Snabb eldriven dragbike

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag hittade denna på nätet http://www.killacycle.com/ och jag tyckte det var ganska häftigt att man kan köra 8.760 @ 145.44 mph (234 km/h) med en eldriven hoj! Film finns längst ner på sidan. Det nya inom dragracingen? :D Hehe, nä, förbränningsmotorer ska det ju vara, men jag kan inte låta bli att bli imponerad av denna elhojen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hittade denna på nätet http://www.killacycle.com/ och jag tyckte det var ganska häftigt att man kan köra 8.760 @ 145.44 mph (234 km/h) med en eldriven hoj! Film finns längst ner på sidan. Det nya inom dragracingen? :D Hehe, nä, förbränningsmotorer ska det ju vara, men jag kan inte låta bli att bli imponerad av denna elhojen.

Imponerande! :Bugar Undrar vad det är för vikt på batteripacken.

Men jag håller med ang förbränningsmotor, jag satt mest och lyssnade på ljudet från Harleyn som mullrade bredvid. Dragracing för mig är just ljudet av kolvmotor, helst utan turbin i avgasröret som sabbar ljudet. :D

/J

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Man vet ju inte om han bränner däck eller har fått kortslutning:D Känns trist att man blir i från åkt av en battreri hoj:gnissla

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
herrejävlar vad den gick då. hehe ganska kul måste det vara o bränna gummi och det bara låter från däcket ..

skulle vara kul o veta vad dom har fått ut på bakdäcket ?!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Helt klart ashäftigt, vilket vrid det måste vara med en elmotor :tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Imponerande! :Bugar Undrar vad det är för vikt på batteripacken.

Men jag håller med ang förbränningsmotor, jag satt mest och lyssnade på ljudet från Harleyn som mullrade bredvid. Dragracing för mig är just ljudet av kolvmotor, helst utan turbin i avgasröret som sabbar ljudet. :D

/J

Stod så här om batteripacken: "The entire battery pack weighs just 175 lbs yet puts out about 350 horsepower." Ca 80 kg då... det är ju inte så farligt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stod så här om batteripacken: "The entire battery pack weighs just 175 lbs yet puts out about 350 horsepower." Ca 80 kg då... det är ju inte så farligt.

Det missade jag i texten. Slarvigt av mig.
Nä det har du rätt i, det var ju inte så farligt. Min 1200-motorn vägde 82 kg :näsblod

/J

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det nya inom dragracingen? :D

Fyfan va coolt!!
Det första jag tänke när jag läste det var....

Vafan ska man ha batterier till när det finns kraft nät....:D

Tänk er en 3 tons hoj med en MONSTER el-motor med direktstart och 7 meters wheelie bar och en 60mm:s gummikabel som flyger efter...:D
Givetvis med tillhörande Atlas-Copco disel-elverk som står och tuffar i depån.:rofl ( med AP-högt launch-rev )

Hmmm...:va Även om man kommer på något lämpligt sätt att frånkoppla skiten med tillhörande ljusbåge så har man ju dragit iväg 700kg gummikabel i 400 blås...
Nåde den stackare (läs förarn) som kommer ivägen för den, HUGA :näsblod

Kul tanke var det iaf

Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
ABB har tillverkat en elmotor på 100Mw (100 000 000watt) till Nasa,
det kanske skulle kunna vara något :rolleyes:

Ja, jag är uttråkad :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Min 1200-motorn vägde 82 kg :näsblod

/J
Inte mer? Jag trodde HD-grejor skulle väga jättemycket. *fördomsmode off* :D
Min 1100R-motor ska väga 89 kg om jag kommer ihåg rätt, men det är ju med låda också. Du har väl separat låda?

Fyfan va coolt!!
Det första jag tänke när jag läste det var....

Vafan ska man ha batterier till när det finns kraft nät....:D

Tänk er en 3 tons hoj med en MONSTER el-motor med direktstart och 7 meters wheelie bar och en 60mm:s gummikabel som flyger efter...:D
Eller så krämar man på så in i helvete så man har en ljusbåge som följer hojen från start till mål :näsblod Du som är elektriker, borde inte det funka? :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Inte mer? Jag trodde HD-grejor skulle väga jättemycket. *fördomsmode off* :D
Min 1100R-motor ska väga 89 kg om jag kommer ihåg rätt, men det är ju med låda också. Du har väl separat låda?

Eller så krämar man på så in i helvete så man har en ljusbåge som följer hojen från start till mål :näsblod Du som är elektriker, borde inte det funka? :D

Nej det är en blockmotor, alltså med låda.
Ja min Sportster är rätt lätt. 188 kg torr, 204 fulltankad vägde jag den till.
Det finns faktisk lite småsaker som är bra på HD, tex koniska styrlager sedan 1974. fettnipplar på sving och styrlager. Samtliga drevpar i växellådan är undercuttade. Separat oljebad till transmissionen. Torrsump. Inga av motorns lagringar sker direkt i aluminiumgodset såsom tvärtemot sker av tex kamaxlar mm på många japaner mm. Hela motorn är faktiskt rull- och kullagrad och har även rullyftare sedan långt före 30-talet. Motorn är därför inte bara slitstark utan kan även renoveras i det oändliga plus att den fodrar lågt oljetryck och därmed lättdriven oljepump. Automatisk blinkersavstängning med odometer helt utan relä, styrt av en datorkrets, kom för nästan 20 år sedan på alla modeller.
Rolighast är dock den enorma eftermarknadsvärlden om man som oss gillar att bygga om tex motorn. Om man så vill bygga om till en trelitersmotor så finns delarna på hyllan.

Så det är inte bara skit med HD! ;)
Men jag är ingen märkesfetischist, jag gillar många olika sorters hojar. Men HD är lite speciellt att meka med, ty man känner sig välkommen på ngt sätt.

Gillar silverryggens brainstorming kring "elektrodragbike" :D
Kanske vore en idé med strömavtagare ovanför banan á la trådbuss!

Pratade med en äldre fd busschaufför här i sthlm om bussutveckligen. Ha sade att inga av de moderna bussarna slog vridet man hade i en trådbuss i uppförsbackarna. Bakaxlarna höll nätt och jämt för en chaufför med tung högerfot. Åkte trådbuss i Riga för några år sedan. Det var bra acc i dom. Det var klokt att hinna sätta sig innan dörrarna åkt igen! :hihi

/J

Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL

Gillar silverryggens brainstorming kring "elektrodragbike" :D
Kanske vore en idé med strömavtagare ovanför banan á la trådbuss!

Pratade med en äldre fd busschaufför här i sthlm om bussutveckligen. Ha sade att inga av de moderna bussarna slog vridet man hade i en trådbuss i uppförsbackarna. Bakaxlarna höll nätt och jämt för en chaufför med tung högerfot. Åkte trådbuss i Riga för några år sedan. Det var bra acc i dom. Det var klokt att hinna sätta sig innan dörrarna åkt igen! :hihi

/J
Om man satsar på att köra med strömavtagare så kunde man ju utnyttja kraftledningsgator. Då kan man ju välja spänning efter behov (t.ex. 40, 70, 130, 220 eller 400 kV) sedan är det "bara" att "slänga dit" lite asfalt i ledningsgatan :yoparty :D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Nej det är en blockmotor, alltså med låda.
Ja min Sportster är rätt lätt. 188 kg torr, 204 fulltankad vägde jag den till.
osv

Där ser man. 204 kg fulltankad? :yoparty Det var ju inte alls mycket... den väger ju 15 kg mindre än min hoj då.. hmmm, det var hemskt vad man har fördomar :D Trodde en sådan skulle väga 250+ fulltankad. Men man lär så länge man lever!
Var ju en massa godis och bra grejor som fanns också! :tummenupp
Jag har tyvärr aldrig provat en HD (ingen glidare över huvudtaget för den delen), men det kan säkert vara en upplevelse det också. Lite skillnad mot plastraketer. Men din hoj verkar ju bli hemskt pigg med den nya motorn...

3 liters motor hade varit något, undrar om en sådan går in i ramen... Skulle inte vilja kicka igång en sådan, men jag VET att många HD har elstart... :D Så mycket vet jag iallafall...

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
fy satan, det där var fan brutalt ! :tummenupp

dock som andra nämt tidigare, vad är fart utan motormullret :yoparty

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras