Snabb hjälp!

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
Min r6 00 har ett konstigt tick ljud som kommer lite då och då. Helt random, kall som varm, varvtal spelar ingen roll.
Oljudet går i samma takt hela tiden oavsett om man kör eller på tomgång.
Här är en film. Ljudet kommer efter 6 sekunder.

http://www.youtube.com/watch?v=g-E3ZarKqqI

Spela upp filmen på mobilen för en meck på lelles han gissa kamkedjesträckare men när jag kom hem o pilla ut den såg den super fräsch ut...
Ska besiktiga på måndag men vågar inte köra dit den =(

oj...posta visst på två ställen kanske inte så smart

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Lustigt att det inte är varvtalsberoende. Vad är inte varvberoende på en hoj? Fläkt/bränslepump/generator?? Men den låter när den är kall oxå altså.. mekaniskt skrammel/rassel?
Nä jag försökte brainstorma lite... nä jag ger upp! Sorry!

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
Lustigt att det inte är varvtalsberoende. Vad är inte varvberoende på en hoj? Fläkt/bränslepump/generator?? Men den låter när den är kall oxå altså.. mekaniskt skrammel/rassel?
Nä jag försökte brainstorma lite... nä jag ger upp! Sorry!

Låter som mekanisk skrammel. Personligen tycker jag det låter precis som att de skulle kunna va kamkedjan men eftersom sträckaren är såvitt jag kan se helt okej så borde den va i bra skick. Tycker det verkar komma från höger sida. Högt upp på motorn alternativt ovanför.

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Låter den lika dant med kopplingen intryckt? Växel i? Funderar på kopplingen.. Från vilken sida låter det mest?

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
Låter likadant med kopplingen i och med växel i samt när man kör. Tror det låter mest från höger sida men det är svårt att säga.
Kan kamkedjan va i dåligt skick även om inte sträckaren är det?

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
verkar avta när du varvar upp lite, är det så? då kan det va sträckaren/kedjan, sträckaren kan se fräsch ut även om det inte blir rätt tryck i den.. Har du bytt olja nyligen lr fyllt på med annan än den du har i? kollat oljenivån?

edit: länka till tråden i R1/R6 tråden, har du tur ser X-up den å han kan i stort sett allt om dom

Last edited:

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
verkar avta när du varvar upp lite, är det så? då kan det va sträckaren/kedjan, sträckaren kan se fräsch ut även om det inte blir rätt tryck i den.. Har du bytt olja nyligen lr fyllt på med annan än den du har i? kollat oljenivån?

edit: länka till tråden i R1/R6 tråden, har du tur ser X-up den å han kan i stort sett allt om dom

Det verkar avta lite när man varvar upp (inte för att det dränks i annat ljud).
Oljenivån är kollad och har ej bytt till ny. Som du säger tror jag nog också att det är kamkedjan. Kan inte läsa mig till eller fundera ut nåt annat...

En annan fråga. Efter att ha bytt till original dämpen för besiktning så läcker det lite lite granna i skarven hur kinkiga är de på detta?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
100% kamkedjan
hade samma problem med min gamla kawa ZX-6R.

agree

byt sträckaren

Oljenivån är kollad och har ej bytt till ny. Som du säger tror jag nog också att det är kamkedjan. Kan inte läsa mig till eller fundera ut nåt annat...

Är sträckaren hydraulisk så tystnar det för att oljetrycket ökar och spännaren stramas.

Last edited:

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj

En annan fråga. Efter att ha bytt till original dämpen för besiktning så läcker det lite lite granna i skarven hur kinkiga är de på detta?

Byt sträckaren först å prova, lättare än att byta kedja iaf...

Det borde inte va några som helst problem om det läcker lite lite granna.

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Ljudet har spontant upphört :va
Rullar väl förbi verkstan nåndag o kollar för säkerhetsskull...

då är det nästan garanterat sträckaren, eftersom den jobbar med hydrauliskt tryck kan den ha kärvat å sen kommit igång igen..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0