Snabb hjälp!! Kuts Gsxr 750 -97

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu har det skitit sig. Har varit ute och kört och nu får jag inte upp kutsen. Där ligger mina skivbromslås så nu kan jag inte låsa hojen. Perfekt..

Hur tar jag mig in i kutsen utan nyckel utan att förstöra något?

Alla tipps är av intresse..

Nästa fundering är vad som kan vara fel.. Kan Wiren hoppa loss?

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu har jag felsökt ytterliggare. Låset sitter ju på vänster sida in mot bakhjulet. På låscylindern sitter en arm som snurrar med låscylindern. Denna armen drar en wire. På låssidan av wiren är den hel, några fibrer har gått av men det finns fortfarande de som sitar fast. Om man testar att dra i wiren med en näbbtång får man ut den ca 5mm men locket går ändå inte att ta av. Om wiren vore av borde man väl kunna dra ut den på detta viset och det går inte.

En annan sak som jag observerat är att wiren inte riktigt vill gå tillbaka in i wirehöljet utan det är ca en cm ute vid låscylindern som man inte kan peta in.

Hjälpte detta någon eller blev ni bara mer förvirrade..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nu har jag felsökt ytterliggare. Låset sitter ju på vänster sida in mot bakhjulet. På låscylindern sitter en arm som snurrar med låscylindern. Denna armen drar en wire. På låssidan av wiren är den hel, några fibrer har gått av men det finns fortfarande de som sitar fast. Om man testar att dra i wiren med en näbbtång får man ut den ca 5mm men locket går ändå inte att ta av. Om wiren vore av borde man väl kunna dra ut den på detta viset och det går inte.

En annan sak som jag observerat är att wiren inte riktigt vill gå tillbaka in i wirehöljet utan det är ca en cm ute vid låscylindern som man inte kan peta in.

Hjälpte detta någon eller blev ni bara mer förvirrade..

ja på de sista... o kan nog inte hjälpa dig..
försök lite till.. dra ia vajrar mm.. i värsta fall får du ta ner bakändan helt :rolleyes:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
ja på de sista... o kan nog inte hjälpa dig..
försök lite till.. dra ia vajrar mm.. i värsta fall får du ta ner bakändan helt :rolleyes:
Problemet med att ta ner baken helt är att vissa av skruvarna sitter inne i kutsen.. alltså moment 22.... Någon tanke kring detta?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du får ju loss plasten bra mycket om du tar loss sadeln, lossar skruvarna som håller ihop bakkåpan (direkt bakom sadeln) å sen lossar dom som sitter mitt på kåpan nedanför kutsen. Då borde du kunna lossa så pass mycket att du kommer åt låset, och kan pilla på armen med en skruvmejsel kanske?
Du kan ju lossa låset också, om det ju gör någon nytta? :va
Annars är det nog tyvärr bara bågfil som gäller...

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Du får ju loss plasten bra mycket om du tar loss sadeln, lossar skruvarna som håller ihop bakkåpan (direkt bakom sadeln) å sen lossar dom som sitter mitt på kåpan nedanför kutsen. Då borde du kunna lossa så pass mycket att du kommer åt låset, och kan pilla på armen med en skruvmejsel kanske?
Du kan ju lossa låset också, om det ju gör någon nytta? :va
Annars är det nog tyvärr bara bågfil som gäller...

Det är gjort och nu kan jag se låsmekanismen så mycket så jag skulle kunna pilla lite med en matkniv eller skruvmejsel eller liknande.. Om jag tittar på min passagerar sadel så har den 2 stavar med en urfasning i som håller den på plats. Hur funkar sen själva låsmekanismen.. Vart ska jag pilla eller dra? Kan du hjälpa mig och kika på din hur det ser ut? Kanske ta ett kort till och med? Vill inte såga sönder kutsen.. Vore helt super om du kunde hjälpa mig med det..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Tack hoztic för hjälpen..

Jag löste det genom att sätta en bits i en lednyckel och skruva loss bågen som sitter i cutstaket från platsen så det satt kvar i hållaren när jag lyfte av kutsen..

Så nu är det bara en ny wire som ska till...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...