Just under vridmoment max brukar jag lägga mig. Var det är känner du när du accelererar med hojjen, det är på det varvtal där det känns som att motorn drar hårdast (inte att förväxla med effekten!)
Den växel du ska starta på väljer du med att tänka vilken växel som den just och pass reser på just över det här varvtalet. Reser den inte så välj en lägre växel helt enkelt!
Det är lite enklare på en cross/supermoto-hoj eftersom man kan lägga det ben man har nere i backen framför fotpinnen. På det här sättet tvingar du foten att inte falla bakåt när du startar och dessutom påminner det om att du ska plocka upp foten på fotpinnen så fort som möjligt. Du MÅSTE träna in att göra så även om du inte hittar något på cykeln att stödja dig på.
Med överkroppen försöker jag ligga över styret. Det är viktigt att få fram vikten men också att få NER vikten. På grund av att alla har olika kroppsform måste du själv hitta bästa sättet att göra detta!
Jag brukar hålla cykeln med bakbromsen för att ha bäst kontroll med gasen när man släpper på. Många använder fram men jag tycker att cykeln gärna "hoppar" iväg då. Dålig gaskontroll må hända men att använda bakbromsen gör det lättare.
Innan starten går/medans folk radar upp sig: Lägg dig på 4000 varv och släpp ut kopplingen tills du känner att hojjen börjar dra, prova detta några gånger så att du är säker på hur kopplingen släpper på och du vet hur fort du kan släppa ut den.
När väl lamporna släcks och starten går måste du behärska dig själv och slira iväg mjukt. Minsta lilla ryck gör att framhjulet kommer upp och du måste släppa av för att få tillbaka den på backen och ett par meter är förlorade. Å andra sidan så ska du inte slira för länge heller, släpp ut kopplingen så fort som det går utan att framhjulet kommer upp alltför högt. Slira på kopplingen tills du kommer över vridmomentmax, från det är det bara gaskontroll som gäller upp till det varvtal du ska växla på.
Har man inte växelbrytare kan man lägga lite tryck på växelpedalen så går nästa växel i när man går mot varvstoppet. Beror ju självklart på vad man kör för motor och vilken växel man startar på. Har man effekt hela vägen upp till varvstoppet eller startar man på ettans växel så kan det vara fördel att använda sig av den tekniken medans om man kör en stor hoj och startar på tvåan eller trean ska man välja att växla i vanlig ordning
Än en gång, glöm inte benet! Låt det inte släpa efter!
Jag har gjort en start i R600 och folk är verkligen inte bra på att starta. Tog två led direkt och tredje ledet innan första kurvan. Så det spelar ingen roll att jag kör en annan sport