493958


Men skruvdubb då?
Absolut, jag har kört med Heidenau friktionsgummi och BestGrip skruvdubb...men betänk gärna vad som händer när däcket blir slitet och dubben fortsätter jobba sig in...
Svaret är punktering...
Men i ärlighetens namn är det troligen väldigt få som kör sina vinterdäck på rent Ironbutt-manér...

View attachment 493960

Den nedre bilden är däcket från insidan...där dubben jobbat sig in.


Sammanfattning:
BestGrip skruvdubb + Heidenau med vintergummi: Dyrt men enkelt att fixa själv, kommer funka jättebra!

Endurodäck med "korta rallydubb": Suveränt!

Grymt inlägg

Mopedpizzabuden,vintermopependlare o hojåkare som kör vid hyfsat väglag brukar köra med det mer väginriktade hedienhaumönstret o bildubb iaf.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vinterdäck att undvika har jag också lyckats med...
Heidenau K60 hade jag kört med god framgång (Silica-versioner + BestGrip dubb) så när det var dags att dubba för Finland i januari föll valet på K60 Scout...
Tyvärr valde jag helt fel och Notrightrider kan målande beskriva hur illa det bakdäcket funkade på K1100LT...

Jag körde det själv också, som bakdäck på XTZ750 och det var...katastrofalt...

1704715165985.png

I någon sorts missriktad tanke på "det måste hålla länge" valde jag att dubba upp versionen som har "hel mittremsa".
Stort misstag.
Greppade noll och intet...
Total katastrof.

1704715277076.png

Vad gick snett?
1: För hård stomme. Flexar ingenting alls. Gjort för tung äventyrs-touring, funkar mindre bra när det är -25°C och bara förare på hojen.

2: För hårt gummi. Greppar inte.

3: Inga "kanter" som kan greppa.


Slutsats:
Dubbar man fel däck så spelar det ingen som helst roll hur många och bra dubb man har.
Det gäller att ha rätt däck från start.
K60 Scout var INTE rätt däck...



 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vinterdäck att undvika har jag också lyckats med...
Heidenau K60 hade jag kört med god framgång (Silica-versioner + BestGrip dubb) så när det var dags att dubba för Finland i januari föll valet på K60 Scout...
Tyvärr valde jag helt fel och Notrightrider kan målande beskriva hur illa det bakdäcket funkade på K1100LT...

Jag körde det själv också, som bakdäck på XTZ750 och det var...katastrofalt...

View attachment 493976

I någon sorts missriktad tanke på "det måste hålla länge" valde jag att dubba upp versionen som har "hel mittremsa".
Stort misstag.
Greppade noll och intet...
Total katastrof.

View attachment 493977

Vad gick snett?
1: För hård stomme. Flexar ingenting alls. Gjort för tung äventyrs-touring, funkar mindre bra när det är -25°C och bara förare på hojen.

2: För hårt gummi. Greppar inte.

3: Inga "kanter" som kan greppa.


Slutsats:
Dubbar man fel däck så spelar det ingen som helst roll hur många och bra dubb man har.
Det gäller att ha rätt däck från start.
K60 Scout var INTE rätt däck...





@DieselSverige

Lägg upp en bild på framdäcket du dubbade upp för mig i samma veva.

Heidenau K60 "Classic" med 336 hantverksdubb.

Ren njutning att köra på - speciellt där det var spårigt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tkc80 får också taskigt mönster vid stora dim , 130 har ganska små nabb vid 130 , 140 är stora jävla nabb

Jag har lyckats köra hem en hoj me tourance 140 däck bredd , fick släppa ut all luft typ punka 0.6kg...
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Grymt inlägg

Mopedpizzabuden,vintermopependlare o hojåkare som kör vid hyfsat väglag brukar köra med det mer väginriktade hedienhaumönstret o bildubb iaf.
Helt enig.
Har kört med K66 Silica i minusgrader och tyckte det greppade bra.
1704715609527.png

Ska man däremot ut på is, då är det dubb som gäller.

Hittade en bild på det där Heidenau Trail-däcket med bildubb:
1704715649093.png
Man riktigt ser hur mjukt gummit är på hur klackarna beter sig runt dubben.
Det räddade det hela: Gummit greppade bra!

Här i Norge på Heidenau med skruvdubb om jag minns rätt.
1704715755623.png

Och på väg mot Östersund.
Samma hoj, andra däck...
1704715891775.png

Minns dom där körningarna med värme (!!).
Vinterkörning är kul.

Men tre tips bara, en sammanfattning av de mil jag kört vinter:
-Klä dig för kyla (så att du överlever även om du måste lämna hojen)
och
-Förlita dig inte på elvärme (så att du överlever även om du måste lämna hojen)
och
-Kör inte ensam (så att du överlever även om du halkar på röven)


Alltså ska INGEN göra det jag gjorde 2011: Dålig utrustning, enbart elvärme och ensam...så in i helvete dumt att det inte är sant, det ser jag nu i efterhand.
1704716348209.png


Nog med nostalgiska tillbakablickar nu.
Ut och kör med er ungdomar. :)
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.



Så skall det se ut! Rullade fram på min gamla snut-K1100 och gav ett underbart, pålitligt grepp.

Så bra att man hann sticka hemifrån på morgonen, besöka Krystallrallyt på eftermiddagen, Primustreff på kvällen och ändå hinna hem inom 24-timmarsgränsen. Märkligt att resan stannade på just över 1000 miles...

Bakdäcket däremot var som sagt katastrof, som Diesel berättat. Lika bra som K60 fungerade fram, lika värdelöst var det med K60 Scout bak.

Dubbat på MC är frågesporten utan facit.
Det handlar så otroligt mycket om hur man kör och hur mycket man är beredd att kompromissa med. Det perfekta däcket för snöiga grusvägar dör fullständigt av 5 mils barmarkskörning.

Däcket du kan leva med på landsvägen blir opålitligt på is och absolut vidrigt i snö.

Trial and error
YMMW
Hela dagen lång
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så skall det se ut! Rullade fram på min gamla snut-K1100 och gav ett underbart, pålitligt grepp.

Så bra att man hann sticka hemifrån på morgonen, besöka Krystallrallyt på eftermiddagen, Primustreff på kvällen och ändå hinna hem inom 24-timmarsgränsen. Märkligt att resan stannade på just över 1000 miles...

Bakdäcket däremot var som sagt katastrof, som Diesel berättat. Lika bra som K60 fungerade fram, lika värdelöst var det med K60 Scout bak.

Dubbat på MC är frågesporten utan facit.
Det handlar så otroligt mycket om hur man kör och hur mycket man är beredd att kompromissa med. Det perfekta däcket för snöiga grusvägar dör fullständigt av 5 mils barmarkskörning.

Däcket du kan leva med på landsvägen blir opålitligt på is och absolut vidrigt i snö.

Trial and error
YMMW
Hela dagen lång
Som tidigare beskrivet har jag K60 fram (=utmärkt) och K60 Scout bak (=värdelöst).

Minns en tur i riktigt snöväder för snart 4 år sedan där jag med (urkopplad TC) och paddlandes med ena foten sparkade mig fram uppför en svag uppförsbacke i kanske 3-4 km/h...
winter.JPG
winter2.jpg

På hård isväg senare på våren ute på fjärden riktigt bra grepp.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du skulle släppt ut lüft till 0.5-0.8

Körde vinter nästan 15 år men sket i det när det blev mer trafik dygnet runt och vajerräcken
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top